Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0701-s1LOG1Z-PRW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa i wychowawcza |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 1 ECTS (30 godz.) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: 0.5 ECTS (10 godz.) 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 0,5 ECTS (10 godzin) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowania i rozwoju W2: wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych W3: wymienia kluczowe zmiany na każdym z etapów rozwojowych człowieka W4: wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka W5: opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli W6: wyjaśnia poznawcze wyznaczniki zachowań nauczycieli W7: wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne ucznia W8: wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1 wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży U2 stosuje narzędzia psychologiczne do diagnozy środowiska wychowawczego i interpretuje wyniki badań U3 planuje oddziaływania wychowawcze U4 ma podstawowe umiejętności w zakresie niesienia pomocy psychologicznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej K2: szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców K3: pojmuje ideę harmonii między rozwojem jednostki i jej socjalizacją jako dwoma głównymi celami wychowania |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na mechanizmach, czynnikach i zasadach rozwoju człowieka w biegu jego życia; poznaniu procesu wychowania i podstawowych środowisk wychowawczych; charakterystyce zaburzeń rozwojowych, emocjonalnych, zaburzeń osobowości i innych występujących w okresie szkolnym. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Wprowadzenie do psychologii rozwojowej: pojęcie rozwoju, zmiany, zmiany rozwojowej, rozwoju psychomotorycznego, okresu sensytywnego i krytycznego. 2. Wprowadzenie do psychologii wychowawczej: pojęcie wychowania, cele wychowania. 3. Koncepcje i uwarunkowania rozwoju i wychowania. 4. Środki oddziaływań wychowawczych. 5. Metody perswazji. 6. Funkcjonowanie kar i nagród 7.Naśladowanie i modelowanie: koncepcje wyjaśniające naśladowanie, wyznaczniki efektywności modelowania. 8. Kształtowanie postaw i wpajanie norm: proces internalizacji wartości i norm, wychowawcze uwarunkowania rozwoju moralnego. 9. Periodyzacja rozwoju. 10. Mechanizmy wychowania w rodzinie a rozwój człowieka. 11. Postawy rodzicielskie: wymiary postaw rodzicielskich, typologie i wyznaczniki postaw rodzicielskich, konsekwencje postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka. 12. Rola rodziny w świetle wybranych koncepcji. 13. Typologie zachowań nauczycielskich i błędów nauczycielskich. 14. Wyznaczniki zachowań nauczycielskich: rola oczekiwań nauczyciela, ukryte programy nauczycieli. 15. Środowiskowe i pedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów i wskaźniki powodzenia szkolnego. 16. Biopsychiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów: rola czynników biopsychicznych (stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej i ruchowej, inteligencji i zdolności, motywacji, czynników temperamentalnych), interakcyjny charakter wpływów. 17. Trudności wychowawcze: typy trudności, geneza trudności. |
Literatura: |
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4 i 5). Warszawa: PTP. Dembo M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T.2. (rozdziały 26, 29, 30). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (2007). Psychologia. T. 1. (rozdz. 12). Gdańsk: GWP. Strelau, J. (2008). Psychologia. T. 2. (rozdz. 12). Gdańsk: GWP. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – W1-W8, K1-K4 Praca zaliczeniowa: W1-W8, U1-U4 Sugerowana skala ocen: 100 - 93% - bardzo dobra 92,9% - 86% - dobra plus 85,9% - 79% - dobra 78,9% - 72% - dostateczna plus 71,9% - 65% - dostateczna 64,9% i niżej – niedostateczna |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.