Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fakultet kulturoznawczy - Miłość, wolność i rock'n'roll w kulturze rosyjskiej XX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0718-s1KUL-L-FK-MWR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fakultet kulturoznawczy - Miłość, wolność i rock'n'roll w kulturze rosyjskiej XX w.
Jednostka: Katedra Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Otwartość umysłu i ciekawość różnorodności kulturowej świata.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h (udział w konwersatorium)

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30 h

- indywidualna praca studenta oraz przygotowanie do zaliczenia: 20h

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 10 h


Łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka

K_W06: posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych w kulturze rosyjskiej XX wieku

K_W011: zna wybrane zagadnienia związane z kulturami europejskimi i pozaeuropejskimi



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka

K_U09: rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury rosyjskiej XX wieku

K_U11: potrafi określić i scharakteryzować wybrane style, motywy i zjawiska literacko- artystyczne w procesie historyczno-kulturowym Rosji XX wieku

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka

K_K05: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

K_K08: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej

K_K09: rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych, konieczność tworzenia i odbioru dóbr kultury

K_K11: zna wartość i znaczenie kultury i sztuki dla kształtowania się wartości etycznych i relacji społecznych

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zjawiskami z zakresu kultury rosyjskiej XX wieku.

Pełny opis:

Kultura rosyjska XX wieku to zjawisko ogromnie zróżnicowane, w dużej mierze uwarunkowane przełomowymi dla naszych wschodnich sąsiadów wydarzeniami społeczno-politycznymi. Dość wspomnieć o przewrocie październikowym 1917 roku, Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej (1941-1945), śmierci jednego z największych tyranów i zbrodniarzy XX wieku, Józefa Stalina (1878-1953) czy wreszcie rozpadzie eksperymentalnego państwa o nazwie Związek Radziecki (1991). Każde z tych wydarzeń wywarło określony wpływ zarówno na kulturę oficjalną, sterowaną odgórnie przez kolejnych liderów ideowych, jak i na kulturę rozwijającą się niezależnie do aktualnej koniunktury politycznej (właśnie ona będzie nas szczególnie interesować na zajęciach), kontynuującą najlepsze tradycje klasyki XIX w. oraz kierunków modernistycznych i awangardowych pierwszego dwudziestolecia ub.w.

Kultura rosyjska XX w. to zjawisko niezwykle fascynujące, na które proponuję spojrzeć przez pryzmat trzech systematyzujących ten obszar wiedzy zagadnień: miłości, wolności i muzyki, zwłaszcza w jej najbardziej, jak się wydaje, ekspansywnej i skłonnej do eksperymentów odmianie, jaką jest muzyka rockowa. Ta z pozoru zawężona perspektywa pozwoli poddać oglądowi niemalże całą kulturę rosyjską XX wieku w jej najróżnorodniejszych przejawach, odpowiadających zapotrzebowaniu zarówno mniej, jak i bardziej wymagającego odbiorcy.

Wypada żywić nadzieję, że temat zajęć, zainspirowany filmem współczesnego rosyjskiego reżysera, Kiriłła Sieriebriennikowa, poświęconym jednakże czołowym postaciom alternatywnej sceny muzycznej lat 80. XX w., pozwoli - przynajmniej w jakimś stopniu - przybliżyć Państwu kulturę naszych wschodnich sąsiadów jako taką, zaś ich kulturę XX wieku w szczególności, a może nawet stanie się impulsem do samodzielnego zgłębiania tego zagadkowego fenomenu, jakim jest Rosja, którego naturę trafnie ujął prekursor rosyjskich symbolistów, poeta Fiodor Tiutczew (1803-1873):

"Nie sposób pojąć jej rozumem,

Nie sposób zwykłą miarką mierzyć,

Ma w sobie tyle skrytej dumy,

Że w Rosję można tylko wierzyć"

(tł. R. Łużny, F. Tiutczew, Wybór poezji, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978, s. 229).

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

BUKOWSKI W., I powraca wiatr..., tł. A. Mietkowski, Londyn 1983.

FIGES O., Szepty. Życie w stalinowskiej Rosji, Warszawa 2007.

de LAZARI A. (red.), Idee w Rosji: leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. 1- 5, różne daty wydania.

IMOS R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007.

HELLER M. Maszyna i śrubki. Jak hartował się człowiek sowiecki, tł. J.Juryś, Warszawa 1989.

KLIMOWICZ T., Pożar serca. 16 smutnych esejów o miłości, o pisarzach rosyjskich i ich muzach, Wrocław 2005.

USENKO K., Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu, Wołowiec 2012.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

BRODA M., "Zrozumieć Rosję"? O rosyjskiej zagadce-tajemnicy, Łódź 2011, http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/2722/Broda%20Zrozumie%C4%87%20Rosj%C4%99.pdf?sequence=1&isAllowed=y (08.02.2019).

DRAWICZ A., Pocałunek na mrozie, Warszawa 1990.

DRUŻNIKOW J., Rosyjskie mity. Od Puszkina do Pawlika Morozowa, tł. J. Putrament, F. Ociepka, Warszawa 1998.

PANAS-GOWORSKA M., GOWORSKI A., Grażdanin N.N. Życie codzienne w ZSRR, Warszawa 2017.

PRZYBYŁ-SADOWSKA E., SADOWSKI J., URBANEK D., Rosja. Przestrzeń, czas i znaki, Kraków 2016.

USENKO K., Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji, Wołowiec 2018.

ZINOWIEW A., Homo sovieticus, tł. S. Deja, Londyn 1986.

FILMOGRAFIA

WOŁGA-WOŁGA (ros. Волга-Волга), reż. G. Aleksandrow (1938).

CHODZĄC PO MOSKWIE (ros. Я шагаю по Москве), reż. G. Danelija (1964).

LATO (ros. "Лето"), reż. Kiriłł Sieriebriennikow, 2018. Złota Palma 2018 (nominacja).

Metody i kryteria oceniania:

Zob. zakładkę Konwersatorium, Informacje wspólne dla wszystkich grup.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)