Krytyka filmowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0718-s2KUL1Z-KF-Fi |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Krytyka filmowa |
Jednostka: | Katedra Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien: - posiać podstawowe wiadomości z historii sztuki filmowej - mieć wiedzę i umiejętności pozwalające na analizę i interpretację dzieła filmowego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | zajęcia 30 godzin konsultacje 2 godziny praca własna studenta 18 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W04,student ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji szczegółową wiedzę w wybranej dziedzinie (w szczególności z zakresu folklorystyki, teatrologii, filmoznawstwa) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01,potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować, informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy K_U06,posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K_U07, posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i mediach K_U13, potrafi pisać i redagować teksty analityczne i interpretacyjne poświęcone konkretnym dziełom sztuki i zjawiskom |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce K_K06, jest świadomym odbiorca sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium uzupełniane projekcjami filmowymi, prezentacjami i dyskusjami panelowymi |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia maja zapoznać studentów z najważniejszymi zjawiskami, nurtami i autorami światowej krytyki filmowej oraz nauczyć podstaw samodzielnego pisania różnych tekstów krytycznych: od krótkiego opisu, przez recenzję do eseju krytycznego i portretu. |
Pełny opis: |
1. Czym jest (a czym nie jest) dziś krytyka filmowa? 2. Krótka historia krytyki filmowej: Francja, Polska i Stany Zjednoczone ((krytyka a Nowa Fala, A. Bazin, F. Truffaut, Cahires du cinema i Positif; P. Kael, A, Sarris, spór o Nowe Hollywood; B. Michałek, K. Mętrak, Z. Kałużyński, nowe pokolenie krytyków). 3. Warsztat krytyka filmowego – uwagi praktyczne. 4. Kondycja i przyszłość krytyki filmowej (krytyka a kryzys dziennikarstwa prasowego; nowe media – szansa czy zagrożenie?; krytycy i akademicy). 5. Film kultowy, arcydzieło i rankingi filmowe. 6. Pozycja krytyki we współczesnym marketingu filmowym, czyli jak dziś sprzedaje się filmy? 7. Stars system, ikona, celebrities i Metoda, czyli o aktorstwie i aktorach. 8. Kino polskie po 1989 roku (dlatego nie wypada mówić źle o polskim kinie? Nowi twórcy i nowe perspektywy). 9. Różne konteksty – różne metody – różne formy: serial telewizyjny, sylwetka aktorska, dokument i animacja; recenzja a esej krytyczny, felieton, wywiad. 10. Podstawy retoryki dziennikarskiej (język w mediach i medialność języka). 11. Konteksty krytyki: etyka, wolność i prawo autorskie. |
Literatura: |
1. Z. Czeczot-Gawrak Ernest Callenbach i amerykańska krytyka filmowa, „Kino” 1972, nr 77, 2. Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2012, 3. W. Godzic, Znani z tego, że są znani : celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007, 4. A. Helman, Polska krytyka filmowa -aktualne tendencje i kierunki zainteresowań, „Kino” 1972, nr 82. 5. P. Kael, Co dzień w kinie, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1978, 6. Z. Kałuzyński, Widok z pozycji przewróconego, Warszawa 1985. 7. Kino ze znakiem jakości : 15-lecie Konkursu o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, red. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2011, 8. M. Major, Na ołtarzu Złote Maliny składam. O filmie kultowym, http://www.dwutygodnik.com/artykul/2887-na-oltarzu-zlote-maliny-skladam-o-filmie-kultowym.html 9. M. Marcel, Kierunki i ludzie, „Kino” 1972, nr 82. 10. K. Metrak, Po seansie, Warszawa 1988. 11. G. Moskowitz, A. Piechal, Kierunki i ludzie: Amerykańska krytyka filmowa, „Kino” 1973, nr 88. 12. "Polskie piśmiennictwo filmowe" red. P. Zwierzchowski, B. Giza Bydgoszcz 2013 13. "Konrad Eberhardt" red. P. Zwierzchowski, B. Giza, Warszawa 2013 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie z oceną na podstawie trzech prac pisemnych: dwóch recenzji i jednego eseju krytycznego. Student otrzymuje ocenę pozytywną z przedmiotu tylko wtedy, gdy wszystkie trzy prace zostały ocenione pozytywnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.