Algebra dla nauk technicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ALGTECH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Algebra dla nauk technicznych |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (60 godz.): - udział w wykładzie: 20 godz. - udział w ćwiczeniach: 40 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (90 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń i kolokwiów: 60 godz. - przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Łącznie: 150 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01 - zna rachunek wektorowy w przestrzeni trójwymiarowej, W02 - zna podstawowe elementy logiki i teorii mnogości, W03 - zna pojęcie i własności funkcji, W04 - zna liczby zespolone i ich różne postacie, działania na liczbach zespolonych, W05 - zna macierze i działania na macierzach, metody obliczania wyznacznika, macierz odwrotna, W06 - zna układy równań liniowych metodami Cramera, eliminacji Gaussa, twierdzenie Kroneckera-Capellego, W07 - zna pojęcie i własności przestrzeni i podprzestrzeni liniowych, liniową zależność i niezależność wektorów, bazę i wymiar przestrzeni liniowej, W08 - zna przekształcenia liniowe, macierz przekształcenia liniowego, wartości i wektory własne, wielomian charakterystyczny. Efekty przedmiotowe W01-W08 realizują efekty kierunkowe: K_W01 dla AiR. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01 - potrafi wykonywać działania na wektorach (w tym obliczać iloczyn skalarny i wektorowy, znajdować współrzędne wektora w bazie, rozkładać na składowe w układzie współrzędnych), U02 - potrafi określić wartość logiczną zdania, zbudować zdanie złożone ze zdań prostych, badać wartość logiczną zdań, U03 - potrafi tworzyć i określać zawartość zbiorów, wykonywać działania na zbiorach (w tym iloczyn kartezjański zbiorów), U04 - potrafi określić dziedzinę i przeciwdziedzinę funkcji, określić podstawowe własności funkcji, U05 - potrafi wykonywać działania na liczbach zespolonych (w tym potęgowanie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej i eksponencjalnej, znajdowanie pierwiastków liczb zespolonych, oraz rozwiązywanie równań kwadratowych), U06 - potrafi wykonywać działania na macierzach, umie znaleźć rząd macierzy i macierz odwrotną, umie obliczać wyznacznik z macierzy (wykorzystując rozwinięcie Laplace'a) U07 - umie rozwiązywać układy równań liniowych, stosować twierdzenie Kroneckera-Capellego, metodę Cramera, macierz odwrotną i metodę eliminacji Gaussa, U08 - umie zbadać liniową niezależność wektorów, wyznaczyć współrzędne wektora w bazie, wyznaczyć macierz przekształcenia liniowego, wyznaczyć wektory własne, dokonać diagonalizacji macierzy, U09 - rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy matematycznej i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie. Efekty przedmiotowe U01 - U08 realizują efekty kierunkowe: K_U01 dla AiR, Efekt przedmiotowy U09 realizuje efekt kierunkowy: K_U15 dla AiR |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 - jest świadomy ograniczeń przekazanej wiedzy matematycznej Efekt kierunkowy K01 realizuje efekt przedmiotowy K_K01 dla AiR. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza podstawowe pojęcia z zakresu algebry potrzebne w dalszym toku studiów na kierunkach technicznych prowadzonych przez WFAiIS. Główny nacisk położony jest na te zagadnienia, które są istotne dla zrozumienia zagadnień omawianych w ramach przedmiotów prezentujących podstawy fizyki, astronomii, automatyki i metod numerycznych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu algebry mające zastosowanie w fizyce i astronomii, naukach technicznych i informatyce. Pojęcia te omawiane są w sposób poglądowy z położeniem nacisku na ich intuicyjne zrozumienie. Dużą wagę przywiązuje się do umiejętności zastosowania zdobywanej wiedzy w praktyce do rozwiązywania konkretnych problemów. Pełny opis przedmiotu Wykład: 1. Wektory w przestrzeni 3R: działania, układ współrzędnych, iloczyn skalarny i wektorowy. 2. Elementy logiki matematycznej: rachunek zdań i kwantyfikatory. 3. Elementy teorii mnogości: zbiory, działania na zbiorach, iloczyn kartezjański. 4. Funkcja i własności funkcji. 5. Liczby zespolone: działania na liczbach zespolonych, postać algebraiczna, trygonometryczna i wykładnicza, pierwiastki zespolone. 6. Macierze i wyznaczniki: działania na macierzach, wyznacznik macierzy, rząd macierzy, macierz odwrotna. 7. Układy równań liniowych: twierdzenie Kroneckera-Cappellego, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa. 8. Przestrzenie liniowe: przykłady, podprzestrzenie przestrzeni liniowych, liniowa zależność i niezależność wektorów, baza i wymiar przestrzeni liniowej, macierz przejścia. 9. Przekształcenia liniowe: podstawowe określenia, macierz przekształcenia liniowego, działania, wartości i wektory własne, wielomian charakterystyczny, diagonalizacja macierzy. Opis tematyki realizowanej na ćwiczeniach pokrywa się z opisem wykładu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, "Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory", Oficyna Wydawnicza GiS (dowolne wydanie; Wcześniejsze wydania tego podręcznika miały tytuł "Algebra liniowa 1. Definicje, twierdzenia, wzory"), 2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, "Algebra liniowa. Definicje, twierdzenia, wzory", Oficyna Wydawnicza GiS (dowolne wydanie; Wcześniejsze wydania tego podręcznika miały tytuł "Algebra liniowa 2. Definicje, twierdzenia, wzory"), 3. A. Białynicki-Birula, "Algebra", Wydawnictwo Naukowe PWN (dowolne wydanie), 4. J. Klukowski, I. Nabiałek, "Algebra dla studentów", Wydawnictwo WNT (dowolne wydanie), 5. A. Sołtysiak, "Algebra liniowa. Wykłady z matematyki dla studentów fizyki", Wydawnictwo Naukowe UAM (dowolne wydanie). Literatura uzupełniająca: 1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, "Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania", Oficyna Wydawnicza GiS (dowolne wydanie; Wcześniejsze wydania tego podręcznika miały tytuł "Algebra liniowa 1. Przykłady i zadania"), 2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, "Algebra liniowa. Przykłady i zadania", Oficyna Wydawnicza GiS (dowolne wydanie; Wcześniejsze wydania tego podręcznika miały tytuł "Algebra liniowa 2. Przykłady i zadania"), 3. A. I. Kostrikin (Red.), "Zbiór zadań z algebry", Wydawnictwo Naukowe PWN (dowolne wydanie), 4. J. Rutkowski, "Algebra liniowa w zadaniach", Wydawnictwo naukowe PWN (dowolne wydanie). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: sprawdziany na ćwiczeniach: weryfikacja U01-U09, egzamin pisemny: weryfikacja W01-W08, U01-U09, K01 Kryteria oceniania: Wykład: Egzamin pisemny sprawdzający efekty kształcenia z obszaru wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Ocena z egzaminu na podstawie wyniku procentowego: poniżej 50% - ocena: ndst (2) 50%-59% - ocena: dst (3) 60%-69% - ocena: dst+ (3,5) 70%-79% - ocena: db (4) 80%-89% - ocena: db+ (4,5) 90%-100% - ocena: bdb (5) Zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawdzianów. Ocena z ćwiczeń na podstawie wyniku procentowego: poniżej 50% - ocena: ndst (2) 50%-59% - ocena: dst (3) 60%-69% - ocena: dst+ (3,5) 70%-79% - ocena: db (4) 80%-89% - ocena: db+ (4,5) 90%-100% - ocena: bdb (5) Uwaga: Na egzaminie oraz w trakcie wszystkich rodzajów sprawdzianów na ćwiczeniach nie można używać żadnych notatek ani kalkulatorów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Czaplicki | |
Prowadzący grup: | Robert Czaplicki, Michał Słowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.