Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Sound studies i ponowoczesna kultura audialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0718-s1KUL1Z-PW-SSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sound studies i ponowoczesna kultura audialna
Jednostka: Katedra Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 20.

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 10.

Łącznie: 60 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu antropologii kultury, teatrologii, filmoznawstwa, muzykologii i historii sztuki.

Student posiada wiedzę o wybranych zjawiskach kultury popularnej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury dawnej i współczesnej, wysokiej i popularnej.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz

Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny)


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Tematem wykładu jest wprowadzenie wiedzy w zakresie teoretycznych, historycznych oraz metodologicznych aspektów kultury audiowizualnej – jej związków z estetyką i sztuką, praktykami społecznymi oraz nowymi mediami. Prezentowane obszary badań oraz pola problemowe obejmą następujące kwestie: antropologia wizualna, audioantropologia, sound studies, etnomuzykologia, historyczne oraz technologiczne przemiany w dziedzinie audiosfery i ikonosfery.

Pełny opis:

Plan wykładu:

I. Pochodzenie etnomuzykologii i przyszłość audioantropologii

B:

A.P. Merriam, The Anthropology of Music, Northwestern University Press 1964.

F. Bebey, African Music: A People’s Art, Cappella Books 1999.

D. Kapchan, Traveling Spirit Masters. Moroccan Gnawa Trance and Music in the Global

Marketplace, Wesleyan University Press 2007.

A. Bosetti, African Feedback, Errant Bodies Press 2006.

F:

Famoudou Don Moye with John Tchicai & Hartmut Geerken, African Tapes, 2001.

Gnawa de Mostaganem, Rituels de la Layla et du Moussem, 2000

Brian Jones, Brian Jones Presents the Pipes of Pan at Jajouka, 1971.

II. Dźwięki somatyczne i abiekty dźwiękowe?

B:

Ch. Migone, Sonic Somatic: Performances of the Unsound Body, Errant Bodies 2012.

C. Kelly ed., Sound, MIT Press 2011.

F:

Antonin Artaud, Pour En Finir Avec Le Jugement De Dieu, 1947.

Masaki Batoh, Brain Pulse Music, 2012.

Alvin Lucier, Music for Solo Performer, 1965. /DVD release/

John Duncan, John See Soundtracks, 1996.

Joseph Pujol, Le Célèbre Pétomane, Odeon 6219, 1904.

III. Dźwięk w przestrzeni

B:

B. Labelle, Acoustic Territories. Sound Culture and Everyday Life, Continuum 2010.

D. Cascella, En Abime: Listening, Reading, Writing. An Archival Fiction, Zero Books 2012.

S. Voegelin, Listening to Noise and Silence. Towards a Philosophy of Sound Art, Continuum

2011.

F:

Various Artists, Sounds of Camp: A Documentary Study of a Children's Camp, FW06105 / FX 6105, 1959.

John Butcher, Resonant Spaces, 2008.

Richard Lerman, Travelon Gamelon (Music for Bicycles), 2006.

Alvin Lucier, I am sitting in a room, 1969.

IV.-V. Społeczna i technologiczna historia reprodukcji dźwięku

B:

J. Sterne, The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press

2003.

C. Kelly, Cracked Media. The sound of Malfunction, MIT Press 2009.

F:

Aki Onda, Cassette Memories Volume 3. South of the Border, 2012.

VI. Retromania:

B:

S. Reynolds, Retromania. Pop Culture’s Addiction to Its Own Past, Faber&Faber 2011.

F:

Wybrane pozycje z katalogu Trunk i Finders Keepers (m.in.: Basil Kirchin, Zdenek Liška, Luboš Fišer, Suzanne Ciani, Bruce Haack).

VII.-.VIII Złote czasy radia i narodziny muzyki elektronicznej

B:

P. Doyle, Echo & Reverb. Fabricating Space in Popular Music Recording 1900-1960,

Wesleyan University Press 2005.

L. Niebur, Special Sound. The Creation and Legacy of the BBC Radiophonic Workshop,

Oxford University Press 2010.

F:

David Cain, Seasons, 1969.

Various Artists, BBC Radiophonic Music, 2008.

Various Artists, Radio India: The Eternal Dream of Sound, 1989-96.

IX.-X. Nagrania plenerowe i muzyka konkretna.

B:

D. Toop, Haunted Weather. Music, Silence and Memory, Serpent’s Tail 2004.

D. Toop, Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Serpent’s Tail

1995.

F:

Marcin Dymiter, Field Notes #4. Pejzaż dźwiękowy Pomorza, 2013

Lionel Marchetti, Noord Five Atlantica, 2005

Dave Phillips, Ghi Âm Việt Nam, 2010.

Various Artists, Broken Hearted Dragonflies. Insect Electronica from Southern Asia, 2004.

XI. Dźwięki władzy i władza dźwięku.

B:

J. Attali, Noise: The Political Economy of Music, University of Minnesota, 1985.

S. Goodman, Sonic Warfare. Sound, Affect, and the Ecology of Fear, The MIT Press 2012.

D. Brzostek, Designing for the ears. Between art and oppression, „Punkt” 2013, nr 11.

M. Munro, Different Drummers: Rhythm and Race in the Americas, University of California

Press 2010.

RE/Serach: Industrial Culture Handbook, San Francisco 2006.

F:

Merzbow, Senmaida, Blossoming Noise 2005.

Jah Shaka, Coronation Dub, 1990.

Fode Youla and Africa Djole, Basikolo Ne Ne, 1992.

Fritz Lang, Metropolis, 1927 /DVD/

Ake Hodell, General Bussig (General Buddy-Buddy), 1963.

XI. Poezja dźwiękowa

B:

C. Kelly ed., Sound, MIT Press 2011.

F:

William S. Burroughs, Break Through In Grey Room, 2001.

Sten Hanson, Text-sound gems & trinkets, 2002.

XII. Dźwięki niesamowite

B:

D. Toop, Sinister Resonance. The Mediumship of the Listener, Continuum 2011.

Off the Planet. Music, Sound and Science Fiction Cinema, edited by Ph. Hayward, John

Libbey Publishing 2004.

F:

Loren „Mazzacane” Connors, The Curse of Midnight Mary, 1981.

Bernard Parmegiani, Matières induites, 1975.

Various Artists, Yasuhiro Ozu. Hitokomakura, 2007.

Andreas Fischer und Thomas Knoefel, Okkulte Stimmen - Mediale Musik. Recordings of unseen Intelligences 1905-2007, 2007.

XIII. Przyszłość kultury audialnej

B:

K. Eshun, More Brillant Than the Sun: Adventures in Sonic Fiction, London 1998.

Ch. Partridge, Dub in Babylon. Understanding the Evolution and Significance of Dub Reggae

in Jamaica and Britain from King Tubby to Post-Punk, Equinox 2010.

A. Licht, Sound Art. Beyond Music, Between Categories, Rizzoli 2007.

F:

Selected postmodern sound art works (among other things: Bill Fontana, John Grzinich, Steve Roden)

XIV. Podsumowanie

XV. Test sprawdzający

Literatura:

J. Attali, Noise: The Political Economy of Music, University of Minnesota, 1985.

F. Bebey, African Music: A People’s Art, Cappella Books 1999.

A. Bosetti, African Feedback, Errant Bodies Press 2006.

D. Brzostek, Designing for the ears. Between art and oppression, „Punkt” 2013, nr 11.

D. Cascella, En Abime: Listening, Reading, Writing. An Archival Fiction, Zero Books 2012.

P. Doyle, Echo & Reverb. Fabricating Space in Popular Music Recording 1900-1960,

Wesleyan University Press 2005.

K. Eshun, More Brillant Than the Sun: Adventures in Sonic Fiction, London 1998.

S. Goodman, Sonic Warfare. Sound, Affect, and the Ecology of Fear, The MIT Press 2012.

D. Kapchan, Traveling Spirit Masters. Moroccan Gnawa Trance and Music in the Global

Marketplace, Wesleyan University Press 2007.

C. Kelly, Cracked Media. The sound of Malfunction, MIT Press 2009.

C. Kelly ed., Sound, MIT Press 2011.

B. Labelle, Acoustic Territories. Sound Culture and Everyday Life, Continuum 2010.

A. Licht, Sound Art. Beyond Music, Between Categories, Rizzoli 2007.

A.P. Merriam, The Anthropology of Music, Northwestern University Press 1964.

Ch. Migone, Sonic Somatic: Performances of the Unsound Body, Errant Bodies 2012.

M. Munro, Different Drummers: Rhythm and Race in the Americas, University of California

Press 2010.

L. Niebur, Special Sound. The Creation and Legacy of the BBC Radiophonic Workshop,

Oxford University Press 2010.

Off the Planet. Music, Sound and Science Fiction Cinema, edited by Ph. Hayward, John

Libbey Publishing 2004.

Ch. Partridge, Dub in Babylon. Understanding the Evolution and Significance of Dub Reggae

in Jamaica and Britain from King Tubby to Post-Punk, Equinox 2010.

S. Reynolds, Retromania. Pop Culture’s Addiction to Its Own Past, Faber&Faber 2011.

RE/Serach: Industrial Culture Handbook, San Francisco 2006.

J. Sterne, The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press

2003.

J. Szwed, Space is the Place. The Lives and Times of Sun Ra, Da Capo Press 1998.

D. Toop, Haunted Weather. Music, Silence and Memory, Serpent’s Tail 2004.

D. Toop, Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Serpent’s Tail

1995.

D. Toop, Sinister Resonance. The Mediumship of the Listener, Continuum 2011.

S. Voegelin, Listening to Noise and Silence. Towards a Philosophy of Sound Art, Continuum

2011.

Fonografia

Antonin Artaud, Pour En Finir Avec Le Jugement De Dieu, 1947.

Masaki Batoh, Brain Pulse Music, 2012.

John Butcher, Resonant Spaces, 2008.

William S. Burroughs, Break Through In Grey Room, 2001.

David Cain, Seasons, 1969.

Loren „Mazzacane” Connors, The Curse of Midnight Mary, 1981.

John Duncan, John See Soundtracks, 1996.

Marcin Dymiter, Field Notes #4. Pejzaż dźwiękowy Pomorza, 2013

Andreas Fischer und Thomas Knoefel, Okkulte Stimmen - Mediale Musik. Recordings of unseen Intelligences 1905-2007, 2007.

Gnawa de Mostaganem, Rituels de la Layla et du Moussem, 2000

Sten Hanson, Text-sound gems & trinkets, 2002.

Ake Hodell, General Bussig (General Buddy-Buddy), 1963.

Jah Shaka, Coronation Dub, 1990.

Brian Jones, Brian Jones Presents the Pipes of Pan at Jajouka, 1971.

Fritz Lang, Metropolis, 1927 /DVD/

Richard Lerman, Travelon Gamelon (Music for Bicycles), 2006.

Alvin Lucier, I am sitting in a room, 1969.

Alvin Lucier, Music for Solo Performer, 1965.

Lionel Marchetti, Noord Five Atlantica, 2005

Merzbow, Senmaida, 2005

Famoudou Don Moye with John Tchicai & Hartmut Geerken, African Tapes, 2001.

Aki Onda, Cassette Memories Volume 3. South of the Border, 2012.

Bernard Parmegiani, Matières induites, 1975.

Dave Phillips, Ghi Âm Việt Nam, 2010.

Joseph Pujol, Le Célèbre Pétomane, Odeon 6219, 1904.

Tony Schwartz, Tony Schwartz Records the Sound of Children, FW05583 / FH 5583, 1970.

Various Artists, BBC Radiophonic Music, 2008.

Various Artists, Broken Hearted Dragonflies. Insect Electronica from Southern Asia, 2004.

Various Artists, Radio India: The Eternal Dream of Sound, 1989-96.

Various Artists, Vox Humana: Alfred Wolfsohn's Experiments in Extension of Human Vocal Range, FW06123 / FX 6123, 1956.

Various Artists, Sounds of Camp: A Documentary Study of a Children's Camp, FW06105 / FX 6105, 1959.

Various Artists, Speech after the Removal of the Larynx, FW06134 / FX 6134, 1964.

Various Artists, Yasuhiro Ozu. Hitokomakura, 2007.

Dr. Eugene G. Weinberg, A Child's Cry: A Clue to Diagnosis, Pfizer, 1971.

Marc Wilkinson, Blood on Satan’s Claw, 1971.

Fode Youla and Africa Djole, Basikolo Ne Ne, 1992.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach (nie więcej niż trzy nieobecności).

Test sprawdzający – pytania jednokrotnego wyboru.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)