Historia literatury hiszpańskiej i hiszpańskojęzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0707-s1FRHI1L-HLH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury hiszpańskiej i hiszpańskojęzycznej |
Jednostka: | Katedra Filologii Romańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Ma podstawową wiedzę o kulturze hiszpańskojęzycznej, pogłębia ją z danego obszaru kulturowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów. Ma także podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych dotyczących Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych i warunkujących rozwój omawianego obszaru kulturowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 50 godzin Godziny kontaktowe: 30 godzin Konsultacje: 5 godzin Praca własna studenta: 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma podstawową wiedzę o języku hiszpańskim (K_W01) W4: ma podstawową wiedzę o literaturze hiszpańskojęzycznej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04) W8: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych (K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U5: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku polskim i w języku hiszpańskim (K_U05) U7: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) U9: umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K2: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_K02) K5: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Hiszpanii i krajów (K_K05) hiszpańskojęzycznych i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie K8: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w danym obszarze kulturowym (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | metody podające: wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji i wymiany stanowisk; metody integracyjne i oparte na współpracy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - tekst programowany |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Na podstawie literatury hiszpańskiej i przeprowadzonej analizie wybranych tekstów ze wczesnej epoki (Średniowiecze), doby Renesansu oraz następnych stuleci, student poznaje realia kultury hiszpańskiej, by następnie zapoznać się z różnicami i podobieństwami, które dotyczą literatury pięknej Hiszpanii oraz krajów hiszpańskojęzycznych. |
Pełny opis: |
Literatura Średniowiecza i Odrodzenia: 1.-2. Analiza pierwszej epopei "El Cantar del mio Cid". 3-4. Analiza utworu literackiego “Arcipreste de Hta” - "El libro de Buen Amor" Juana Ruiza. 5. Opis obyczajów średniowiecznych na podstawie poezji lirycznej: Marques de Santillana i Juan de Mena. 6. Obraz śmierci w literaturze Średniowiecza na podstawie “Coplas a la muerte de su padre” autorstwa Jorge Manrique. 7. Literatura religijna - św. Teresa i Jan od Krzyża. 8-10. Lopez de Vega i pierwszy manifest teatralny - Początki teatru Złotego Wieku, fragmenty filmu o początkach kariery Lopez de Vega 11-12. Obraz społeczeństwa hiszpańskiego na tle dramatu "Celestina" - Fernando de Rojas (fragmenty sztuki teatralnej i filmu zrealizowanego na podstawie sztuki) 13-15. Powieść polifoniczna Cervantesa: "Don Quijote de la Mancha". |
Literatura: |
Alborg, Juan Luis. Historia de la Literatura española, 1 y 2. Madrid: Gredos, 1997-99. Antología de la Literatura española. Secciones Bilingües de Español. http://www.educacion.es/exterior/pl/es/ Barros, Rocío Lorenzo. Curso de literatura española como lengua extranjera. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, 2010. Introducción a la literatura española a través de los textos. Vol. 1. De los orígenes al siglo XVII. Madrid: Istmo, 2006. Introducción a la literatura española a través de los textos. Vol. 2. Siglos XVIII y XIX. Madrid: Istmo, 2006. Bados Ciria, Concepción. Textos literarios y ejercicios. Nivel medio I. Madrid: Anaya, 2004. ---. Textos literarios y ejercicios. Nivel medio II. Madrid: Anaya, 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca obejmuje obecność i aktywność na zajęciach w trybie stacjonarnym, dwie nieobecności usprawiedliwione, zaś w trybie zdalnym zajęcia odbywają się na platformie TEAMS (K_K02, K_K05, K_K08) Ocena semestralna wystawiona jest na podstawie wypowiedzi ustnej studenta, konwersacji w grupach na platformie Teams lub w formie pisemnej - test przeprowadzony stacjonarnie albo na platformie (K_W01, K_W04, K_W08, K_U05, K_U07, K_U09); metody podające, wykład informacyjny; metody integracyjne i oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści i dyskusji, metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji po obejrzeniu filmów przez studentów Zagadnienia obejmują : - utwory epoki Średniowiecza: opis ich tematyki i stylu literackiego - obraz życia społecznego w utworach średniowiecznych - utwory epoki Odrodzenia: opis ich tematyki i stylu literackiego - obraz życia społecznego w utworach Odrodzenia. Skala procentowa: 60% - 69,9% - ocena dostateczna 70% - 74,9% - ocena dostateczna plus 75% - 84,9% - ocena dobra 85% - 89,9% - ocena dobra plus 90% - 100% - ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
------------- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.