Pracownia programowania zespołowego 2 cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PPROZESP2-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia programowania zespołowego 2 cz.1 |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.fizyka.umk.pl/~grochu/ppz2 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | - umiejętność programowania strukturalnego - podstawowa znajomość projektowania obiektowego - umiejętność programowania w przynajmniej jednym języku obiektowym - podstawowa znajomość obsługi systemów kontroli wersji (git) - znajomość j. angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie z dokumentacji technicznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.): - udział w laboratoriach – 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15 godz.): - przygotowanie projektu - 15 Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Posiada wiedzę dotyczącą zasad pracy w zespole programistycznym (K_W06) W2. Zna podstawowe zasady najpowszechniej stosowanych metodologii zarządzania pracą zespołu programistycznego ze szczególnym uwzględnieniem metod zwinnych (Scrum) (K_W05, K_W06) W3. Zna podstawy użytkowania przynajmniej jednego narzędzia służącego do wersjonowania kodu i wymiany kodu w ramach zespołu programistycznego (K_W05, K_W06) W4. Zna narzędzia raportujące błędy i wspomagające zarządzeniem projektem (K_W05, K_W06) W5. Wie w jaki sposób przygotować specyfikację projektu informatycznego (np. analizę wymagań), zaplanować pracę zespołu (harmonogram i zarządzenie projektem) (K_W05, K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Potrafi wyszukiwać oraz prezentować niezbędne informacje potrzebne do rozwiązywania zadanych problemów informatycznych (K_U01, K_U02, K_U03) U2 - Potrafi pracować w zespole informatycznym realizując wspólny projekt, potrafi wykorzystywać w tym celu przynajmniej jeden z systemów kontroli wersji oraz przynajmniej jedno narzędzie służące do zarządzania zespołami programistycznymi (system zgłoszeń lub system raportowania błędów) (KU_07, K_U11) U3 - Potrafi stworzyć plan nieskomplikowanych projektów informatycznych oraz przygotować dokumentację techniczną oraz użytkową (K_U03, K_U06) U4 - Potrafi ocenić nowe technologie, nowe narzędzia programistyczne, diagnostyczne, potrafi dokonać ich wyboru do realizacji zadanych problemów (K_U08) U5 - Potrafi wykorzystywać właściwe narzędzia programistyczne pozwalające na realizację projektów informatycznych (K_U11) U6. Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań dla zespołu programistycznego pracującego nad prostym projektem informatycznym (K_U10) U7. Potrafi w stopniu podstawowym oszacować nakład pracy oraz czas realizacji zadań informatycznych, potrafi określić wartość tych zadań (K_U06, K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Student działa i myśli w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, dążąc do realizacji praktycznego projektu informatycznego (K_K06) K2 - Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów (K_K04) K3 - Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze programistyczno-wdrożeniowym (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | - praca w grupie - metoda projektu - prezentacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności pracy w zespole programistycznym oraz praktyczne zapoznanie się z procesem wytwarzania kompletnego systemu informatycznego. W ramach pracowni studenci, podzieleni na kilkuosobowe zespoły, pracują nad wykonaniem przydzielonego im projektu. Zajęcia dają sposobność do praktycznego zetknięcia się z problemami przed jakimi stają pracownicy firm informatycznych. Główny nacisk kładziony jest na skuteczną organizację pracy zespołu, właściwy podział kompetencji wewnątrz zespołów i przydział zadań dla poszczególnych członków zespołu, przygotowanie i realizację harmonogramu. Studenci rozwijają praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami wspierającymi efektywne wytwarzanie i testowanie aplikacji, zarządzenie projektem i zespołem programistycznym oraz wspierające komunikację w zespole. |
Pełny opis: |
W ramach pracowni studenci realizują projekt informatyczny pracując w kilkuosobowych (od 3 do 5 osób) zespołach. Podział na zespoły oraz tematyka projektów jest uzgodniona z prowadzącym zajęcia. Projekty realizowane są w sposób przyrostowy z wykorzystaniem narzędzi wspierających pracę zespołów programistycznych takich jak systemy kontroli wersji (np. git) i systemy zarządzania projektami (np. trac, TFS lub GitHub). Główne zadania przed jakimi stają zespoły: - podział zespołu ze względu na pełnione funkcje (w zależności od specyfiki projektu członkowie mogą pełnić równe role w projekcie, np: kierownik, programista, webmaster, grafik, sekretarz, itp.) - podział projektu na etapy i zadania, przydział poszczególnych zadań członkom zespołu - ocena priorytetów zadań i szacowanie czasu wykonalności zadań - wybór narzędzi programistycznych i technologii potrzebnych do wykonania zadania - przygotowanie harmonogramu wykonania zadań - opracowanie architektury i specyfikacji systemu - przygotowanie strony WWW zawierającej informacje o projekcie, zespole i postępach w pracy - implementacja programu zgodnie z ustaloną wcześniej specyfikacją - przygotowanie dokumentacji użytkowej i technicznej aplikacji - przygotowanie raportu podsumowującego wykonanie zadań przez poszczególnych członków zespołu - prezentacja wytworzonego produktu W czasie zajęć studenci relacjonują postępy w pracy nad projektem, przedstawiają problemy napotykane na kolejnych etapach projektowania i tworzenia aplikacji oraz prezentują narzędzia i technologie używane podczas realizacji poszczególnych zadań. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ian Sommerville, Inżynieria oprogramowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: Dobór pozostałej literatury uzależniony jest od tematyki poszczególnych projektów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę wystawia prowadzący zajęcia, uwzględniając: - jakość wykonania projektu, zarówno działającej aplikacji ale również dołączonej dokumentacji technicznej i użytkowej, strony WWW projektu, formy prezentacji projektu, zastosowanych rozwiązań algorytmicznych i technicznych (efekty W5, U4, U5, K3,) - zespołowość pracy, przebieg współpracy, podział zadań i pełnionych funkcji w zespołach, efektywność komunikacji w zespole (efekty W1, W2, W4, U2, U6, U7, K2) - przygotowanie planu projektu, analizy wymagań, specyfikacji zadań i późniejszej zgodności z gotowym projektem (efekty W5, U3, U6, U7) - terminowe wykonywanie poszczególnych zadań harmonogramu (efekty U7, K2, K3) - poprawność doboru narzędzi programistycznych, technologii informatycznych potrzebnych do realizacji projektu (efekty W3, W4, U4, U5) - umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy na temat narzędzi i technologii wykorzystywanych w projekcie (efekty U1) Kryteria oceniania: zaliczenie laboratorium na ocenę na podstawie: - projektu zaliczeniowego realizowanego w zespole , - dokumentacji dołączonej do projektu (specyfikacja, harmonogram, dokumentacja projektowa, dokumentacja użytkowa, itp. ) - końcowa prezentacji gotowego projektu oraz prezentacji postępów prac w czasie realizacji projektu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Grochowski | |
Prowadzący grup: | Michał Joachimiak, Tomasz Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Grochowski | |
Prowadzący grup: | Michał Joachimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Grochowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Grochowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.