Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia literatury hiszpańskiej i hiszpańskojęzycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0707-s1FRHI1L-HLH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury hiszpańskiej i hiszpańskojęzycznej
Jednostka: Katedra Filologii Romańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Ma podstawową wiedzę o kulturze hiszpańskojęzycznej, pogłębia ją z danego obszaru kulturowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów. Ma także podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych dotyczących Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych i warunkujących rozwój omawianego obszaru kulturowego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta: 50 godzin

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Konsultacje: 5 godzin

Praca własna studenta: 15 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma podstawową wiedzę o języku hiszpańskim (K_W01)

W4: ma podstawową wiedzę o literaturze hiszpańskojęzycznej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04)

W8: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych (K_W08)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U5: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku polskim i w języku hiszpańskim (K_U05)

U7: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07)

U9: umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym (K_U09)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K2: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_K02)

K5: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Hiszpanii i krajów (K_K05) hiszpańskojęzycznych i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie

K8: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w danym obszarze kulturowym (K_K08)

Metody dydaktyczne:

metody podające: wykład informacyjny;

metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji i wymiany stanowisk; metody integracyjne i oparte na współpracy.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Na podstawie literatury hiszpańskiej i przeprowadzonej analizie wybranych tekstów ze wczesnej epoki (Średniowiecze), doby Renesansu oraz następnych stuleci, student poznaje realia kultury hiszpańskiej, by następnie zapoznać się z różnicami i podobieństwami, które dotyczą literatury pięknej Hiszpanii oraz krajów hiszpańskojęzycznych.

Pełny opis:

Literatura Średniowiecza i Odrodzenia:

1.-2. Analiza pierwszej epopei "El Cantar del mio Cid".

3-4. Analiza utworu literackiego “Arcipreste de Hta” - "El libro de Buen Amor" Juana Ruiza.

5. Opis obyczajów średniowiecznych na podstawie poezji lirycznej:

Marques de Santillana i Juan de Mena.

6. Obraz śmierci w literaturze Średniowiecza na podstawie “Coplas a la muerte de su padre” autorstwa Jorge Manrique.

7. Literatura religijna - św. Teresa i Jan od Krzyża.

8-10. Lopez de Vega i pierwszy manifest teatralny - Początki teatru Złotego Wieku, fragmenty filmu o początkach kariery Lopez de Vega

11-12. Obraz społeczeństwa hiszpańskiego na tle dramatu "Celestina" - Fernando de Rojas (fragmenty sztuki teatralnej i filmu zrealizowanego na podstawie sztuki)

13-15. Powieść polifoniczna Cervantesa: "Don Quijote de la Mancha".

Literatura:

Alborg, Juan Luis. Historia de la Literatura española, 1 y 2. Madrid: Gredos, 1997-99.

Antología de la Literatura española. Secciones Bilingües de Español. http://www.educacion.es/exterior/pl/es/

Barros, Rocío Lorenzo. Curso de literatura española como lengua extranjera. Madrid:

Edelsa Grupo Didascalia, 2010.

Introducción a la literatura española a través de los textos. Vol. 1. De los orígenes al

siglo XVII. Madrid: Istmo, 2006.

Introducción a la literatura española a través de los textos. Vol. 2. Siglos XVIII y XIX.

Madrid: Istmo, 2006.

Bados Ciria, Concepción. Textos literarios y ejercicios. Nivel medio I. Madrid: Anaya, 2004.

---. Textos literarios y ejercicios. Nivel medio II. Madrid: Anaya, 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bieżąca obejmuje obecność i aktywność na zajęciach w trybie stacjonarnym, dwie nieobecności usprawiedliwione, zaś w trybie zdalnym zajęcia odbywają się na platformie TEAMS (K_K02, K_K05, K_K08)

Ocena semestralna wystawiona jest na podstawie wypowiedzi ustnej studenta, konwersacji w grupach na platformie Teams lub w formie pisemnej - test przeprowadzony stacjonarnie albo na platformie (K_W01, K_W04, K_W08, K_U05, K_U07, K_U09); metody podające, wykład informacyjny; metody integracyjne i oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści i dyskusji, metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji po obejrzeniu filmów przez studentów

Zagadnienia obejmują :

- utwory epoki Średniowiecza: opis ich tematyki i stylu literackiego

- obraz życia społecznego w utworach średniowiecznych

- utwory epoki Odrodzenia: opis ich tematyki i stylu literackiego

- obraz życia społecznego w utworach Odrodzenia.

Skala procentowa:

60% - 69,9% - ocena dostateczna

70% - 74,9% - ocena dostateczna plus

75% - 84,9% - ocena dobra

85% - 89,9% - ocena dobra plus

90% - 100% - ocena bardzo dobra

Praktyki zawodowe:

-------------

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)