Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zastosowanie okulografii w psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0911-P-MF-ZOP-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zastosowanie okulografii w psychologii
Jednostka: Katedra Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność czytania artykułów naukowych po angielsku.

Podstawowa wiedza metodologiczna i statystyczna.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu : 30 godz. (30 godz. laboratorium)


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie projektów, czytanie literatury – 30 godz.


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przeprowadzenie analiz danych i przygotowanie raportu z badań) – 30 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna podstawowe terminy z zakresu metodologii badań empirycznych . Zna zasady operacjonalizacji zmiennych psychologicznych. Potrafi dobrać zmienne do badań z wykorzystaniem okulografu (K_W04)

W2: zna podstawowe wskaźniki oko-ruchowe oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych (K_W08)

W3: zna zasady wykorzystania badań eyetrackingowych do własnej przedsiębiorczości (K_W23)

W4: zna podstawowe aspekty budowy i działania okulografu (K_W24)

W5: zna zasady bezpiecznego prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem okulografu (K_W28)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi planować badania, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia pomiarowe do zmiennych, potrafi rozpoznać poziom pomiaru zmiennych (K_U04)

U2: potrafi postawić weryfikowalne i uzasadnione literaturą hipotezy badawcze oraz zaplanować i przeprowadzić badanie z wykorzystaniem okulografu (K_U06)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi przekazywać instrukcje uczestnikom badań i zadbać o ich komfort podczas badania i po badaniu (K_K01)

Metody dydaktyczne:

Metody podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące:

- laboratoryjna - ćwiczenia praktyczne (praca z okulografem i odpowiednim oprogramowaniem),

- ćwiczeniowa – analiza danych

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- seminaryjna

Skrócony opis:

Po zakończeniu kursu student potrafi zaplanować i przeprowadzić badania psychologiczne z wykorzystaniem okulografu. Potrafi przygotować raport z badań z uwzględnieniem zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych oraz zinterpretować i wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych analiz.

Pełny opis:

Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu okulografii w stopniu umożliwiającym krytyczną analizę tekstów naukowych dotyczących tej tematyki oraz właściwego i krytycznego traktowania danych oko-ruchowych. Zna dziedziny wykorzystania okulografu w psychologii, potrafi zidentyfikować procesy poznawcze biorące udział w odbiorze przekazu wizualnego, wykazuje się znajomością oddolnych i odgórnych mechanizmów uwagi wzrokowej. Ponadto zna metody analizy i prezentacji wyników badań psychologicznych z zastosowaniem okulografu.

Studenci dowiadują się jakie są etapy procesu badawczego, jak go sprawnie przeprowadzić i jak zinterpretować uzyskane rezultaty.

Celem laboratoriów jest praktyczne nabywanie umiejętności pracy z okulografem. Zajęcia obejmują przygotowanie aplikacji do prowadzenia badania z eyetrackerem, przeprowadzanie badania (sprawdzenie i ustawienie sprzętu, prowadzenie eksperymentu), sprawdzanie i eksport danych okoruchowych zebranych podczas badania. Studenci uczą się operacjonalizacji zmiennych, doboru wskaźników okoruchowych, wykonywania obliczeń a następnie przedstawiania wyników w sposób poprawny i przejrzysty. Studenci nabywają umiejętność odczytywania wyników analiz statystycznych i potrafią je zinterpretować i przedstawić w formie pisemnego raportu.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Holmqvist, K. Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press.

Duchowski, A. T. (2007). Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bałaj, B. (2012). Analizy ilościowe i jakościowe danych okoruchowych w psychologii poznawczej. W: Zastosowania statystyki i data mining w badaniach naukowych. Kraków: StatSoft Polska. s. 43-58. ISBN 978-83-88724-63-3.

Bałaj, B., Francuz, P. (2012). Siła podobieństwa w ruchach oczu wykonywanych podczas oglądania i wyobrażania sobie obiektów – czynniki modyfikujące. Polski Przegląd Medycyny i Psychologii Lotniczej, 2(18), 63-76.

Buswell, G. T. (1935). How people look at pictures. Chicago, Illinois: University of Chicago Press.

Jardanowski, P., Chojnacki, W. (2009). Obszary zainteresowań (ang. area of interest - AOI) jako metoda analizy wyników badania eye tracking. Interfejs użytkownika - Kansei w praktyce, 107-118. http://symetria.pl/blog/files/kansei2009_Jardanowski_Chojnacki.pdf

Nielsen, J.; Pernice, K. (2010). Eyetracking Web Usability. Berkeley: New Riders Press.

Pasikowska, A. (2009). Tajniki eyetrackingu. http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/usability/tajniki-eyetrackingu-4554

Szubielska, M., Bałaj, B., Fudali-Czyż, A. (2012). Estetyczny odbiór fotografii poprzez stereotyp umysłowej niepełnosprawności twórcy. Psychologia Społeczna, 4, 342-357.

Yarbus, A. L. (1967). Eye Movement and Vision. New York: Plenum Press.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach

Raport z badań

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)