Pracownia dydaktyki fizyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PDYDFIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pracownia dydaktyki fizyki |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla Fizyki s1 |
Strona przedmiotu: | http://dydaktyka.fizyka.umk.pl |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wstępne wiadomości z fizyki ogólnej, na poziomie pierwszego roku studiów na kierunkach UMK: fizyka, astronomia, automatyka i robotyka, fizyka techniczna, chemia. |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin (30 laboratorium, 15 przygotowanie do zajęć, 15 opracowanie pomiarów i przygotowanie sprawozdania). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i teoriach dydaktyki (fizyka K_W01) W2 - posiada wiedzę o historycznym rozwoju teorii edukacji i ich implementacji (fizyka K_W01) W3 – zna podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne W4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju społeczeństwa (fizyka K_W01) W5 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych systemu edukacji (fizyka K_W07) W6 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań etycznych związanych z działalnością dydaktyczną (fizyka K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej metodologii wyjaśnić proste zagadnienia interdyscyplinarne na poziomie szkoły podstawowej (fizyka K_U01) U2 - potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosowaniem niezbędnej metodologii opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych (fizyka K_U03), U3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (fizyka K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie złożoność problematyk edukacyjnych i pedagogicznych (fizyka K_K01) K2 - ma świadomość odpowiedzialności społecznej zawodu nauczyciela (fizyka K_K02) K3 - rozumie znaczenie prawnych aspektów zawodu nauczyciela oraz uwarunkowań etycznych roli wychowawcy młodzieży (fizyka K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Laboratorium, eksperyment, doświadczenie, burza mózgów, prezentacja studencka |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem laboratorium jest przeprowadzenie podstawowych doświadczeń i eksperymentów wymaganych w podstawie programowej fizyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej oraz uzupełniających te wymagania. Student nabiera umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Pełny opis: |
Studenci, według wskazówek prowadzącego, przeprowadzają niektóre z doświadczeń niżej wskazanych, najistotniejsze dla ich profilu studiów. Mechanika 1. Pomiary przyspieszenia ziemskiego. 2. Badanie ruchu po okręgu. 3. Badanie ruchu prostoliniowego. Fizyka molekularna 4. Doświadczenia z zakresu fizyki cząsteczkowej. Energia cieplna, hydrostatyka 5. Obserwacje i pomiary związane ze zjawiskiem rozszerzalności cieplnej ciał. 6. Doświadczenia z termodynamiki. 7. Pokazy zjawisk w wykorzystaniem pompy próżniowej. 8. Doświadczenie z zakresu przemian fazowych i zjawisk termicznych. Elektryczność i magnetyzm 9. Doświadczenia z elektrostatyki. 10. Sprawdzanie przepływu prądu stałego w obwodach elektrycznych. 11. Doświadczenie z prądem zmiennym. 12. Doświadczenia z indukcji magnetycznej. Drgania i fale 13. Drgania i fale. 14. Dźwięk, muzyka, hałas. Optyka 15. Doświadczenia z optyki |
Literatura: |
1. Karwasz G., M. Sadowska, K. Rochowicz, Toruński poręcznik do fizyki. I Mechanika,, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. 2. Karwasz G., Kruk J. „Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej” Wydawnictwo Naukowe UMK Toruń 2012. 3. G. Karwasz, A. Karbowski, K. Gołębiewski, „Toruński doświadczalnik” Materiały Dydaktyczne Zakładu Dydaktyki Fizyki, UMK Toruń 2009. 4. Halliday & Resnick. Fizyka, różne wydania, do wyboru |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. Opracowania z przeprowadzonych doświadczeń. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki w szkole podstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Karbowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karbowski, Krzysztof Rochowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Karbowski, Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karbowski, Krzysztof Rochowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Karbowski, Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karbowski, Krzysztof Rochowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.