Analiza sygnałów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ANSYG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0540) Matematyka i statystyka
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza sygnałów |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Informatyka Stosowana s2. Przedmioty do wyboru specjalistyczne (wszystkie) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Podstawy algebry liniowej, analizy matematycznej i statystyki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład: 30 godzin Laboratorium: 30 godzin Praca własna - przygotowanie się do zajęć: 60h godzin Razem: 120 godzin (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - posiada wiedzę na temat podstaw matematycznych analizy sygnałów i jej inspiracji z innych dziedzin nauki, wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie podstawowych metod analizy sygnałów, w szczególności w postaci szeregów czasowych, rówineż w dziedzinie częstotliwości i przestrzeni (K_W01) - posiada wiedzę na temat projektowania podstawowych algorytmów i zastosowań analizy sygnałów w informatyce stosowanej (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi zrozumieć do jakich zadań i w jakich warunkach można zastosować poszczególne metody analizy sygnałów i jakie rezultaty można zeń uzyskać (K_U01) - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę matematyczną do opisu przeprowadzonej analizy sygnałów w języku matematyki, jak również wykorzystać ogólną wiedzę matematyczną do formułowania i rozwiązania problemów z użyciem analizy sygnałów (K_U07) - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do analizy sygnałów w różnych dziedzinach, w szczegółności określać samodzielnie przydatność algorytmów analizy sygnałów w określonych zastosowaniach (K_U01,K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - może podjąć pracę wymagającą umiejętności w zakresie analizy sygnałów zarówno w nauce, jak i w przemyśle (K_K04,K_K05) - potrafi samodzielnego zdobywać i doskonalić wiedzę oraz umiejętności profesjonalne (K_K01,K_K02) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Analiza sygnałów" obejmuje omówienie podstaw matematycznych wybranych metod analizy i przetwarzania sygnałów znajdujących zastosowanie w informatyce stosowanej. Z uwagi na sposób przedstawienia danych w literaturze, omówione zostaną wybrane metody dekompozycji macierzy, tensorów i szeregów czasowych na składowe. Omówiona zostanie również wielość możliwych reprezentacji sygnału, zarówno ze względu na dziedzinę reprezentacji (np., czas, częstotliwość, przestrzeń) jak i na sposób reprezentacji w danej dziedzinie zależny od wyboru słownika (m.in., transformata Fouriera, analiza falkowa, analiza EMD, ICA). Sięgniemy również do najnowocześniejszych metod reprezentacji sygnału, w szczególności reprezentacji rzadkiej sygnału. Wskazane zostaną zastosowania omawianych metod, z naciskiem na informatykę stosowaną i neuroinformatykę. |
Pełny opis: |
1. Podstawy algebry macierzowej 2. Rozkłady macierzy na wartości i wektory własne, wartości i wektory osobliwe 3. Metoda analizy głównych składowych 4. Wstęp do algebry tensorów 5. Rozkłady tensorowe: CANDECOMP/PARAFAC i rozkład Tuckera 6. Zastosowanie rozkładów macierzowych i tensorowych w analizie sygnału 7. Możliwe reprezentacje sygnału: domeny czasowe, częstotliwościowe i przestrzenne 8 i 9. Transformaty całkowe na przykładzie transformat Fouriera i falkowej 10. Rozkład sygnału za pomocą empirical mode decomposition (EMD) 11. Rozkład sygnału za pomocą analizy składowych niezależnych (ICA) 12 i 13. Zastosowanie transformat całkowych i rozkładów EMD i ICA na przykładach z neuroinformatyki 14. Metody wyboru rzadkiej (sparse) reprezentacji sygnału 15. Demo: zastosowanie omówionych metod w pełnym potoku analizy sygnałów neuroinformatycznych |
Literatura: |
1. R A Horn, C R Johnson, Matrix Analysis, Cambridge University Press, 2012. 2. A Cichocki, R Zdunek, A H Phan, S-I Amari, Nonnegative Matrix and Tensor Factorizations: Applications to Exploratory Multi-way Data Analysis and Blind Source Separation, Wiley, 2009. 3. N E Huang, Z Shen, S R Long, M C Wu, H H Shih, Q Zheng, N-C Yen, C C Tung, H H. Liu, The empirical mode decomposition and the Hilbert spectrum for nonlinear and non-stationary time series analysis, Proceedings of the Royal Society A, 454(1971), pp. 903-995, 1998. 4. A Hyvarinen, J Karhunen, E Oja, Independent Component Analysis, Wiley, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - laboratorium: projekt na zaliczenie, weryfikacja efektów U01,U06,U07 - wykład: egzamin pisemny złożony z części teoretycznej i implementacyjnej: weryfikacja W01,W02,U01,U06,U07,K01,K02,K04,K05 Kryteria oceniania: - laboratorium: binarna ocena projektu: i) projekt niespełniający wymogów lub brak projektu: ndst ii) projekt spełniający wymogi: bdb - wykład: ocena ważona egzaminu, część teoretyczna (50%) i implementacyjna (50%). Skala ocen (łącznie część teoretyczna i implementacyjna): ndst – poniżej 50% dst – 51%-60% dst plus- 61%-70% db- 71%-80% db plus- 81%-90% bdb- 91%-100% |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewidziano. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.