Język reklamy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0723-s1JRB3Z-JR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Język reklamy |
Jednostka: | Katedra Filologii Słowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w zajęciach – 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do zajęć - 9 - przygotowanie do kolokwium - 7 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 4 Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 Ma podstawową wiedzę o języku/językach danego obszaru kulturowego; K_W02; Zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego języka/ języków w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia; K_W09 Ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze danego obszaru językowego (np. media, teatr, film) i jej zewnętrznych uwarunkowaniach; K_W11 Ma podstawową wiedzę z zakresu języków specjalistycznych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów; K_U02 Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego; K_U13 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł; K_U17 rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku/językach danego obszaru kulturowego (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz. Metody dydaktyczne podające: wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, projekt, metoda obserwacji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów ze środkami językowymi stosowanymi w reklamie, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej reklamy rosyjskiej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane jest samo pojęcie reklamy, zakres jej występowania, rola we współczesnym świecie oraz funkcje tekstu reklamowego, na którego przykładach charakteryzowane są środki językowe najczęściej wykorzystywane w reklamie. Są to m.in. zapożyczenia (głównie – z języka angielskiego), zastosowanie kategorii gramatycznej trybu, charakterystycznych części mowy (np. wykrzyknień), aposjopezy, eufemizmów, metafory, skrzydlatych słów – również w kontekście gry językowej. Analizie poddawany jest również styl poszczególnych spotów reklamowych (np. wykorzystanie stylu naukowego i potocznego, elementów żargonów). Rozpatrywane są także przykłady nagłówków oraz ogłoszeń prasowych, które są szczególnym typem reklamy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004. 2. Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 2001. 3. Giedz-Topolewska T., Językowe wyznaczniki pragmatyki współczesnych rosyjskich tekstów reklamowych, Lublin 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Benedikt A., Reklama jako process komunikacji, Wrocław 2004. 2. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002. 3. Феофанов О., Реклама. Новые технологии в России, Санкт Петербург 2000. 4. Wołk M., Ogłoszenie czy reklama?: problem definiowania pojęcia 'ogłoszenie', „Prace językoznawcze” 3/2001, s. 149-166. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Kolokwium i prace kontrolne, które weryfikują stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_W09, K_W11, , K_U02, K_U17, K_K01 Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, a także wyników zapowiedzianych prac kontrolnych oraz podsumowującego kolokwium zaliczeniowego. Wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, dostateczny plus - 66 % , dobry - 72 %, dobry plus - 78 %, bardzo dobry – 85%. Projekt reklamy - ze względu na indywidualny charakter - nie podlega ocenie i stanowi jedynie element zaliczenia głównego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.