Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Techniki neuroobrazowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0911-P-MF-TNO-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Techniki neuroobrazowania
Jednostka: Katedra Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie publikacji naukowych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

- udział w zajęciach – 30 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):90

- przygotowanie do zajęć: 30 godz.

- czytanie literatury: 30 godz.

- przygotowanie do kolokwium: 30 godz.


Łącznie: 120 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

W2 Zna podstawowe terminy z zakresu obrazowania mózgu w języku polskim.

W4 Zna podstawowe pojęcia z zakresu obrazowania mózgu w języku angielskim.

W10 Posiada elementarną wiedzę w zakresie neurologii w stopniu pozwalającym rozumieć w jaki sposób wykorzystać metody obrazowania mózgu do celów diagnostycznych i naukowych.

W12 Posiada ogólną znajomość budowy i funkcji mózgu


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z dziedziny neuroobrazowania.

U4 Poprawnie stosuje poznaną terminologię z dziedziny obrazowania mózgu.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K2 Jest otwarty na nowe zastosowania technik obrazowania mózgu w celach diagnostycznych i naukowych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

opis, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne poszukujące:

referatu, seminaryjna, studium przypadku


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Na zajęciach zostaną szczegółowo omówione techniki obrazowania mózgu, które są powszechnie stosowane w neuronaukach. Należą do nich: tomografia komputerowa (CT), pozytonowa tomografia emisyjna (PET), tomografia emisyjna pojedynczych fotonów (SPECT), rezonans magnetyczny (MR), elektroencefalografia (EEG) i potencjały wywołane, magnetoencefalografia (MEG), czy spektroskopia bliskiej podczerwieni (NIRS). Podczas zajęć zostaną omówione podstawy każdej z tych metod, możliwości ich zastosowania w badaniach naukowych oraz klinice.

Pełny opis:

Techniki obrazowania są dziś powszechnie wykorzystywane w diagnostyce uszkodzeń mózgu, jak również w badaniach eksperymentalnych do oceny budowy i funkcji mózgu w normie i patologii. Proponowany kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi, powszechnie stosowanymi metodami, ich podstawami fizycznymi oraz możliwymi zastosowaniami w nauce i medycynie (zwłaszcza neurologii i psychiatrii). Stosunkowo najwięcej uwagi zostanie poświęcone dwóm najbardziej powszechnym technikom, elektroencefalografii (EEG), rezonansowi magnetycznemu (MR) oraz spektroskopii bliskiej podczerwieni (NIRS). Metody te zostaną omówione w kontekście badań czynnościowych mózgu, czyli w sytuacji, gdy osoba badana jest poddawana stymulacji sensorycznej lub wykonuje jakieś zadanie. Uczestnicy kursu będą mogli zapoznać się z procedurami projektowania eksperymentów naukowych z zastosowaniem tych metod.

Ponadto zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia z zakresu diagnostyki uszkodzeń mózgu z pomocą tomografii komputerowej (CT), pozytonowej tomografii emisyjnej (PET), tomografii emisyjnej pojedynczych fotonów (SPECT), oraz EEG i strukturalnego MR. Zostaną także przedstawione przypadki wykorzystania czynnościowego MR (fMRI) do diagnostyki przedoperacyjnej mózgu.

Zostaną również omówione podstawowe zasady analizy danych EEG i fMRI i przedstawione niektóre programy wykorzystywane do tego celu. Na zajęciach będziemy również wspólnie analizować najnowsze publikacje naukowe, w których raportowane są wyniki badań z zastosowaniem technik neuroobrazowania.

Literatura:

1. Gonet B. (1997). Obrazowanie magnetyczno-rezonansowe Zasady fizyczne i możliwości diagnostyczne. PZWL.

2. Szelenberger W. (2001). Potencjały wywołane. Elmiko.

Wybrane publikacje z czasopism naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium: test jednokrotnego wyboru.

Kryteria oceniania:

Na podstawie kolokwium (max. 20 pkt)

ndst - <12 pkt (< 60%)

dst- 12 pkt (60%)

dst plus- 14 pkt (70%)

db- 16 pkt (80%)

db plus- 18 pkt (90%)

bdb- 19 pkt (95%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)