Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia rozwojowa i wychowawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0701-s1LOG1Z-PRW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 1 ECTS (30 godz.)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: 0.5 ECTS (10 godz.)

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 0,5 ECTS (10 godzin)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowania i rozwoju

W2: wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych

W3: wymienia kluczowe zmiany na każdym z etapów rozwojowych człowieka

W4: wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka

W5: opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli

W6: wyjaśnia poznawcze wyznaczniki zachowań nauczycieli

W7: wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne ucznia

W8: wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1 wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży

U2 stosuje narzędzia psychologiczne do diagnozy środowiska wychowawczego i interpretuje wyniki badań

U3 planuje oddziaływania wychowawcze

U4 ma podstawowe umiejętności w zakresie niesienia pomocy psychologicznej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej

K2: szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców

K3: pojmuje ideę harmonii między rozwojem jednostki i jej socjalizacją jako dwoma głównymi celami wychowania

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na mechanizmach, czynnikach i zasadach rozwoju człowieka w biegu jego życia; poznaniu procesu wychowania i podstawowych środowisk wychowawczych; charakterystyce zaburzeń rozwojowych, emocjonalnych, zaburzeń osobowości i innych występujących w okresie szkolnym.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1. Wprowadzenie do psychologii rozwojowej: pojęcie rozwoju, zmiany, zmiany rozwojowej, rozwoju psychomotorycznego, okresu sensytywnego i krytycznego.

2. Wprowadzenie do psychologii wychowawczej: pojęcie wychowania, cele wychowania.

3. Koncepcje i uwarunkowania rozwoju i wychowania.

4. Środki oddziaływań wychowawczych.

5. Metody perswazji.

6. Funkcjonowanie kar i nagród

7.Naśladowanie i modelowanie: koncepcje wyjaśniające naśladowanie, wyznaczniki efektywności modelowania.

8. Kształtowanie postaw i wpajanie norm: proces internalizacji wartości i norm, wychowawcze uwarunkowania rozwoju moralnego.

9. Periodyzacja rozwoju.

10. Mechanizmy wychowania w rodzinie a rozwój człowieka.

11. Postawy rodzicielskie: wymiary postaw rodzicielskich, typologie i wyznaczniki postaw rodzicielskich, konsekwencje postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka.

12. Rola rodziny w świetle wybranych koncepcji.

13. Typologie zachowań nauczycielskich i błędów nauczycielskich.

14. Wyznaczniki zachowań nauczycielskich: rola oczekiwań nauczyciela, ukryte programy nauczycieli.

15. Środowiskowe i pedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów i wskaźniki powodzenia szkolnego.

16. Biopsychiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów: rola czynników biopsychicznych (stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej i ruchowej, inteligencji i zdolności, motywacji, czynników temperamentalnych), interakcyjny charakter wpływów.

17. Trudności wychowawcze: typy trudności, geneza trudności.

Literatura:

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4 i 5). Warszawa: PTP.

Dembo M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T.2. (rozdziały 26, 29, 30). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J. (2007). Psychologia. T. 1. (rozdz. 12). Gdańsk: GWP.

Strelau, J. (2008). Psychologia. T. 2. (rozdz. 12). Gdańsk: GWP.

Metody i kryteria oceniania:

Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – W1-W8, K1-K4

Praca zaliczeniowa: W1-W8, U1-U4

Sugerowana skala ocen:

100 - 93% - bardzo dobra

92,9% - 86% - dobra plus

85,9% - 79% - dobra

78,9% - 72% - dostateczna plus

71,9% - 65% - dostateczna

64,9% i niżej – niedostateczna

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)