Dydaktyka przedmiotu na II, III, IV etapie edukacyjnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0705-s2GER1Z-DYD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotu na II, III, IV etapie edukacyjnym |
Jednostka: | Katedra Filologii Germańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Studenci Filologii Germańskiej drugiego stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 120h (4 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną: 300h (10 ECTS) Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 60h (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: ma podstawową wiedzę o języku niemieckim - K_W01 W 2: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia - K_W02 W 4: ma podstawową wiedzę z zakresu języków specjalistycznych - K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka niemieckiego - K_U02 U 4: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i niemieckim - K_U05 U 5: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub niemieckim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł - K_U15 U 6: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w ramach języka niemieckiego - K_U18 U 7: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku niemieckim np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) - K_U19 U 8: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego - K_U21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role - K_K02 K 2:dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w niemieckojęzycznym obszarze kulturowym - K_K08 |
Metody dydaktyczne: | - opis - opowiadanie - wykład informacyjny (konwencjonalny) - ćwiczeniowa - okrągłego stołu - oxfordzka |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z dydaktyki przedmiotu obejmują przygotowanie w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego w polskiej szkole na różnych etapach edukacyjnych. Celem nauczania metodyki jest przekazanie studentom wiedzy na temat teoretycznych podstaw nauczania języków obcych i wskazania im jej praktycznego zastosowania w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego. Na ćwiczeniach student ma możliwość zdobycia umiejętności niezbędnych do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Pełny opis: |
1. Historia nauczania języków obcych 2. Teorie dot. opanowywania języków obcych:- teoria kontrastywna- teoria uczenia się Galperina- hipoteza identyczności- teoria monitora- hipoteza „input”- hipoteza „interlanguage”- teoria konkurencji- teoria uzupełniania 3. Metody nauczania języków obcych- metoda gramatyczno-tłumaczeniowa- metoda audiolingwalna/audiowizualna- metoda komunikatywno-pragmatyczna 4. Struktura zajęć:- analiza zajęć- planowanie zajęć 5. Cele nauczania:- kompetencja językowa- kompetencja kognitywna- kompetencja społeczno-afektywna 6. Realioznawstwo w nauczaniu języków obcych- realioznawstwo a rozwój zdolności komunikacyjnych- realioznawstwo a praca nad słownictwem- realioznawstwo a rozumienie ze słuchu- realioznawstwo a mówienie- treści i kryteria doboru 7. Sposoby nauczania wymowy 8. Praca z tekstami w nauczaniu języków obcych:- rola tekstów- modele wprowadzenia tekstów- kryteria doboru tekstów- słownictwo- rozwój zdolności receptywnych- gry dydaktyczne- zdolności receptywne- rodzaje ćwiczeń 9. Nauczanie języków obcych a gramatyka:- rola gramatyki w nauczaniu języków obcych- wprowadzanie treści gramatycznych, ich ćwiczenie, kontrola i aktywizacja 10. Formy organizacyjne nauczania jezyków obcych 11. Podejście komunikacyjne do nauczania języków obcych 12. Funkcja i wprowadzanie mediów w nauczaniu języków obcych - środki wizualne w nauczaniu języków obcych- środki audio w nauczaniu języków obcych- środki audiowizualne w nauczaniu języków obcych- rola internetu w nauczaniu języków obcych 13. Kontrola wyników w nauczaniu języków obcych - cel kontroli wyników w nauczaniu języków obcych- testy do obiektywnej kontroli wyników- dyktando w nauczaniu języków obcych- test C w nauczaniu języków obcych- testy służące ocenie aspektów formalnych i funkcjonalnych w nauczaniu języków obcych 14. Błędy i ich korygowanie w nauczaniu języków obcych - źródła błędów z psycholingwistycznego punktu widzenia- korygowanie błędów 15. Interakcja między nauczycielem a uczniami - nauczyciel jako partner- atmosfera emocjonalna w czasie zajęć- formy pracy 16. Ocena podręczników dla praktyki nauczania języków obcych - dydaktyczne i lingwistyczne kryteria oceny 17. Podstawy neurolingwistyczne akwizycji języka 18. Teoretyczne podstawy lingwistyczne, psychologiczne i socjolingwistyczne nauczania języka obcego 19. Specyfika lekcji języka obcego 20. Praca z tekstem na lekcji jezyka obcego 21. Wybrane zagadnienia dydaktyki literatury 22. Nauczania języków obcych dzieci i dorosłych |
Literatura: |
Semester I Apeltauer, E., Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs, Eine Einführung, Fernstudieneinheit 15, Langenscheidt, Universität Gesamthochschule Kassel, 1997 Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007 Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen, Goethe Institut, Langenscheidt, 2001 Jung, L., 99 Stichwörter zum Unterricht : Deutsch als Fremdsprache, Ismaning : Max Hueber Verlag, 2001 Komorowska,H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002 Neuner, G., Hunfeld, H., Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts Eine Einführung Fernstudieneinheit 4, Langenscheidt Universität Gesamthochschule Kassel, 1993 Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005 Ergänzend: Arabski, J., O przyswajaniu języka obcego Grell, J. u. M., Unterrichtsrezepte , Beltz Verlag, 1990 Henrici, G., Riemer, C., (Hrsg.), Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen, Bd.1-2, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler,1996 Heyd,G., Deutsch lehren, Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main, 1991 Hufeisen, B., Neuner, G., Angewandte Linguistik für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Eine Einführung, Fernstudieneinheit 16, Langenscheidt Universität Gesamthochschule Kassel, 2003 Knapp-Potthoff, A., Knapp, K., Fremdsprachenlernen und – lehren, Kohlhammer, Stuttgart Berlin Köln Mainz, 1982 Komorowska, H., (red.) Skuteczna nauka języka obcego Struktura i przebieg zajęć językowych, CODN, Warszawa, 2009 Meyer, H., Unterrichtsmethoden, Cornelsen/Scriptor 1994 Pfeiffer W., Nauka jezyków obcych. Od teorii do praktyki Ronowicz, E., Kierunki w metodyce nauczania języków obcych Szulc, A., Die Fremdsprachendidaktik Szulc,A., Słownik dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN 1994 Weigmann, J., Unterrichtsmodelle für Deutsch als Fremdsprache. Hueber, Ismaning, 1992 Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts,München Języki Obce w Szkole |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę obejmuje sprawdzenie wymienionych efektów kształcenia (K_W02, K_W11, K_U02, K_U05, K_U18, K_U19, K_U21, K_K02, K_K08).Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz wygłaszane przez studentów referaty i pisemne kolokwia. |
Praktyki zawodowe: |
(tylko po angielsku) Das Praktikum kann erst im zweiten Semester, nachdem Instrumente wie Beobachtungs- und Beurteilungsbögen für Unterrichtshospitationen besprochen worden sind. angetreten werden. Die Praktikanten beobachten zuerst den Unterricht. Im dritten Semester, erst nach der Bearbeitung konkreter Unterrichtsthemen und der Praktikumsvorbereitung, können die Studierenden den Unterricht führen. Die näheren Informationen finden Sie unter: https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot%28prz_kod:0700-s2SNZ-PPED-FO;callback:g_9015257904%29 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.