Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Krytyka filmowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0718-s2KUL1Z-KF-Fi
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krytyka filmowa
Jednostka: Katedra Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien:

- posiać podstawowe wiadomości z historii sztuki filmowej

- mieć wiedzę i umiejętności pozwalające na analizę i interpretację dzieła filmowego

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

zajęcia 30 godzin

konsultacje 2 godziny

praca własna studenta 18 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W04,student ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji szczegółową wiedzę w wybranej dziedzinie (w szczególności z zakresu folklorystyki, teatrologii, filmoznawstwa)

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01,potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować, informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

K_U06,posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań

K_U07, posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i mediach

K_U13, potrafi pisać i redagować teksty analityczne i interpretacyjne poświęcone konkretnym dziełom sztuki i zjawiskom

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K05, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce

K_K06, jest świadomym odbiorca sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium uzupełniane projekcjami filmowymi, prezentacjami i dyskusjami panelowymi

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia maja zapoznać studentów z najważniejszymi zjawiskami, nurtami i autorami światowej krytyki filmowej oraz nauczyć podstaw samodzielnego pisania różnych tekstów krytycznych: od krótkiego opisu, przez recenzję do eseju krytycznego i portretu.

Pełny opis:

1. Czym jest (a czym nie jest) dziś krytyka filmowa?

2. Krótka historia krytyki filmowej: Francja, Polska i Stany Zjednoczone ((krytyka a Nowa Fala, A. Bazin, F. Truffaut, Cahires du cinema i Positif; P. Kael, A, Sarris, spór o Nowe Hollywood; B. Michałek, K. Mętrak, Z. Kałużyński, nowe pokolenie krytyków).

3. Warsztat krytyka filmowego – uwagi praktyczne.

4. Kondycja i przyszłość krytyki filmowej (krytyka a kryzys dziennikarstwa prasowego; nowe media – szansa czy zagrożenie?; krytycy i akademicy).

5. Film kultowy, arcydzieło i rankingi filmowe.

6. Pozycja krytyki we współczesnym marketingu filmowym, czyli jak dziś sprzedaje się filmy?

7. Stars system, ikona, celebrities i Metoda, czyli o aktorstwie i aktorach.

8. Kino polskie po 1989 roku (dlatego nie wypada mówić źle o polskim kinie? Nowi twórcy i nowe perspektywy).

9. Różne konteksty – różne metody – różne formy: serial telewizyjny, sylwetka aktorska, dokument i animacja; recenzja a esej krytyczny, felieton, wywiad.

10. Podstawy retoryki dziennikarskiej (język w mediach i medialność języka).

11. Konteksty krytyki: etyka, wolność i prawo autorskie.

Literatura:

1. Z. Czeczot-Gawrak Ernest Callenbach i amerykańska krytyka filmowa, „Kino” 1972, nr 77,

2. Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2012,

3. W. Godzic, Znani z tego, że są znani : celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007,

4. A. Helman, Polska krytyka filmowa -aktualne tendencje i kierunki zainteresowań, „Kino” 1972, nr 82.

5. P. Kael, Co dzień w kinie, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1978,

6. Z. Kałuzyński, Widok z pozycji przewróconego, Warszawa 1985.

7. Kino ze znakiem jakości : 15-lecie Konkursu o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, red. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2011,

8. M. Major, Na ołtarzu Złote Maliny składam. O filmie kultowym, http://www.dwutygodnik.com/artykul/2887-na-oltarzu-zlote-maliny-skladam-o-filmie-kultowym.html

9. M. Marcel, Kierunki i ludzie, „Kino” 1972, nr 82.

10. K. Metrak, Po seansie, Warszawa 1988.

11. G. Moskowitz, A. Piechal, Kierunki i ludzie: Amerykańska krytyka filmowa, „Kino” 1973, nr 88.

12. "Polskie piśmiennictwo filmowe" red. P. Zwierzchowski, B. Giza Bydgoszcz 2013

13. "Konrad Eberhardt" red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2013

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie z oceną na podstawie trzech prac pisemnych: dwóch recenzji i jednego eseju krytycznego. Student otrzymuje ocenę pozytywną z przedmiotu tylko wtedy, gdy wszystkie trzy prace zostały ocenione pozytywnie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)