Pracownia fizyczna dla AiR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ARPRFIZ | ||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Pracownia fizyczna dla AiR | ||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej | ||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||
Strona przedmiotu: | https://www.ifiz.umk.pl/instytut/struktura/pracownie-dydaktyczne/i-pra-fi/ | ||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||
Wymagania wstępne: | Znajomość wybranych działów fizyki (mechanika, ciepło i fizyka cząsteczkowa, elektryczność i magnetyzm, optyka) na poziomie szkoły średniej rozszerzonym o treści przyswojone podczas odbytej części kursu fizyki (konieczne zaliczenia zajęć). Wiedza i praktyczne umiejętności z zakresu matematyki niezbędne do zrozumienia ilościowych modeli zjawisk fizycznych. oraz podstaw metrologii koniecznych do opracowywania danych pomiarowych (metody algebry, analizy matematycznej i statystyki na poziomie obejmowanym przeprowadzonymi zajęciami - konieczne zaliczenia). |
||||||||||||||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
||||||||||||||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz. laboratorium) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 30 godz.): - przygotowywanie sprawozdań– 20 h - przygotowanie do sprawdzianów– 10 h Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
||||||||||||||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do opisu oraz modelowania prostych zjawisk fizycznych i obiektów technicznych (K_W01 i K_W02) W2 - zna podstawowe prawa mechaniki punktu materialnego i bryły sztywnej, termodynamiki, optyki geometrycznej i falowej oraz fotometrii, elektryczności i magnetyzmu; potrafi opisać zjawiska i procesy fizyczne (K_W02) W3 - zna jednostki układu SI i elementy teorii niepewności pomiarowych w zastosowaniu do eksperymentów fizycznych (K_W03) W4 - zna podstawowe pakiety oprogramowania użytkowego do analizy i opracowania danych (automatyka i robotyka: K_W07) W5 - zna podstawowe zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W12) |
||||||||||||||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - posiada umiejętność wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i opracowywania wyników; ma świadomość stosowanych przybliżeń (K_U07) U2 - umie samodzielnie zorganizować i przeprowadzić eksperymenty fizyczne oraz zreferować ich wyniki (K_U05 i K_U07) U3 - posiada umiejętność analizy, opisu i przystępnego przedstawiania zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu i optyki (K_U05 i K_U07) U4 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i anglojęzycznej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (K_U04) U5 - potrafi użytkować podstawowe pakiety oprogramowania umożliwiające analizę danych i prezentacji wyników (K_U02) |
||||||||||||||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia (K_U01) K2 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole (K_K08) K3 - potrafi określać priorytety służące realizacji zadań (K_K07) K4 - ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową (K_K08) |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
||||||||||||||
Skrócony opis: |
Głównym zadaniem uczestników jest wykonanie określonej liczby ćwiczeń laboratoryjnych obejmujących tematyką wybrane zagadnienia z dziedzin: mechanika, ciepło i fizyka cząsteczkowa, elektryczność i magnetyzm, optyka. Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane są w dwuosobowych zespołach lub przez jedną osobę. Do wyznaczonego na dany dzień ćwiczenia studenci przygotowują się w oparciu o literaturę zaleconą w udostępnionym opisie oraz inne samodzielnie wybrane źródła. W trakcie zajęć uczestnicy przeprowadzają pomiary, a po nich przygotowują w domu sprawozdanie zawierające: wyjaśnienie pojęć i podstaw fizycznych istotnych w ćwiczeniu, opis metody pomiarowej, wyniki pomiarów z podaniem ich niepewności i wnioski. |
||||||||||||||
Pełny opis: |
Zajęcia odbywane są w I Pracowni Fizycznej IF UMK. Rozpoczynają się spotkaniem organizacyjnym (zapoznanie z regulaminem Pracowni i - jeśli stosowany - podział uczestników na dwuosobowe zespoły), po którym ustalony zostaje harmonogram zajęć i przydział ćwiczeń. W czasie kolejnych spotkań zadaniem uczestników jest wykonanie 8 ćwiczeń (2 wstępnych, a następnie 6 doświadczeń z zestawu głównego, obejmujących tematyką wybrane zagadnienia z mechaniki, ciepła i fizyki cząsteczkowej, elektryczności i magnetyzmu, optyki. Szczegółowy wykaz wraz z opisami układów doświadczalnych i innymi materiałami pomocnymi w pracy jest udostępniany w kursie Moodle Pracowni. Do przydzielonego na dane spotkanie ćwiczenia studenci przygotowują się samodzielnie w oparciu o opis, zalecaną literaturę i inne wybrane przez siebie źródła. Na początku zajęć opiekunowie ćwiczeń sprawdzają każdorazowo przygotowanie merytoryczne uczestników w krótkim kolokwium wejściowym. Negatywna ocena z kolokwium uniemożliwia przystąpienie do wykonania ćwiczenia do momentu jej poprawy (miejsce i termin powtórnego sprawdzianu ustalane jest z opiekunem) - wykonanie ćwiczenia następuje wtedy w jednym z 2 końcowych spotkań cyklu zajęć. Po przeprowadzeniu pomiarów studenci sporządzają indywidualnie sprawozdanie z wykonanego doświadczenia. Prawidłowo przygotowane opracowanie powinno zawierać następujące elementy: - wprowadzenie (przedstawienie celu ćwiczenia, krótki opis badanego zjawiska i/lub mierzonej wielkości fizycznej i wyjaśnienie zastosowanej metody pomiarowej), - prezentację rezultatów pomiarów i niezbędnych obliczeń z uwzględnieniem niepewności; - wnioski, w tym: porównanie wyników doświadczeń np. z dostępnymi danymi literaturowymi, lub/i ich interpretacja (np. identyfikacja materiałów, potwierdzenie oczekiwanych zależności pomiędzy wielkościami), ocena zastosowanej metody pomiarowej; - dodatek przedstawiający szczegóły analizy niepewności pomiarowych (t.j. węzłowe etapy zastosowanych procedur obliczeniowych). Sprawozdania składane są na platformie Moodle w terminie 1 tygodnia w postaci elektronicznej (plik PDF). Niedostarczenie sprawozdania w terminie traktowane jest tak samo jak nieprzygotowanie do zajęć - uniemożliwia przystąpienie do wykonywania ćwiczenia przydzielonego w danym dniu i oznacza konieczność odrobienia go w jednym z 2 terminów końcowych cyklu. Opiekunowie dokonują przeglądu i oceny sprawozdań w terminie 1 tygodnia. W przypadkach poważnych braków lub błędów opracowania są zwracane uczestnikom do poprawy ze wskazaniem elementów które wymagają uzupełnienia lub korekty. Termin na przygotowanie poprawy jest ustalany z opiekunem (nie powinien on jednak przekraczać 2 tygodni) Pojedyncze spotkanie w Pracowni trwa 3 h lekcyjne, dwa ostatnie przeznaczone są na odrabianie ćwiczeń których nie wykonano według harmonogramu z powodu nieobecności lub nieprzygotowania do zajęć. |
||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - H. Szydłowski, "Pracownia fizyczna", wyd. IX, PWN, Warszawa 1997 (lub inne wydanie) - H. Szydłowski, "Pracownia fizyczna wspomagana komputerem", wyd. X, PWN, Warszawa 2003 - T. Dryński, "Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki", wyd. VI, PWN, Warszawa 1977 (lub inne wydanie) - A. Bielski, R. Ciuryło, "Podstawy metod opracowania pomiarów", wyd. II, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001 - B. Ziętek, "Opracowanie wyników pomiaru", Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 1997 - J.R. Taylor, "Wstęp do analizy błędu pomiarowego", PWN, Warszawa 1999 - "Teoria pomiarów", praca zbiorowa pod red. H. Szydłowskiego, PWN, Warszawa 1981 - S. Brandt, "Analiza danych", PWN, Warszawa 1998 - R. Nowak, "Statystyka dla fizyków", PWN, Warszawa 2002 Literatura uzupełniająca: - D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, "Podstawy fizyki", t. 1-5, PWN, Warszawa 2007 - S. Szczeniowski, "Fizyka doświadczalna. Cz. 1, Mechanika i akustyka", PWN, Warszawa 1980 - S. Szczeniowski, "Fizyka doświadczalna. Cz. 2, Ciepło i fizyka cząsteczkowa", PWN, Warszawa 1976 - S. Szczeniowski, "Fizyka doświadczalna. Cz. 3, Elektryczność i magnetyzm", PWN, Warszawa 1980 - S. Szczeniowski, "Fizyka doświadczalna. Cz. 4, Optyka", PWN, Warszawa 1983 - S. Szczeniowski, "Fizyka doświadczalna. Cz. 5, Fizyka atomu", PWN, Warszawa 1976 - S. Szczeniowski, "Fizyka doświadczalna. Cz. 6, Fizyka jądra i cząstek elementarnych", PWN, Warszawa 1974 - C. Kittel, W.D. Knight, M.A. Ruderman, "Mechanika", PWN, Warszawa 1975 - E.M. Purcell, "Elektryczność i magnetyzm", PWN, Warszawa 1971 - F.C. Crawford, "Fale", PWN, Warszawa 1975 - E.H. Wichmann, "Fizyka kwantowa", PWN, Warszawa 1975 - F. Reif, "Fizyka statystyczna", PWN, Warszawa 1975 - J. Domański, "Domowe zadania doświadczalne z fizyki", Prószyński i S-ka, Warszawa 1999 - J. Domański, J. Turło, "Nieobliczeniowe zadania z fizyki", Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 - P.J. Mohr, B.N. Taylor, D.B. Newell, Rev. Mod. Phys. 80 (2008), 633 |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest terminowe zakończenie przewidzianej liczby ćwiczeń: pomyślnych wyników kolokwiów wejściowych (poprzedzających 6 lub 8 ćwiczeń w głównej części zajęć) oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich (8) sprawozdań. Oceny poszczególnych elementów ustalane są w skali punktowej. Sprawdziany (kolokwia) wstępne mogą być ocenione jako: - niezaliczone (przystąpienie do wykonania ćwiczenia w bieżącym terminie jest wtedy niemożliwe), - zaliczone - opiekunowie oceniają wtedy poziom przygotowania w skali od 0 (wystarczający) do 50 (wzorowy). Sprawozdania są oceniane w skali punktowej od 0 do 150 z podziałem związanym ze stopniem istotności elementów: - część wprowadzająca - maksymalnie 50 pkt., - prezentacja wyników (w tym niepewności) - maksymalnie 60 pkt., - wnioski - maksymalnie 40 pkt. Niezależnie od punktacji po przeglądzie oryginalnej wersji sprawozdania, w razie stwierdzenia braku wymaganych treści lub poważnych błędów merytorycznych, opiekunowie mogą zwrócić materiał do korekty. W tych przypadkach maksymalna ocena obniżana jest o 30 pkt. (t.j. maksymalnie 120 pkt. za wzorowe, ale poprawiane opracowania). Ocena końcowa sprawozdania niższa niż 70 pkt. jest podstawą do niezaliczenia ćwiczenia, czego konsekwencją jest konieczność powtórzenia wykonania go (w całości) w jednym z 2 końcowych terminów cyklu zajęć (w określonych okolicznościach może zostać przydzielone inne, zastępcze ćwiczenie). Ocena końcowa z zajęć Pracowni w standardowej skali ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych za kolokwia i sprawozdania według schematów: Zajęcia jednosemestralne lub w pierwszym semestrze cyklu dwusemestralnego (maksymalna punktacja 1500 pkt.):
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: - kolokwia wstępne: W1, W2, W3, W4, W6, U4, K1 - sprawozdania: W4, W5, U1, U2, U3, U5, K1, K2, K3, K4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Marcin Bober, Alicja Chruścińska, Robert Czaplicki, Dariusz Dziczek, Kamil Fedus, Piotr Targowski, Szymon Wójtewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Biernacka, Alicja Chruścińska, Robert Czaplicki, Dariusz Dziczek, Iwona Gorczyńska, Szymon Wójtewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.