Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia literatury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0718-s2KUL1Z-AL-FA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia literatury
Jednostka: Katedra Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

50 godzin w tym:

- 30 godzin zajęć wspólnych i bezpośrednich z wykładowcą, 1 ECTS

- 15 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem pracy zaliczeniowej 0,5 ECTS

- 5 godzin konsultacji bezpośrednich z wykładowcą (0,25 ECTS) i za pośrednictwem Internetu (e-mail) (0,25 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat kulturoznawstwa i filologii polskiej we współczesnym systemie nauk, zwłaszcza w zakresie kulturowych badań nad literaturą (K_W02).

2. Student ma dobrą orientację w zakresie podstawowych zagadnień wchodzących w zakres badań antropologii literatury (K_W04).

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Student potrafi sfunkcjonalizować posiadaną wiedzę na temat współczesnych badań kulturowo- literackich (K_U03).

2. Student potrafi porównać i scharakteryzować wybrane kierunki w badaniach antropologicznych na gruncie nauk o kulturze i literaturze(K_U02).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student rozumie potrzebę rozwijania postawy kulturowej tolerancji - pluralizmu kulturowego (K_K03).

Metody dydaktyczne:

klasyczna metoda problemowa, pokaz, pogadanka, wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są antropologii literatury - dziedzinie traktującej dzieło literackie jako zapis doświadczeń człowieka. Mają uświadomić studentom, że antropologia literatury to obszar badań literackich, który czerpie narzędzia badawcze z antropologii kultury i kładzie nacisk na praktykę lektury jako świadectwa podmiotu doświadczenia.

Pełny opis:

Konwersatorium w ramach specjalizacji folklorystyczno-antropologicznej ma za zadanie przedstawić informacje dotyczące najważniejszych problemów dotyczących antropologii literatury. Celem zajęć jest ukazanie głównych kierunków (m.in. studia postkolonialne, gender studies, queer theory), obszarów badań w zakresie antropologii literatury oraz wykształcenie umiejętności analizy dzieła w kontekście kulturowym. Główne obszary badawcze przedstawione na zajęciach to:

- utwór literacki jako źródło antropologiczne,

- utwór literacki a przekaz etnograficzny (folklorystyczny),

- utwór literacki jako zapis kulturowego doświadczenia człowieka (m.in. swój - obcy, dziecko - dorosły),

- utwór literacki w kontekście oralności.

Literatura:

Antropologia kultury - antropologia literatury, red. E. Kosowska, Katowice 2005.

Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artieres, P. Rodak, Warszawa 2010.

Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, Warszawa 2003.

Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak i inni, Warszawa 2000.

Ong W. J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Lublin 1992.

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury. systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Warszawa 1991.

Sulima R., Folklor i literatura. Szkice o literaturze i kulturze współczesnej, Warszawa 1976.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium z antropologii literatury będzie oceniane na podstawie trzech kryteriów: obecności studenta na zajęciach (student powinien być obecny przynajmniej na 70% zajęć); aktywnego uczestnictwa w zajęciach; poprawnie napisanej pracy zaliczeniowej, będącej analizą dzieła literackiego w kontekście kulturowym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)