Neurologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0702-s2POL1L-Neul-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Neurologopedia |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. - Podstawy neuroanatomii - Neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i języka 10 h kontaktowych - 8 h pracy własnej (0,5 pkt. ECTS) 2. - Definicja i klasyfikacje afazji - Podstawy diagnozy i terapii afazji 10 h kontaktowych - 8 h pracy własnej (0,5 pkt ECTS) 3. - Definicja i klasyfikacje dyzartrii - Zaburzenia mowy o typie dyzartrii - diagnoza i postępowanie terapeutyczne 15 h kontaktowych - 10 h pracy własnej ( 1 pkt ECTS ) 4. - Zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej 3 h kontaktowych 5. - Postępowanie logopedyczne w przypadku zaburzeń głosu 12 h kontaktowych - 10 h pracy własnej (1pkt ECTS ) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student - zna podstawy z zakresu neuroanatomii - ma opanowaną terminologię z zakresu neurologopedii - definiuje pojęcie mowy i języka - definiuje i klasyfikuje poszczególne typy afazji - definiuje i charakteryzuje typy dyzartrii (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student - wyjaśnia neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i języka - opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji afazji - opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji dyzartrii - wdraża ćwiczenia emisji głosu do rehabilitacji zaburzeń głosu (K_U15) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student - ma świadomość prowadzenia zindywidualizowanych działań diagnostycznych i terapeutycznych |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
-podstawowe pojęcia -podstawy diagnostyki neurologopedycznej -postępowanie terapeutyczne w neurologopedii |
Pełny opis: |
- podstawowe pojęcia - mowa a język - neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i języka - anatomiczne i fizjologiczne podstawy zaburzeń mowy - definicja i klasyfikacje afazji - podstawy diagnozy i terapii afazji - definicja i klasyfikacje dyzartrii - zaburzenia mowy o typie dyzartrii - diagnoza i postępowanie terapeutyczne - zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej - postępowanie logopedyczne w przypadku zaburzeń głosu |
Literatura: |
1. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.): Podstawy neurobiologii. Podręcznik akademicki. Opole 2005. 2. Gałkowski T., Tarkowski Z., Zaleski T. (red.): Diagnoza i terapia zaburzeń mowy. Lublin 1993. 3. Jauer- Niworowska O.: Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych. Warszawa 2009. 4. Obrębowski A.(red.): Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
- bieżące przygotowanie do zajęć - omówienie planu terapii w zależności od postawionej diagnozy - zaliczenie końcowe w formie pisemnej |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.