Pracownia dydaktyki fizyki 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PDYDFIZ-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia dydaktyki fizyki 2 |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/nowa_strona/?q=Laboratorium%20Eksperymentu%20Fizycznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z fizyki na poziomie licencjatu Wiadomości o sposobach analizy i przedstawiania danych doświadczalnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin: 30 godzin zajęć, 30 godzin przygotowanie do zajęć i sporządzanie sprawozdań |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - student/ studentka posiada wiedzę z podstawowych zagadnień fizyki, zawartych w aktualnych podstawach programowych dla szkoły średniej, w tym również w innych systemach dydaktycznych UE W2 - posiada wiedzę o historycznym rozwoju teorii edukacji, ich implementacji i podstawowych koncepcjach współczesnych teorii nauczania (fizyka K_W01) W3 – zna podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne, w tym z wykorzystanie technologii informatycznych W4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju społeczeństwa (fizyka K_W01) W5 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych systemu edukacji i szkolnictwa wyższego w Polsce (fizyka K_W07) W6 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań etycznych związanych z działalnością dydaktyczną (fizyka K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej metodologii wyjaśnić proste zagadnienia interdyscyplinarne na poziomie szkoły średniej i wyższej (fizyka K_U01) U2 - potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosowaniem niezbędnej metodologii opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych (fizyka K_U03), U3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (fizyka K_U0 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie złożoność problematyk edukacyjnych i pedagogicznych (fizyka K_K01) K2 - ma świadomość odpowiedzialności społecznej zawodu nauczyciela i wykładowcy uniwersyteckiego (fizyka K_K02) K3 - rozumie znaczenie prawnych aspektów zawodu nauczyciela oraz uwarunkowań etycznych roli wychowawcy młodzieży i studentów (fizyka K_K03) |
Metody dydaktyczne: | Laboratorium Forum wymiany wiedzy i doświadczeń personalnych Panel dyskusyjny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem laboratorium jest wprowadzenie do nowoczesnych technik pomiarów wielkości fizycznych, chemicznych, biologicznych, za pomocą technologii IT: komputera z czujnikami pomiarowymi, smarf-tonu, doświadczenia "remote on-line" etc. Umiejętności do zdobycia obejmują zarówno podstawowe zagadnienia pomiarów wielkości fizycznych, jak również obsługi interface'ów pomiarowych komputera oraz znajomość możliwości pomiarowych własnego smart-fonu. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktycznego wykorzystania eksperymentu sterowanego komputerowo w nauczaniu fizyki na poziomie szkoły podstawowej i średniej. W szczególności studenci uczą się obsługi i wykorzystania układów PASCO, układów Vernier, systemu Texas Instruments oraz pomiarów za pomocą smartfonów. Umiejętności założone obejmują zarówno aspekty fizyczne pomiarów, jak również zagadnienia przetwarzania analogowo-cyfrowego, prezentacji i analizy danych za pomocą software'u, i wymiany informacji. Zagadnienia zostają przedstawione "w kluczu" inter-dyscyplinarnym, w zależności od zainteresowań studentów. Lista tematów podstawowych (zob. instrukcje na stronie internetowej) 1. Ruch jednostajny 2. Ruch przyspieszony 3. Zasady dynamiki 4. Praca i energia 5. Akustyka 6. Termodynamika 7. Pole i ładunki elektryczne 8. Pole magnetyczne |
Literatura: |
1. Komputer w szkolnym laboratorium przyrodniczym: artykuły z wydania specjalnego "Postępów Fizyki", 2009 (G. Karwasz, M. Sadowska, M. Michelini i inne) 2. G. Karwasz, A. Karbowski, K. Gołębiewski, „Toruński doświadczalnik” Materiały Dydaktyczne Zakładu Dydaktyki Fizyki, UMK Toruń 2009. 3. Halliday & Resnick. Fizyka (kurs uniwersytecki), różne wydania, do wyboru 4. Materiały dydaktyczne ze stron internetowych dydaktyka.fizyka.umk.pl 5. Instrukcje doświadczeń pod adresem: http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/nowa_strona/?q=Laboratorium%20Eksperymentu%20Fizycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. Sprawozdania z pomiarów |
Praktyki zawodowe: |
Wskazana (nieformalna) asysta na zajęciach I Laboratorium Fizyki na WFAiIS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz, Krzysztof Rochowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.