Netnografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0718-s2KUL1Z-Net-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Netnografia |
Jednostka: | Katedra Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h - udział w zajęciach 15 h - przeprowadzenia badań i przygotowanie raportu 5 h - konsultacje |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zjawisk związanych ze społeczno-kulturowymi aspektami funkcjonowania internetu oraz rozwojem społeczności sieciowych; zna i rozumie terminologię, aktualny stan badań, teorię i metody badawcze właściwe dla analizy tego rodzaju zjawisk (KW 14). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi wyszukiwać i gromadzić różne informacje, wykorzystując źródła drukowane i elektroniczne, prowadzić kwerendy i badania wykorzystujące metody netnograficzne (KU 1). Trafnie formułuje i analizuje problemy badawcze dotyczące zagadnień kulturowych, odpowiednio dobiera narzędzia i metody badawcze właściwe dla badań etnograficznych w sieci (KU 02). Posiada umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk związanych z kulturą Internetu, logicznie argumentuje i formułuje wnioski wykorzystując własne opinie oraz wyniki przeprowadzonych badań (KU 06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji celów przeprowadzonych przez siebie badań netnograficznych (KK 03). Identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych w interecie i za pomocą internetu (KK 09). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są metodom prowadzenia badań etnograficznych w sieci. Ich celem jest dostarczenie wyczerpujących wskazówek teoretycznych i metodologicznych, które umożliwią kompetentne przeprowadzenie analizy sposobu funkcjonowania dowolnego rodzaju społeczności on-line lub społeczno-kulturowych aspektów zjawisk zachodzących w sferze komunikacji internetowej . W ramach ćwiczeń omówiona zostanie metoda netnograficzna, etapy planowania badań, sposoby gromadzenia danych, kwestie związane z etyką prowadzenia badań oraz metody analizy danych. Wszystkie kwestie omówione zostaną na przykładach, a uczestniczy zajęć będą mieli za zadanie wykonywać przygotowane przez prowadzącego ćwiczenia (indywidualnie oraz grupowo). |
Literatura: |
R. Kozinets, Netnografia. Badania etnograficzne online, PWN, Warszawa 2012. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, przeł. W. Betkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Web Studies, eds. D. Gauntlett, R. Horsley, Bloombsbury Academic 2004. Metody badań jakościowych, red. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, t. 1-2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. T. Boellstorff, Dojrzewanie w Second Life : antropologia człowieka wirtualnego, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. P. Levinson, Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy ocenie brane są pod uwagę następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach. 2. Przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach. 3. Zaplanowanie i przeprowadzenie własnych badań oraz opracowanie i przedstawienie raportu zawierającego wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.