Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Prawne otoczenie biznesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0701-s1LPC1Z-POB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawne otoczenie biznesu
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie:

1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 20 godzin (0,8 ECTS).

ŁĄCZNIE 65 godzin = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student:

 W03: zna podstawową terminologię związaną z kulturą i literaturą polską i powszechną, językoznawstwem, nowymi mediami, komunikacją międzyludzką (w różnych formach), narzędziami ICT, ekonomiczno-prawnymi podstawami działania przedsiębiorstw, a także specjalizacjami, które realizuje

 W05: ma podstawową wiedzę o powstawaniu, funkcjonowaniu, zadaniach i celach działania instytucji związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej (tu m.in. w zależności od wybranej specjalizacji)

 W06: ma podstawową wiedzę o ekonomiczno-prawnych podstawach działania przedsiębiorstw i instytucji związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej

 W07: ma podstawową wiedzę dotyczącą zadań, procedur i dobrych praktyk stosowanych w instytucjach związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej (tu m.in. w zależności od wybranej specjalizacji)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student:

 KU01: umie korzystać z różnego typu źródeł (w wersji tradycyjnej oraz elektronicznej) w celu wyszukiwania, selekcjonowania i użytkowania informacji

 KU03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)

 KU08: potrafi w podstawowym zakresie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji związanych z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej, w szczególności prawa autorskiego, i związane z zarządzaniem własnością intelektualną

 KU10: potrafi ocenić stosowane w praktyce metody, procedury, działania i dobre praktyki związane z realizacją zadań i rozwiązywaniem problemów dotyczących wybranej sfery działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej, a następnie wybrać spośród nich te, które są odpowiednie do podejmowanych przez niego działań

 KU12: potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (w tym narzędzi ICT) ze specjalistami w zakresie dyscyplin pokrewnych (w języku polskim i obcym)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student:

 K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

 K_K03: docenia znaczenie kulturalnej i społecznej wagi studiowanego przedmiotu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, potrafi w sposób jasny i przekonujący opisywać problemy zawodowe odpowiednio określając priorytety służce realizacji określonych zadań

 K_K04: ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej


Metody dydaktyczne:

Metody podające:

- pogadanka

- pokaz

Metody aktywizujące:

- ćwiczeniowa

- analizy przypadku

- obserwacji


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zajęcia realizowane w semestrze zimowym w formie konwersatorium. W trakcie zajęć studenci poznają podstawową terminologię, procedury, przepisy i źródła, z których mogą czerpać informacje dotyczące funkcjonowania małych firm, instytucji kultury, promocji i reklamy oraz mediów. Zajęcia są podzielone na część teoretyczną (15 godzin) w czasie których zaznajamiają się z wyżej wymienioną problematyką, oraz praktyczną (15 godzin), w której na konkretnych przykładach śledzą i analizują konkretne problemy i przypadki.

Pełny opis:

Zajęcia o charakterze praktycznym w formie konwersatorium. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do swobodnego poruszania się w polu regulacji prawnych dotyczących prowadzenia biznesu, z uwzględnieniem legislacji w zakresie kultury.

W czasie zajęć studenci poznają oraz pogłębiają swoją wiedzę w następujących dziedzinach prawa:

 prawo gospodarcze i prawo spółek (zakładanie działalności gospodarczej, ewidencja działalności gospodarczej, Krajowy Rejestr Sądowy, zakładanie spółek, prowadzenie działalności gospodarczej, sprawozdawczość przy prowadzeniu działalności gospodarczej)

 fundacje i stowarzyszenia (zakładanie, prowadzenie i sprawozdawczość fundacji i stowarzyszeń jako forma prowadzenia działalności gospodarczej)

 prawo cywilne – prawo umów (sporządzanie podstawowych umów na potrzeby działalności gospodarczej)

 ubezpieczenia społeczne i podatki w prowadzeniu działalności gospodarczej;

 legislacja w zakresie kultury i sztuki (organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej, domy kultury, gry hazardowe a kultura, samorząd terytorialny a kultura)

Jednocześnie studenci zaznajamiają się z terminologią prawniczą a przede wszystkim zagadnieniami praktycznymi związanymi z w/w dziedzinami prawa (rozwiązywanie problemów, wypełnianie formularzy, formułowanie pism i umów).

Literatura:

Literatura podstawowa

1. J. Kuciński (red.) Zarys prawa, LexisNexis 2012

2. T. Gorzelany, W. Aue, Prowadzenie działalności gospodarczej (Z KPS I OMZ), WSiP 2013

3. Z. Muras, Podstawy prawa, C.H. Beck 2011

Metody i kryteria oceniania:

aktywność na zajęciach: K1, K2

ćwiczenia podczas zajęć oraz zadania domowe: W1, W2, U1, U2

test i/lub projekt końcowy: W1, W2, W3, U1

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)