Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Specialisation seminar: Contemporary Art in Anglophone Literature

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0704-f1ENG3S-SS-CAAL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Specialisation seminar: Contemporary Art in Anglophone Literature
Jednostka: Katedra Filologii Angielskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

4 ECTS points = 100 hours


30 hours - seminar


20 hours - reading and preparation for classes


15 hours - individual consultations (face to face and via the Internet)


15 hours - writing and editing the midterm essay


20 hours - writing and editing the final essay

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: The graduate has in-depth knowledge of the relationship between literature and art in the Anglophone literary tradition - K_W05, K_W08,

W2: The graduate has in-depth knowledge of Anglophone literary studies with its distinct terminology and literary phenomena - K_W07, KW_09,

W3: The graduate has in-depth knowledge of selected historical, social, religious, philosophical and political issues determining the development of Anglophone literature and culture - K_W10, KW_11.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: The graduate is able to integrate knowledge from various disciplines within Humanities, such and literature and the fine arts, and apply it in an entire range of situations - K_U06,

U2: The graduate is able to place the analysed works in a specific historical and cultural context - K_U09,

U3: The graduate is able to critically analyse and interpret ekphrastic texts, use specialist terminology and justify the selected methodology - K_U10.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: The graduate appreciates the Anglophone tradition and cultural heritage and is aware of their responsibility for preserving them K_K05.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- stolików eksperckich

Skrócony opis:

The seminar aims to acquaint students with the complex relationships that literature has been building with the fine arts over the centuries. It will provide a historical overview with focus on the changes in the fields of literature and the arts, starting from the antiquity and finishing with postmodern works.

Pełny opis:

The seminar aims to acquaint students with the complex relationships that literature has been building with the fine arts over the centuries. It will provide a historical overview with focus on the changes in the fields of literature and the arts, starting from the antiquity and finishing with postmodern works.

The seminar will cover:

- poetry and painting/sculpture in Ancient Greece and Rome

- the functions of literature and art in the Middle Ages

- the word and the image during the Renaissance

- the Enlightenment view on the superiority of poetry over visual arts

- classical works of art in Romantic poetry

- imagined works of art in poetry

- modernist and postmodernist poetic approaches to visual art

- postmodernist novels and the new developments in fine arts during the 20th century:

+ Dadaism

+ Abstract Expressionism

+ Pop-Art

+Conceptual Art

Literatura:

Gotthold Ephraim Lessing Laokoon, or on the boundaries of painting and poetry (fragments)

Leo Spitzer “The 'Ode on a Grecian Urn', or Content vs. Metagrammar.”

James A.W. Heffernan Museum of Words (fragments)

W.J.T Mitchell Iconology (fragments)

W.J.T. Mitchell – selected articles

Selected poetry including:

W.H. Auden Musée des Beaux Arts

William Carlos Williams Landscape with the Fall of Icarus

John Ashbery Self-Portrait in a Convex Mirror

Selected novels, including

John Banville Athena

Patrick White The Vivisector

Kurt Vonnegut Bluebeard

Don DeLillo Mao II

Don DeLillo Falling Man

Paul Auster Leviathan

Metody i kryteria oceniania:

Responsive participation in classes - K1, U1, U3. - 20% of the final grade

Midterm essay: W1, W2, W3, U2, U3. - 30 % of the final grade

Final essay: W1, W2, W3, U1, U2, U3. - 50% of the final grade

60%-71% = 3.

72%-76% = 3+

77%-84% = 4.

85%-90% = 4+

91%-100% = 5.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)