Seminarium fizyczne dla Gimnazjum i Liceum Akademickiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SZ-SFGA-SS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium fizyczne dla Gimnazjum i Liceum Akademickiego |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki na poziomie pierwszej/drugiej klasy liceum |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 60 h - czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 20 h - czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 10 h - czas wymagany do odbycia obowiązkowych praktyk: 0 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do opisu oraz modelowania prostych zjawisk fizycznych i obiektów technicznych (fizyka: K_W01) W2 - zna podstawowe prawa mechaniki punktu materialnego i bryły sztywnej, termodynamiki, optyki geometrycznej i falowej oraz fotometrii, elektryczności i magnetyzmu; potrafi opisać zjawiska i procesy fizyczne (fizyka: K_W05) W3 - zna jednostki układu SI i elementy teorii niepewności pomiarowych w zastosowaniu do eksperymentów fizycznych (fizyka: K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - posiada umiejętność analizy, opisu i przystępnego przedstawiania zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu i optyki (fizyka: K_U01) U2 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i anglojęzycznej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (fizyka: K_U04) U3 - potrafi w sposób popularny przedstawić najnowsze osiągnięcia z zakresu fizyki (fizyka: K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia (fizyka: K_K01) K2 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole (fizyka: K_K05) K3 - rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy fizycznej (fizyka: K_K04) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez uczniów umiejętności opisu matematycznego zjawisk przyrodniczych oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych i technicznych. |
Pełny opis: |
1) Wektory w bazie kartezjańskiej, działania na wektorach 2) Niekartezjańskie układy współrzędnych 3) Pochodna funkcji w punkcie, pochodna funkcji, interpretacja fizyczna pochodnej 4) Pochodna cząstkowa, obliczanie pochodnych 5) Ruch prostoliniowy jednostajny i niejednostajny 6) Ruch w dwóch i w trzech wymiarach 7) Ruch obrotowy 8) Zasady dynamiki Newtona, prawo powszechnej grawitacji 9) Praca, moc, energia 10) Operator nabla i jego działanie na pola skalarne i wektorowe 11) Siły zachowawcze 12) Pole grawitacyjne i pole elektrostatyczne jako przykłady pól zachowawczych 13) Jednowymiarowy oscylator harmoniczny 14) Drgania tłumione i wymuszone 15) Różniczkowe równania ruchu 16) Elementy fizyki relatywistycznej 17) Podstawy rachunku całkowego |
Literatura: |
1. G. Karwasz, M. Sadowska, K. Rochowicz, Toruński poręcznik do fizyki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 2. G. Karwasz, M. Więcek, Fizyka współczesna, ZDF UMK, Toruń 2012 3. P.G. Hewitt, "Fizyka wokół nas", PWN, Warszawa 2000 4. E. Boeker, R. van Grondelle, "Environmental Physics", Wiley, 1999 5. L.N. Cooper, "Istota i struktura fizyki", PWN, Warszawa 1975 6. R. Resnick, D. Halliday, "Podstawy fizyki", PWN, Warszawa 2003 7. T.D. Rossing, C.J. Chiaverina, "Light Science, Physics and the Visual Arts", Springer, 1999 8. D. Cassidy, G. Holton, J. Rutherford, "Understanding physics", Springer Verlag, New York 2005 |
Efekty uczenia się: |
1. Pogłębiona wiedza z fizyki w zakresie realizowanych treści. 2. Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań z fizyki i astronomii. 3. Nabycie kompetencji wykonywania ciekawych doświadczeń z fizyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: 1. Aktywność na zajęciach 2. Sprawdzian wiadomości |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Winicjusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Winicjusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Ciuryło | |
Prowadzący grup: | Roman Ciuryło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.