Fakultet kulturoznawczy - Miłość, wolność i rock'n'roll w kulturze rosyjskiej XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0718-s1KUL-L-FK-MWR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Fakultet kulturoznawczy - Miłość, wolność i rock'n'roll w kulturze rosyjskiej XX w. |
Jednostka: | Katedra Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Otwartość umysłu i ciekawość różnorodności kulturowej świata. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h (udział w konwersatorium) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30 h - indywidualna praca studenta oraz przygotowanie do zaliczenia: 20h - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 10 h Łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka K_W06: posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych w kulturze rosyjskiej XX wieku K_W011: zna wybrane zagadnienia związane z kulturami europejskimi i pozaeuropejskimi |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka K_U09: rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury rosyjskiej XX wieku K_U11: potrafi określić i scharakteryzować wybrane style, motywy i zjawiska literacko- artystyczne w procesie historyczno-kulturowym Rosji XX wieku |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka K_K05: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K08: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej K_K09: rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych, konieczność tworzenia i odbioru dóbr kultury K_K11: zna wartość i znaczenie kultury i sztuki dla kształtowania się wartości etycznych i relacji społecznych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zjawiskami z zakresu kultury rosyjskiej XX wieku. |
Pełny opis: |
Kultura rosyjska XX wieku to zjawisko ogromnie zróżnicowane, w dużej mierze uwarunkowane przełomowymi dla naszych wschodnich sąsiadów wydarzeniami społeczno-politycznymi. Dość wspomnieć o przewrocie październikowym 1917 roku, Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej (1941-1945), śmierci jednego z największych tyranów i zbrodniarzy XX wieku, Józefa Stalina (1878-1953) czy wreszcie rozpadzie eksperymentalnego państwa o nazwie Związek Radziecki (1991). Każde z tych wydarzeń wywarło określony wpływ zarówno na kulturę oficjalną, sterowaną odgórnie przez kolejnych liderów ideowych, jak i na kulturę rozwijającą się niezależnie do aktualnej koniunktury politycznej (właśnie ona będzie nas szczególnie interesować na zajęciach), kontynuującą najlepsze tradycje klasyki XIX w. oraz kierunków modernistycznych i awangardowych pierwszego dwudziestolecia ub.w. Kultura rosyjska XX w. to zjawisko niezwykle fascynujące, na które proponuję spojrzeć przez pryzmat trzech systematyzujących ten obszar wiedzy zagadnień: miłości, wolności i muzyki, zwłaszcza w jej najbardziej, jak się wydaje, ekspansywnej i skłonnej do eksperymentów odmianie, jaką jest muzyka rockowa. Ta z pozoru zawężona perspektywa pozwoli poddać oglądowi niemalże całą kulturę rosyjską XX wieku w jej najróżnorodniejszych przejawach, odpowiadających zapotrzebowaniu zarówno mniej, jak i bardziej wymagającego odbiorcy. Wypada żywić nadzieję, że temat zajęć, zainspirowany filmem współczesnego rosyjskiego reżysera, Kiriłła Sieriebriennikowa, poświęconym jednakże czołowym postaciom alternatywnej sceny muzycznej lat 80. XX w., pozwoli - przynajmniej w jakimś stopniu - przybliżyć Państwu kulturę naszych wschodnich sąsiadów jako taką, zaś ich kulturę XX wieku w szczególności, a może nawet stanie się impulsem do samodzielnego zgłębiania tego zagadkowego fenomenu, jakim jest Rosja, którego naturę trafnie ujął prekursor rosyjskich symbolistów, poeta Fiodor Tiutczew (1803-1873): "Nie sposób pojąć jej rozumem, Nie sposób zwykłą miarką mierzyć, Ma w sobie tyle skrytej dumy, Że w Rosję można tylko wierzyć" (tł. R. Łużny, F. Tiutczew, Wybór poezji, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978, s. 229). |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: BUKOWSKI W., I powraca wiatr..., tł. A. Mietkowski, Londyn 1983. FIGES O., Szepty. Życie w stalinowskiej Rosji, Warszawa 2007. de LAZARI A. (red.), Idee w Rosji: leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. 1- 5, różne daty wydania. IMOS R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007. HELLER M. Maszyna i śrubki. Jak hartował się człowiek sowiecki, tł. J.Juryś, Warszawa 1989. KLIMOWICZ T., Pożar serca. 16 smutnych esejów o miłości, o pisarzach rosyjskich i ich muzach, Wrocław 2005. USENKO K., Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu, Wołowiec 2012. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: BRODA M., "Zrozumieć Rosję"? O rosyjskiej zagadce-tajemnicy, Łódź 2011, http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/2722/Broda%20Zrozumie%C4%87%20Rosj%C4%99.pdf?sequence=1&isAllowed=y (08.02.2019). DRAWICZ A., Pocałunek na mrozie, Warszawa 1990. DRUŻNIKOW J., Rosyjskie mity. Od Puszkina do Pawlika Morozowa, tł. J. Putrament, F. Ociepka, Warszawa 1998. PANAS-GOWORSKA M., GOWORSKI A., Grażdanin N.N. Życie codzienne w ZSRR, Warszawa 2017. PRZYBYŁ-SADOWSKA E., SADOWSKI J., URBANEK D., Rosja. Przestrzeń, czas i znaki, Kraków 2016. USENKO K., Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji, Wołowiec 2018. ZINOWIEW A., Homo sovieticus, tł. S. Deja, Londyn 1986. FILMOGRAFIA WOŁGA-WOŁGA (ros. Волга-Волга), reż. G. Aleksandrow (1938). CHODZĄC PO MOSKWIE (ros. Я шагаю по Москве), reż. G. Danelija (1964). LATO (ros. "Лето"), reż. Kiriłł Sieriebriennikow, 2018. Złota Palma 2018 (nominacja). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zob. zakładkę Konwersatorium, Informacje wspólne dla wszystkich grup. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.