Ortodoncja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0701-s1LOG1L-ORD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0911) Stomatologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ortodoncja |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przydatna jest wiedza z zakresu fonetyki i fonologii języka polskiego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 15 godzin (1,5 ECTS); 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (przygotowanie się do zajęć i zaliczenia) - 8 godzin (0,5 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: umie scharakteryzować rozwój zgryzu na tle rozwoju osobniczego; W2: uwzględnia normę biologiczną jako podstawę rozpoznania ortodontycznego; W3: zna etiologię wad zgryzu - wrodzonych i nabytych; W4: potrafi scharakteryzować wady zgryzu i orientuje się w nieprawidłowościach zębowych W5: zna warunki współpracy logopedy i ortodonty. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi zastosować ortodontyczną ocenę warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej praktyce, a także wskazać wspólne uwarunkowania wad zgryzu i wad wymowy; U2: rozpoznaje zniekształcenia dźwiękowej formy wypowiedzi u osób z wadami zgryzu; U3: potrafi usprawniać logopedycznie osoby z wadą wymowy i wadą zgryzu. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: jest wrażliwy na potrzeby osób, mających problem z pełną komunikacją ze względów ortodontycznych; K2: chętnie podejmuje się ich diagnozowania i terapii; K3: dzieli się wiedzą na temat profilaktyki ortodontycznej. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia o charakterze teoretyczno-praktycznym. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawową problematyką ortodontyczną, w tym ukazanie zmienności rozwojowej narządu żucia na tle rozwoju osobniczego oraz zaznajomienie z charakterystyką zaburzeń zgryzowo-zębowych. Pokazanie związku ortodoncji z logopedią. Poznanie zastosowania ortodontycznej oceny warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej diagnozie. Zaznajomienie z logopedycznym diagnozowaniem i usprawnianiem wymowy osób z wadą zgryzu oraz z profilaktyką wad zgryzu i wad wymowy. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie w zagadnienia ortodontyczne. Pokazanie ewolucji narządu żucia w czasie rozwoju dziecka, tj. rozwoju zgryzu na tle rozwoju osobniczego oraz przyczyn powstawania wad zgryzu – wrodzonych i nabytych. Wprowadzenie pojęcia normy zgryzowej. Poznanie definicji i rodzajów wad zgryzu – przednio-tylnych, pionowych, poprzecznych oraz zaburzeń zębowych (położenie, budowa, wielkość, liczba i tempo rozwoju zębów). Omówienie dysfunkcji i parafunkcji narządu żucia. Poznanie podstaw diagnostyki i profilaktyki ortodontycznej w żłobkach, przedszkolach i szkołach, a także zasad leczenia ortodontycznego oraz zasad współpracy ortodonty z logopedą. Mioterapia. |
Literatura: |
1. Kasperska K., Mioterapia w ortodoncji, Warszawa 1967. 2. Komorowska A., Diagnostyka ortodontyczna, Lublin 1982. 3. Masztalerz A., Zarys ortopedii szczękowej - ortodoncji, Warszawa 1977. 4. Orlik-Grzybowska A., Podstawy ortodoncji, Warszawa 1995. 5. Ortodoncja. Zasady i praktyka, red. F. Łabiszewska-Jaruzelska, Warszawa 1977. 6. Ortodoncja współczesna, red. A. Komorowska, Wrocław 2009. 7. Śmiech-Słomkowska G., Rytlowa W., Profilaktyka i wczesne leczenie ortodontyczne - wybrane zagadnienia, Warszawa 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3; Aktywność i bieżące przygotowywanie się do zajęć - K1,K2, K3. Sugerowana skala ocen: 100 - 93% - bardzo dobra 92,9% - 86% - dobra plus 85,9% - 79% - dobra 78,9% - 72% - dostateczna plus 71,9% - 65% - dostateczna 64,9% i niżej – niedostateczna |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.