Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0718-s1KUL1Z-WiPI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji |
Jednostka: | Katedra Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=1135 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności obsługi komputera i sieci WWW. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student ma uporządkowaną wiedzę na temat elektronicznych źródeł informacyjnych i narzędzi wyszukiwawczych, - student zna kierunki rozwoju narzędzi informacyjno-wyszukiwawczych we współczesnym świecie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - student, przy pomocy różnorodnych narzędzi wyszukiwawczych, potrafi wyszukiwać różnorodne informację w zasobach sieciowych, - student potrafi dokonać selekcji i oceny wiarygodności informacji według różnorodnych kryteriów, - student potrafi dokonać wyboru narzędzia lub źródła informacyjnego stosownie do realizowanego zadania, - student potrafi wykorzystywać wyszukane informacje w pracach własnych zgodnie z obowiązującym prawem, stosując adekwatne sposoby oznaczania źródeł informacji (odnośniki bibliograficzne, bibliografie) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - student rozumie konieczność aktualizacji wiedzy z zakresu wyszukiwania informacji online, - student rozumie etyczne problemy związane z dystrybucją informacji w środowiskach cyfrowych, - student rozumie potrzebę dbania o rzetelność informacji oraz zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem informacji fałszywych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma wyposażyć studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu wyszukiwania oraz oceny statusu, wiarygodności i przydatności informacji niezbędnych dla zdobywania wiedzy w trybie akademickim oraz poprawnego wskazywania źródeł tych informacji. Omówione zostaną tu przede wszystkim sposoby pozyskiwania i oceny informacji o zróżnicowanym statusie pochodzących z rozmaitych platform i systemów komunikacji cyfrowej (biblioteki cyfrowe, repozytoria i bazy danych, systemy wiki, media społecznościowe). Drugim wątkiem zajęć będzie omówienie dopuszczalnych i niedopuszczalnych w świetle obowiązującego w Polsce prawa sposobów wykorzystywania i przetwarzania informacji oraz profesjonalnych metod tworzenia odnośników bibliograficznych i bibliografii. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z następujących modułów: 1. Informacja w życiu codziennym i praktykach akademickich. Analogowy i cyfrowy obieg informacji – podobieństwa i różnice; a. wiedza potoczna/ludowa i wiedza akademicka; b. trafność i rzetelność wiedzy; c. technologie cyfrowe – istota i konsekwencje ich zastosowania dla archiwizowania i przetwarzania informacji. 2. Informacje w świecie technologii Web 2.0. Problem statusu i wiarygodności informacji w obiegu cyfrowym: a. pojęcia taksonomii, folksonomii i wikinomii, b. koncepcja wisdom of crowds Jamesa Surowieckiego, c. koncepcja collective intelligence Pierr’a Levy’ego, d. zjawiska filter bubbel, fake news, astroturfing i koncepcja postprawdy. 3. Ogólne mechanizmy działania wyszukiwarek internetowych. 4. Zasady działania i przykłady wyszukiwarek specjalistycznych i dziedzinowych (Google Books, Google Scholar). 5. Katalogi bibliotek, bazy czasopism naukowych i źródła informacji dostępne w formule Open Access. 6. Zasady wykorzystywania informacji w tekstach naukowych, style bibliograficzne i sposoby sporządzania bibliografii. 7. Status oraz zasady przetwarzania informacji w Wikipedii i innych systemach wiki. |
Literatura: |
Alexander Halavais, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, przeł. T. Płudowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. Harnessing the Power of Disruptive Technologies, ed. by Andy Oram, O'Reilly Media 2001. Information ethics: privacy, property, and power, ed. by Adam D. Moore, London: University of Washington Press 2005. Thomas Leitch, Wikipedia U: knowledge, autority, and liberal education in the digital age, Baltimore: Johns Hopkins University Press 2014. Pierre Lévy, Collective intelligence: mankind's emerging world in cyberspace, transl. from the French by Robert Bononno, Cambridge: Perseus Books 1999. Natalia Pamuła-Cieślak, Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2015. James Surowiecki, The wisdom of crowds: why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies and nations, New York: Anchhor Books 2005. Don Tapscott, Anthony D. Williams, Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko, tł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008. Web of deceit: misinformation and manipulation in the age of social media, ed. by Anne P. Mintz, Medford: CyberAge Books 2012. Web search: Multidisciplinary perspectives, ed. by A. Spink, M. T. Zimmer, Berlin: Springer 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ostateczną ocenę składają się następujące elementy: 1. Bieżąca ocena przygotowania do zajęć i aktywności. 2. Wykonanie zadań domowych (poprawne wykonanie wszystkich zadań jest warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia). 3. Praca zaliczeniowa w postaci kwerendy informacyjnej. Ogółem 1 punkt ECTA, w tym: • 0,5. za aktywne uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych, • 0.5 za wykonanie kwerend wyszukiwawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.