Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ortodoncja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0701-s1LOG1L-ORD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0911) Stomatologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ortodoncja
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przydatna jest wiedza z zakresu fonetyki i fonologii języka polskiego

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie:

1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 15 godzin (1,5 ECTS);

2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (przygotowanie się do zajęć i zaliczenia) - 8 godzin (0,5 ECTS).


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: umie scharakteryzować rozwój zgryzu na tle rozwoju osobniczego;

W2: uwzględnia normę biologiczną jako podstawę rozpoznania ortodontycznego;

W3: zna etiologię wad zgryzu - wrodzonych i nabytych;

W4: potrafi scharakteryzować wady zgryzu i orientuje się w nieprawidłowościach zębowych

W5: zna warunki współpracy logopedy i ortodonty.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: potrafi zastosować ortodontyczną ocenę warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej praktyce, a także wskazać wspólne uwarunkowania wad zgryzu i wad wymowy;

U2: rozpoznaje zniekształcenia dźwiękowej formy wypowiedzi u osób z wadami zgryzu;

U3: potrafi usprawniać logopedycznie osoby z wadą wymowy i wadą zgryzu.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: jest wrażliwy na potrzeby osób, mających problem z pełną komunikacją ze względów ortodontycznych;

K2: chętnie podejmuje się ich diagnozowania i terapii;

K3: dzieli się wiedzą na temat profilaktyki ortodontycznej.


Metody dydaktyczne:

Zajęcia o charakterze teoretyczno-praktycznym.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawową problematyką ortodontyczną, w tym ukazanie zmienności rozwojowej narządu żucia na tle rozwoju osobniczego oraz zaznajomienie z charakterystyką zaburzeń zgryzowo-zębowych. Pokazanie związku ortodoncji z logopedią. Poznanie zastosowania ortodontycznej oceny warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej diagnozie. Zaznajomienie z logopedycznym diagnozowaniem i usprawnianiem wymowy osób z wadą zgryzu oraz z profilaktyką wad zgryzu i wad wymowy.

Pełny opis:

Wprowadzenie w zagadnienia ortodontyczne. Pokazanie ewolucji narządu żucia w czasie rozwoju dziecka, tj. rozwoju zgryzu na tle rozwoju osobniczego oraz przyczyn powstawania wad zgryzu – wrodzonych i nabytych. Wprowadzenie pojęcia normy zgryzowej. Poznanie definicji i rodzajów wad zgryzu – przednio-tylnych, pionowych, poprzecznych oraz zaburzeń zębowych (położenie, budowa, wielkość, liczba i tempo rozwoju zębów). Omówienie dysfunkcji i parafunkcji narządu żucia. Poznanie podstaw diagnostyki i profilaktyki ortodontycznej w żłobkach, przedszkolach i szkołach, a także zasad leczenia ortodontycznego oraz zasad współpracy ortodonty z logopedą. Mioterapia.

Literatura:

1. Kasperska K., Mioterapia w ortodoncji, Warszawa 1967.

2. Komorowska A., Diagnostyka ortodontyczna, Lublin 1982.

3. Masztalerz A., Zarys ortopedii szczękowej - ortodoncji, Warszawa 1977.

4. Orlik-Grzybowska A., Podstawy ortodoncji, Warszawa 1995.

5. Ortodoncja. Zasady i praktyka, red. F. Łabiszewska-Jaruzelska, Warszawa 1977.

6. Ortodoncja współczesna, red. A. Komorowska, Wrocław 2009.

7. Śmiech-Słomkowska G., Rytlowa W., Profilaktyka i wczesne leczenie ortodontyczne - wybrane zagadnienia, Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnej - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3;

Aktywność i bieżące przygotowywanie się do zajęć - K1,K2, K3.

Sugerowana skala ocen:

100 - 93% - bardzo dobra

92,9% - 86% - dobra plus

85,9% - 79% - dobra

78,9% - 72% - dostateczna plus

71,9% - 65% - dostateczna

64,9% i niżej – niedostateczna

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)