Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Monographic lecture: Variability in language

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0704-p2ENG1/2W-VIL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Monographic lecture: Variability in language
Jednostka: Katedra Filologii Angielskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Całkowity nakład pracy studenta:

8 ECTS (200h)

10+10 Contact hours

50+50 reading assignments and viewing lectures on YouTube

40+40 exercises and worksheets, and preparation for the final test


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01, The graduate has in-depth knowledge of the language/ languages of a given cultural area as well as its/ their origin and development

K_W04, The graduate has in-depth knowledge of languages for special purposes

K_W06, The graduate has in-depth knowledge of linguistics.

K_W13 The graduate has in-depth knowledge of selected language issues in the comparative, contrastive, and intercultural aspects.



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U19, The graduate understands longer utterances and lectures on topics related to their field of study. The graduate understands speakers communicating in the language/ languages of a given cultural area (for example, during national and international meetings and classes taught as a part of international exchange programmes).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

0

Metody dydaktyczne:

Lecture

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Pełny opis:

Language Variation (winter term):

· Comparative methods & processes of diachronic linguistic change & regional/social variation

· The History of English from Old English to Modern English: Anglo-Saxons, Christianity, Norse Invasions, Normans, G. Chaucer and W. Caxton, W. Shakespeare and King James’ Bible,

· Scottish English, Irish English, British English Variants, American English, Black English, London Cockney, Australian English, Irish English

· the Inner Circle, the Outer Circle, the Expanding Circle

· the Dynamic Model of the Evolution of Postcolonial Englishes

· Postcolonial Englishes (a survey of: Pacific Varieties, South-East Asian Varieties, Indian English, South African English, East and West African Varieties, the Caribbean Patois and other Pidgins and Creoles.

Australian English (summer term):

· Australian English: pronunciation, vocabulary, sociolinguistic aspects

Aboriginal English: Aboriginal linguistic/conceptual universe and cultural/narrative practices

Literatura:

· Chandler, Daniel. 2002. Semiotics: The Basics. Routledge. London.

· Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge University Press. Cambridge.

· Crystal, David. 2007. Words, Words, Words. Oxford University Press. Oxford - New York.

· Cruse, Alan. 2006. A Glossary of Linguistics and Pragmatics. Edinburgh University Press. Edinburgh.

· Fisiak, Jacek. 1975. Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa.

· Koerner E. F. K. and Asher R. E. (eds.). 1995. Concise history of the Language Sciences from the Sumerians to The Cognitivists. Pergamon.. Cambridge University Press. Cambridge.

· Matthews, Peter. H. Oxford Concise Dictionary of Linguistics. Oxford University Press. Oxford - New York.

· McCrum Robert, William Cran, Robers MacNeil. 1986. The Story of English. Penguin Books.

· McIntyre, Dan. 2009. History of English: A resource book for students. Routledge. London and New York.

· Melchers Gunnel and Phillip Shaw. 2003. World Englishes. Arnold and Oxford University Press. London and New York.

· Moore, Bruce. 2008. Speaking our Language: The Story of Australian English. Oxford University Press.

· Australia, New Zealand.

· Muecke, Stephen. 2005 [1992]. Textual Spaces. API Network. Sydney.

· Mugglestone, Linda (ed.). 2006. The Oxford History of English. Oxford University Press. Oxford.

· Pinker, Steven. 1995. The Language Instinct, Penguin Books, London.

· Quirk Randolph, Greembaum S. 1990. A Student’s Grammar of the English Language. Longman.

· Chalker Sylvia. 1992. A Student’s English Grammar Workbook. Longman.

· Richards J. et al (eds.). 1985. Longman Dictionary of Applied Linguistics. Longman.

· Schneider, Edgar W. 2007. Postcolonial English: Varieties around the world. Cambridge University Press. Cambridge.

· Skrzypczak, Waldemar. 2006. Analog-Based Modelling of Meaning Representations in English. Nicolaus University Press. Toruń.

· Tarsk. R. L. 1999. (edited by Peter Stockwell 2007). Language and Linguistics: The Key Concepts. Routledge. Oxon.

· Thrudgill, Peter and Jean Hannah. 2002. International English: A guide to the varieties of standard English. Arnold and Oxford University Press. London and New York.

Walsh, Michael and Colin Yallop (eds.). 2007 [1992]. Language and Culture in Aboriginal Australia. Aboriginal Studies Press. Canberra.

Metody i kryteria oceniania:

involvement (20%)

Preparation for classes (20%)

Analytic tasks, essays and work-sheets (20%)

Final test (40%)

Very good – 91-100% (5.0)

Good plus – 86-90% (4+)

Good – 76-85% (4.0)

Satisfactory plus – 70-75% (3+)

Satisfactory – 60-69% (3.0)

Fail – 0-59% (2)

Praktyki zawodowe:

N/A

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)