Algebra 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ALGEB1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Algebra 1 |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela : 20 godzin wykładu 40 godzin ćwiczeń - praca indywidualna studenta w trakcie semestru 30 godzin - przygotowanie do kolokwiów 20 godzin - przygotowanie do egzaminu 40 godzin Razem 150 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna: W01- rachunek wektorowy w przestrzeni trójwymiarowej : działania na wektorach, pojęcie bazy i układu współrzędnych, rozkład wektora na składowe, współrzędne wektora w bazie, iloczyn skalarny i wektorowy W02- podstawowe elementy logiki : pojęcie zdania, spójników, formy zdaniowej, kwantyfikatorów, tautologie W03- pojęcie zbioru, działania na zbiorach, zbiór potęgowy, iloczyn kartezjański W04- pojęcie relacji, relacje binarne, własności relacji, relacja równoważności, klasy abstrakcji, zbiór ilorazowy, relacja porządku W05- zbiory liczbowe : liczby naturalne, liczby całkowite, liczby wymierne, liczby rzeczywiste, podzbiory zbiorów liczbowych, kresy górne i dolne, indukcja matematyczna W05- pojęcie funkcji : dziedzina i przeciw dziedzina, działania na funkcjach, własności funkcji (iniekcja, surjekcja, bijekcja), funkcja odwrotna W06- liczby zespolone : definicja, działania, płaszczyzna zespolona, różne postacie liczb zespolonych, wzory de Moivre'a, wzory Eulera, rozwiązywanie równań kwadratowych W07- macierze : definicja, działania na macierzach, rząd macierzy, wyznacznik macierzy, metody obliczania wyznacznika macierzy, macierz odwrotna, równania macierzowe W08- układy równań liniowych: twierdzenie Cramera, twierdzenie Kroneckera- Cappeliego, metoda eliminacji Gaussa Efekty przedmiotowe W01-W08 realizują efekty kierunkowe: K_W02 dla AS, K_W04 dla F, K_W08 dla FT, K_W01 dla IS. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student umie: U01- wykonać działania na wektorach bez i w układzie współrzędnych, rozłożyć wektor na składowe, zbadać niezależność liniową wektorów, znaleźć współrzędne wektora w bazie, obliczyć iloczyn skalarny i wektorowy U02- określić wartość logiczną zdania, zbudować zdania złożone ze zdań elementarnych, tworzyć zdania z form zdaniowych za pomocą kwantyfikatorów, badać wartość logiczną zdań za pomocą tabelek, sprawdzać, czy zdania są tautologiami U03- tworzyć i określać zawartość zbiorów, wykonywać działania na zbiorach, ilustrować graficznie zbiory i relacje między nimi za pomocą diagramów Venna, znajdować kresy górne i dolne zbiorów liczbowych U04- wykorzystywać zasadę indukcji matematyczne w dowodach relacji matematycznych U05- znać zasady przekształcania wyrazów algebraicznych i umieć je stosować w praktyce obliczeniowej U06- umieć określić dziedzinę i przeciwdziedzinę funkcji, określić w obraz i przeciwobraz zbioru, określić podstawowe własności funkcji U07- znać pojęcie liczb zespolonych, umieć znaleźć położenie liczb zespolonych na płaszczyźnie zespolonej, różne postacie liczby zespolonej (kanoniczną, trygonometryczną i eksponencjalną) i relacje między nimi, mnożenie, dzielenie, potęgowanie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej i eksponencjalnej, znajdowanie pierwiastków z licz zespolonych, rozwiązywanie równań kwadratowych U08- znać pojęcie macierzy i działania na macierzach, typy macierzy i rząd macierzy U09- znać definicję wyznacznika i schematy obliczania wyznacznika macierzy do wymiaru 3x3, własności wyznacznika, rozwinięcie Laplace'a, metodę znajdowania macierzy odwrotnej U010- umieć rozwiązywać układy równań liniowych, stosować twierdzenie Kroneckera- Cappeliego, schemat Cramera, macierz odwrotną i metodę eliminacji Gaussa Efekty przedmiotowe U01-U010 realizują efekty kierunkowe: K_U02 dla AS, K_U04 dla F, K_U012 dla FT, K_U01 dla IS. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efektem kształcenia jest nie tylko przyswojenie sobie przekazywanej wiedzy, ale także nauczenie się stawiania pytań wykraczających poza program wykładu i samodzielnie poszukiwanie na nie odpowiedzi z wykorzystaniem dostępnych źródeł, rozwijając w ten sposób nawyk samodzielnego studiowania (fizyka, astronomia, fizyka techniczna, automatyka i robotyka - K_K01, informatyka stosowana - K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Algebra 1 stanowi wprowadzenie do podstawowych zagadnień z zakresu algebry ze szczególnym uwzględnieniem tych problemów, które są potrzebne w dalszym toku studiów na wszystkich kierunkach prowadzonych przez WFAiIS. Wiedza ta jest wykorzystywana w ramach innych przedmiotów prezentujących podstawy fizyki i astronomii, a także automatyki i metod numerycznych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu algebry mające zastosowanie w fizyce i astronomii, naukach technicznych i informatyce. Pojęcia te omawiane są w sposób poglądowy z położeniem nacisku na ich intuicyjne zrozumienie. Dużą wagę przywiązuje się do umiejętności zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce do rozwiązywania konkretnych problemów. 1. Wektory w przestrzeni 3R : działania, liniowa niezależność, bazy, układ współrzędnych, iloczyn skalarny i wektorowy 2. Elementy logiki : zdania, formy zdaniowe, kwantyfikatory 3. Zbiory, rachunek zbiorów, iloczyn kartezjański 4. Relacje : równoważności i porządku, zbiór ilorazowy 5. Zbiory liczbowe : liczby naturalne, całkowite, wymierne i rzeczywiste 6. Podzbiory zbiorów liczbowych : kresy górne i dolne 7. Indukcja matematyczna 8. Funkcja i własności funkcji 9. Liczby zespolone : działania, różne postacie liczb zespolonych, pierwiastki zespolone 10. Macierz : działania na macierzach, wyznacznik macierzy, jej rząd, macierz odwrotna 11. Układy równań liniowych : twierdzenie Kroneckera- Cappeliego, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa |
Literatura: |
-F.W. Byron i R.W. Fuller, Matematyka w fizyce klasycznej i kwantowej, tom 1 (PWN, Warszawa 1975) - A. Białynicki-Birula, Algebra . Biblioteka Matematyczna 40 (PWN, 1980) - Aleksiej I. Kostyrkin, Wstęp do algebry. Cz. 1. Podstawy algebry (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń wystawiana na podstawie : - dwóch kolokwiów - wejściówek Trzeba mieć zaliczone oba kolokwia. Kolokwia i wejściówki pozwalają ocenić efekty uczenia się w zakresie znajomości metod rozwiązywania omawianych zagadnień i umiejętności stosowania ich w praktyce. Kryteria oceny: 50-60% - ocena: 3 (dst) 60-70% - ocena: 3+ (dst+) 70-80% - ocena: 4 (db) 80-90% - ocena: 4+ (db+) 90-100% - ocena 5 (bdb) Zaliczenie wykładu następuje po zaliczeniu egzaminu pisemnego. Warunkiem dopuszczenie do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń rachunkowych. Egzamin sprawdza efekty uczenia się w zakresie wiedzy teoretycznej obejmującej zagadnienia znajdujące się w opisie przedmiotu, jak też sprawdza umiejętność jej zastosowania do rozwiązywania prostych, przykładowych problemów praktycznych. Kryteria oceny: Kryteria oceny: 50-60% - ocena: 3 (dst) 60-70% - ocena: 3+ (dst+) 70-80% - ocena: 4 (db) 80-90% - ocena: 4+ (db+) 90-100% - ocena 5 (bdb) Uwaga: Na egzaminie oraz w trakcie wszystkich rodzajów sprawdzianów na ćwiczeniach nie można używać żadnych notatek ani kalkulatorów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
WYK
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Meissner | |
Prowadzący grup: | Karolina Bąkowska, Robert Czaplicki, Łukasz Kłosowski, Leszek Meissner, Krzysztof Rochowicz, Michał Słowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Meissner | |
Prowadzący grup: | Karolina Bąkowska, Sylwia Czach, Robert Czaplicki, Łukasz Kłosowski, Leszek Meissner, Krzysztof Rochowicz, Michał Słowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
ŚR WYK
CW
CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Bąkowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Bąkowska, Łukasz Kłosowski, Krzysztof Rochowicz, Marcin Witkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
WYK
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Bąkowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Bąkowska, Łukasz Kłosowski, Michał Lemańczyk, Krzysztof Rochowicz, Marcin Witkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.