Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0718-s1KUL1Z-WiPI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji
Jednostka: Katedra Kulturoznawstwa
Grupy:
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=1135
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności obsługi komputera i sieci WWW.

Całkowity nakład pracy studenta:

30 h (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

- student ma uporządkowaną wiedzę na temat elektronicznych źródeł informacyjnych i narzędzi wyszukiwawczych,

- student zna kierunki rozwoju narzędzi informacyjno-wyszukiwawczych we współczesnym świecie.


Efekty uczenia się - umiejętności:

- student, przy pomocy różnorodnych narzędzi wyszukiwawczych, potrafi wyszukiwać różnorodne informację w zasobach sieciowych,

- student potrafi dokonać selekcji i oceny wiarygodności informacji według różnorodnych kryteriów,

- student potrafi dokonać wyboru narzędzia lub źródła informacyjnego stosownie do realizowanego zadania,

- student potrafi wykorzystywać wyszukane informacje w pracach własnych zgodnie z obowiązującym prawem, stosując adekwatne sposoby oznaczania źródeł informacji (odnośniki bibliograficzne, bibliografie)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- student rozumie konieczność aktualizacji wiedzy z zakresu wyszukiwania informacji online,

- student rozumie etyczne problemy związane z dystrybucją informacji w środowiskach cyfrowych,

- student rozumie potrzebę dbania o rzetelność informacji oraz zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem informacji fałszywych

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne

Skrócony opis:

Przedmiot ma wyposażyć studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu wyszukiwania oraz oceny statusu, wiarygodności i przydatności informacji niezbędnych dla zdobywania wiedzy w trybie akademickim oraz poprawnego wskazywania źródeł tych informacji. Omówione zostaną tu przede wszystkim sposoby pozyskiwania i oceny informacji o zróżnicowanym statusie pochodzących z rozmaitych platform i systemów komunikacji cyfrowej (biblioteki cyfrowe, repozytoria i bazy danych, systemy wiki, media społecznościowe). Drugim wątkiem zajęć będzie omówienie dopuszczalnych i niedopuszczalnych w świetle obowiązującego w Polsce prawa sposobów wykorzystywania i przetwarzania informacji oraz profesjonalnych metod tworzenia odnośników bibliograficznych i bibliografii.

Pełny opis:

Zajęcia składają się z następujących modułów:

1. Informacja w życiu codziennym i praktykach akademickich. Analogowy i cyfrowy obieg informacji – podobieństwa i różnice;

a. wiedza potoczna/ludowa i wiedza akademicka;

b. trafność i rzetelność wiedzy;

c. technologie cyfrowe – istota i konsekwencje ich zastosowania dla archiwizowania i przetwarzania informacji.

2. Informacje w świecie technologii Web 2.0. Problem statusu i wiarygodności informacji w obiegu cyfrowym:

a. pojęcia taksonomii, folksonomii i wikinomii,

b. koncepcja wisdom of crowds Jamesa Surowieckiego,

c. koncepcja collective intelligence Pierr’a Levy’ego,

d. zjawiska filter bubbel, fake news, astroturfing i koncepcja postprawdy.

3. Ogólne mechanizmy działania wyszukiwarek internetowych.

4. Zasady działania i przykłady wyszukiwarek specjalistycznych i dziedzinowych (Google Books, Google Scholar).

5. Katalogi bibliotek, bazy czasopism naukowych i źródła informacji dostępne w formule Open Access.

6. Zasady wykorzystywania informacji w tekstach naukowych, style bibliograficzne i sposoby sporządzania bibliografii.

7. Status oraz zasady przetwarzania informacji w Wikipedii i innych systemach wiki.

Literatura:

Alexander Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, przeł. T. Płudowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.

Harnessing the Power of Disruptive Technologies, ed. by Andy Oram, O'Reilly Media 2001.

Information ethics: privacy, property, and power, ed. by Adam D. Moore, London: University of Washington Press 2005.

Thomas Leitch, Wikipedia U: knowledge, autority, and liberal education in the digital age, Baltimore: Johns Hopkins University Press 2014.

Pierre Lévy, Collective intelligence: mankind's emerging world in cyberspace, transl. from the French by Robert Bononno, Cambridge: Perseus Books 1999.

Natalia Pamuła-Cieślak, Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2015.

James Surowiecki, The wisdom of crowds: why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies and nations, New York: Anchhor Books 2005.

Don Tapscott, Anthony D. Williams, Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko, tł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.

Web of deceit: misinformation and manipulation in the age of social media, ed. by Anne P. Mintz, Medford: CyberAge Books 2012.

Web search: Multidisciplinary perspectives, ed. by A. Spink, M. T. Zimmer, Berlin: Springer 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Na ostateczną ocenę składają się następujące elementy:

1. Bieżąca ocena przygotowania do zajęć i aktywności.

2. Wykonanie zadań domowych (poprawne wykonanie wszystkich zadań jest warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia).

3. Praca zaliczeniowa w postaci kwerendy informacyjnej.

Ogółem 1 punkt ECTA, w tym:

• 0,5. za aktywne uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych,

• 0.5 za wykonanie kwerend wyszukiwawczych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)