Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Film w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0718-s2KUL1Z-FwK-Fi
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Film w kulturze
Jednostka: Katedra Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z historii filmu i historii sztuki. Powinien również dysponować wiedzą na temat współczesnych metodologii i szkół badawczych, współczesnych przemian kulturowych społecznych i politycznych.

Całkowity nakład pracy studenta:

zajęcia 30 godzin

konsultacje 2

praca własna studenta 18 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W04, student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji szczegółową wiedzę w wybranej dziedzinie (w szczególności z zakresu folklorystyki, teatrologii czy filmoznawstwa)

K_W05, ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach wybranej dziedziny (np. teatrologii, filmoznawstwa, historii sztuki, muzykologii, folklorystyki) z innymi dziedzinami i dyscyplinami pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U12 potrafi dokonać wnikliwej analizy i interpretacji współczesnych zjawisk artystycznych i medialnych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K10 ma świadomość rangi i znaczenia teatru, filmu i innych dzieł sztuki widowisk w kulturze polskiej i światowej

Metody dydaktyczne:

konwersatorium ilustrowane projekcjami i prezentacjami.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- referatu

Skrócony opis:

Obok zajęć z FILMU WSPÓŁCZESNEGO konwersatorium FILM W KULTURZE - ze względu na swoją merytoryczną pojemność - jest przedmiotem najbardziej otwartym na sugestie studentów w kwestii dobory materiału i tematów. Zatem obok zagadnień przedstawionych w punkcie "Pełny opis" na zajęciach realizowane są tematy zaproponowane przez uczestników konwersatorium.

Pełny opis:

Tematy są uzupełnione o zagadnienia, których listę sporządzają sami studenci na początku semestru.

Tematy realizowane (proponowane przez prowadzącego) na zajęciach:

1. Podstawowe zagadnienia z antropologii filmu

2. Film – między sztuka a rozrywką. Ruchomy obraz od wynalazku technicznego do widowiska.

3. Miejsce filmu we współczesnych mediach. „Wojna” filmu z telewizją i Internetem.

4. Film wobec innych sztuk. Związki filmu z literatura, muzyką, malarstwem.

5. Filmowe biografie artystów.

6. Film jako zwierciadło historii. Film wobec przemian społecznych, politycznych i kulturowych w XX i XXI wieku.

7. Kinematografie narodowe. Film jako obraz kultury kraju.

8. Problem inności w sztuce filmowej.

9. Myśl filmowa w kontekście nauk humanistycznych (wybrane zagadnienia)

10. Miejsce filmoznawstwa i nauk o mediach we współczesnych badaniach kulturowych i humanistycznych.

Literatura:

* Claude Levi-Strauss "Antropologia wobec problemów współczesnego świata" , Kraków 2013

* Rod Rens "Historia humanistyki", 2013

* "Emocje w kulturze" red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa 2012

*"Kino: obiekt uczuć czy przedmioy badań? W dialogu z myslą filmową Rafała Marszałka" red. M. Dopartowa, M. Oleszczyk

* Siegfried Zieliński, "Archeologia mediów", Warszawa 2010

* "Kultura Współczesna" nr 2/2011 ("Kino na pograniczu kultur)

* „Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003

* Sławomir Sikora "Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii", Warszawa 2012

* "Pamięć kina" red. A. Gwóźdź, Katowice 2013

* Henry Jenkins "Teoria konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów", Warszawa 2010.

* Kamil Minkner "O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią", Warszawa 2012

*Joanna Wojnicka "Dzieci XX zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968", Kraków 2012

* "Kino po kinie" red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010

* Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, „Historia myśli filmowej”, Gdańsk 2007

* Jerzy Toeplitz „Film i telewizja w USA”, Warszawa 1968

* „Wiek ekranów” red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002

* „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, red. K. Klejsa, G. Skonieczko

* Agnieszka Ogonowska „Voyeuryzm telewizyjny”, Kraków 2006

„Dzieło sztuki z perspektywy kulturowej”, red. Sebastian Antkowiak, Alicja Rubczak, Toruń 2008.

* „Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów”, red. Tadeusz Szczepański, Sylwia Kołos, Toruń 2007.

Artykuły:

Alicja Helman, „W kierunku antropologii publiczności kinowej. Refleksje teoretyczne.” [w:] „Kino”, nr 6/1988

Zbigniew Benedyktowicz „Antropologia filmu” [w:] „Kwartalnik filmowy” nr 2/1993

Sławomir Sikora „Filmowe spotkania z obcością” [w:] „Kwartalnik filmowy” nr 3/1993

Eric Gans „Koniec kultury” [w:] „Kwartalnik filmowy” nr 34/2001

Robert Kulpa „Trylogia miłości. Antropologicznie na film gejowski” [w:] „Kwartalnik filmowy” nr 47-48/ 2004

David MacDougall „Kino transkulturowe” cz. I i II [w:] “Kwartalnik filmowy” nr 47-48, 49-50/2004-2005

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zajęć na podstawie:

-obecności na zajęciach

-aktywności na zajęciach (prezentacje przygotowywane przez studentów, oceniane przez prowadzącego zajęcia)

- kolokwium zaliczeniowego/pracy zaliczeniowej - do uzgodnienia ze studentami

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)