Krajoznawstwo i turystyka kulturowa Czech
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0723-s1LS1Z-KiTKC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Krajoznawstwo i turystyka kulturowa Czech |
Jednostka: | Katedra Filologii Słowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (32 godz.): - udział w ćwiczeniach - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (18 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 14 - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 4 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2 Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi - historią (K_W06), - ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych i politycznych warunkujących rozwój Republiki Czeskiej (K_W08), - ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze czeskiej (K_W09), - ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (kontakty polsko-czeskie na przestrzeni dziejów) (K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - znając literaturę przedmiotu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące Republiki Czeskiej oraz powiązań polsko-czeskich przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01), - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U08), - potrafi rozpoznawać i klasyfikować różne typy pozaliterackich wytworów kultury (K_U13); - posiada zdolność tworzenia ustnych wypowiedzi w języku polskim i/lub w języku czeskim z wykorzystaniem podstawowej terminologii przedmiotu i różnych źródeł (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - ma umiejętność samooceny, jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01), - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Republiki Czeskiej (K_K05), - uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji i zachowania dziedzictwa kulturowego Republiki Czeskiej (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie Metody problemowe: wykład problemowy, klasyczna metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Metody praktyczne: pokaz, prezentacja. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Opis wybranych regionów Republiki Czeskiej z uwzględnieniem elementów ważnych pod kątem turystyki (zabytków, ciekawostek geograficznych, kulturowych). |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie Republiki Czeskiej pod kątem turystycznym. Na wstępie uwaga zwrócona jest na różnice w nazewnictwie geograficznym polskim i czeskim dotyczącym nazwy państwa. Podaje się ogólną charakterystykę warunków geograficznych Republiki Czeskiej. Prezentowane są poszczególne regiony geograficzne kraju ze wskazaniem na ciekawostki geograficzne i kulturowe. Omawiane są tu: południowe Czechy - kraina rybników, zachodnioczeskie uzdrowiska, Czeski Raj, północne Czechy, Śląsk Cieszyński, Morawski Kras, południowe Morawy - kraina wina, najważniejsze miasta Moraw - Brno i Ołomuniec. Studenci poznają zabytki UNESCO w Republice Czeskiej, stolicę kraju, Pragę oraz zamki Czech i Moraw. |
Literatura: |
Halada A. i in., Na kole křížem krážem po Čechách, Moravě a Slezsku, Praha 2011. Humphreys R., Czechy i Słowacja. Praktyczny przewodnik, Pascal, Bielsko-Biała 1994. Pernal M., Spacerownik historyczny. Praga. Miasto magiczne, Warszawa 2013. Persichino G., Kaderabkova I., Po prostu Praga i Czechy, Warszawa 2010. Praga. Przewodniki Wiedzy i Życia, Warszawa 1995. Atlasy i mapy Republiki Czeskiej. Przewodniki po Republice Czeskiej. Wybrane pozycje z czeskiej literatury, publicystki, muzyki i filmografii. Wydawnictwa i filmy dokumentalne dotyczące Republiki Czeskiej, Pragi. Publikacje internetowe. Materiały z prasy, telewizji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie: 1. aktywności na zajęciach, świadczącej o znajomości literatury przedmiotu i bieżącym przygotowaniu do zajęć; 2. przygotowania referatu/prezentacji; 3. zaliczenia kolokwium. Poszczególne metody weryfikują następujące efekty kształcenia: - kolokwium - (K_W06), (K_W08), (K_W09), (K_W12), (K_U01), (K_U13), (K_K01), (K_K05). - referat - (K_W06), (K_W08), (K_W09), (K_W12), (K_U01), (K_U08), (K_U13), (K_U15), (K_K01), , (K_K05), (K_K06). - aktywność na zajęciach -(K_W06), (K_W08), (K_W09), (K_W12), (K_U01), (K_U08), (K_U13), (K_K01), (K_K05), (K_K06). Kryteria oceniania: Przy zaliczeniu kolokwium wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, 70% - dostateczny plus, 75% - dobry, 85% - dobry plus, 90% - bardzo dobry. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.