Gramatyka opisowa języka francuskiego (morfologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0707-s1FRHI2Z-MORF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka francuskiego (morfologia) |
Jednostka: | Katedra Filologii Romańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony pierwszy z przedmiotów modułu: Gramatyka opisowa języka francuskiego (fonetyka i fonologia). Znajomość języka francuskiego na poziomie A1+/ A2 według ESOKJ. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma podstawową wiedzę o języku francuskiego obszaru kulturowego (efekt kierunkowy: K_W01 ) W2: zna gramatykę, leksykę, ortografię i konwencję zapisu API właściwe dla języka francuskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (efekt kierunkowy: K_W02) W3: ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa w obrębie morfologii języka francuskiego (efekt kierunkowy: K_W03) W4: ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii stosowanych w odniesieniu do morfologii języka francuskiego (efekt kierunkowy: K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii w ramach studiowanego przedmiotu (efekt kierunkowy: K_U06) U2: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze z zakresu morfologii francuskiej (efekt kierunkowy: K_U08) U3: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub francuskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (efekt kierunkowy: K_U15) U4: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące morfologii francuskiej przy użyciu różnych źródeł i sposobów (efekt kierunkowy: K_U01) U5: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka francuskiego obszaru kulturowego pod kątem specyfiki morfologicznej (efekt kierunkowy: K_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie studiowanego przedmiotu (efekt kierunkowy: K_K01) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium z zakresu najważniejszych problemów dotyczących opisu morfologicznego języka francuskiego w ujęciu synchronicznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia konwersatoryjne Gramatyka opisowa języka francuskiego - morfologia poświęcone są studiowaniu głównych zagadnień dotyczących morfologii współczesnego języka francuskiego pisanego i mówionego. Omawia się specyfikę morfologiczną poszczególnych klas słów występujących w języku francuskim w zakresie derywacji i fleksji. Studenci uczą się analizować i omawiać różne formy językowe, rozpoznawać procedury tworzenia i operacje przekształcania słów stosowane głównie w standardowej odmianie języka francuskiego oraz różnych rejestrach i wariantach językowych francuskiego obszaru kulturowego. |
Literatura: |
1) Apotheloz, D., 2002: La construction du lexique français. Principes de morphologie dérivationnelle, Paris : Ophrys. 2) Y. Delatour, D. Jennepin, M. Leon-Dufour, Grammaire du francais. Cours de civilisation francaise de la Sorbonne, Paris, Hachette 3) Grevisse, M., 1995: Precis de grammaire, Louvain-la-Neuve, Duculot Grevisse, M., 2010: Gramatyka języka francuskiego od A do ...B2, (polska adaptacja A. Żuchelkowska), Poznań, Nowela, De Boeck 4) Huot, H., 2001: Morphologie. Forme et sens des mots du français, Paris, Armand Colin. 5) L. Pierre, P. Bhatt, 2009: Structure du francais moderne, Paris, Armand Colin (partie III, La Morphologie, pp. 103-170) 6) M. Supryn-Klepcarz, 2010: Repetytorium gramatyczne z języka francuskiego, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN Uwaga: Inne pozycje bibliograficzne mogą być proponowane przez prowadzącego zajęcia w cyklu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z § 30 Regulaminu studiów UMK "1. Zaliczenia zajęć obowiązkowych [...] dokonuje prowadzący te zajęcia na podstawie obecności, oceny aktywności studenta oraz uzyskanych przez niego ocen." Wszystkie efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych są weryfikowane w ewaluacji ciągłej oraz końcowej. Elementy składowe ewaluacji: 1. Bieżąca kontrola znajomości wskazanej przez prowadzącego literatury przedmiotu. 2. Aktywna postawa studenta podczas zajęć, terminowe wykonywanie zadań i ćwiczeń proponowanych przez nauczyciela akademickiego. 3. Testy kontrolne z zakresu terminologii oraz analizy morfologicznej w liczbie ustalonej przez prowadzącego zajęcia w danym cyklu. 4. Egzamin końcowy w formie testu pisemnego i/lub egzaminu ustnego (zgodnie z założeniami przyjętymi przez prowadzącego zajęcia w danym cyklu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.