Wprowadzenie do deep learning
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-AD-DeepLear |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do deep learning |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Aby w pełni docenić materiał w tego wykładu, zalecamy następujące wymagania: 1. Podstawowe wiadomości z zakresu informatyki obejmujące bazy danych i programowanie współbieżne oraz systemy operacyjne. 2. Algorytmy oraz struktury danych i matematyka dyskretna. 3. Eksploracja danych oraz metody uczenia maszynowego. 4. Wymagana jest praktyczna znajomość języka programowania Python oraz zasad programowania obiektowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. – wykład, 30 godz. – laboratoria, 3 godz. – egzamin, 3 godz. - prezentacja zadań – laboratoria. 30 godz. - konsultacje z prowadzącymi zajęcia, 20 godz. - praca własna: przygotowanie zadań, 20 godz. - bieżące przygotowania do zajęć, studiowanie literatury, 20 godz.- praca własna: przygotowanie do egzaminu. RAZEM: 136 godz. 6 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01 – Zna matematyczne podstawy Deep Learningu, w szczególności podstawowe modele uczenia, typy sieci neuronowych, podstawy reprezentacji danych (K_W01, K_W03). W02 - Zna metody projektowania i analizowania modeli deep learning (K_W04). W03 - Zna metody statystycznej analizy danych, w tym zagadnienia estymacji, testowania hipotez i redukcji wymiaru danych (K_W03). W04 – Zna praktyczne przykłady wykorzystania głębokiego uczenia (K_W03, K_W08). W05 - Zna biegle co najmniej jeden język programowania oraz biblioteki algorytmów i struktur danych; ma wiedzę na temat praktycznych uwarunkowań wydajnych implementacji algorytmów (K_W04). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01 – Pracuje samodzielnie i efektywnie z dużą ilością danych, dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski, posługując się zasadami logiki (K_U03, K_U07). U02 - Projektuje i analizuje modele głębokich sieci neuronowych w kontekście zastosowań w przetwarzaniu obrazu, tekstu i sekwencji. Zna podstawy generatywnych sieci neuronowych (K_U01, K_U05, K_U10) . U03 - Posługuje się bibliotekami algorytmów i struktur danych, w tym bibliotekami algorytmów numerycznych, czy bibliotekami uczenia maszynowego (K_U08,K_U10, K_U13). U04 - Potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami informatycznymi wspomagającymi tworzenie oprogramowania i jego utrzymanie (K_U05, K_U08). U05 - Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach (także anglojęzycznych), zna podstawowe czasopisma i konferencje naukowe w swojej specjalności (K_U10, K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 - Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań (K_K02). K02 - Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny (K_K03). K03 - Skutecznie przekazuje innym swoje myśli w zrozumiały sposób; właściwie posługuje się terminologią fachową; potrafi nawiązać kontakt w obrębie swojej dziedziny i z osobą reprezentującą inną dziedzinę (K_K01, K_K02). K04 - Potrafi opisywać zbudowane modele i struktury danych w sposób zrozumiały dla niespecjalisty (K_K02). K05 - Pracuje systematycznie i posiada umiejętność pozytywnego podejścia do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów (K_K04). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: ● wykład informacyjny (konwencjonalny). Metody dydaktyczne poszukujące: ● ćwiczeniowa, ● laboratoryjna, ● klasyczna metoda problemowa. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Głębokie uczenie (deep learning) to prężnie rozwijająca się dziedzina z wieloma praktycznymi zastosowaniami i aktywnymi tematami badawczymi. Coraz więcej firm jest zainteresowanych rozwojem inteligentnego oprogramowania wspierającego automatyzację rutynowych zadań opartych o Deep Learning. Rozumienia mowy, segmentacja i opisywanie obrazów językiem naturalnym, diagnozowania w medycynie czy generowanie fotorealistycznych obrazów to tylko niektóre z praktycznych przykładów. Przedmiot będzie stanowił praktyczne wprowadzenie do zagadnień Deep learningu z wykorzystaniem języka programowania Python. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematyki głębokiego uczenia, obejmujące podstawy matematyczne i koncepcyjne oraz praktyczne techniki głębokiego uczenia w perspektywie budowy modeli i zastosowań. W ramach przedmiotu wprowadzona zostanie niezbędna teoria podparta praktycznymi przykładami zbudowanymi w języku Python i popularnych frameworkach uczenia maszynowego. Przedmiot będzie zrealizowany w dwóch częściach: wykład oraz laboratorium. Wykład będzie obejmował teoretyczne i praktyczne aspekty uczenia głębokich sieci neuronowych. W ramach wykładu i ćwiczeń szczególny nacisk będzie kładziony na praktyczne aspekty budowania modeli opartych o głębokie sieci neuronowe jaki i ich praktyczne zastosowania. Laboratoria będą prowadzone w oparciu o język programowania Python i szeroki wachlarz dostępnych dla niego bibliotek do przetwarzania danych, uczenia maszynowego i głębokich sieci neuronowych. Podjęty zostanie też wątek akceleracji obliczeń z wykorzystaniem obliczeń na kartach graficznych (General-purpose computing on graphics processing units, GPGPU) oraz wykorzystania zasobów chmur obliczeniowych. Materiały wykładu zostaną udostępnione w formie slajdów. Praca w laboratorium będzie polegać przede wszystkim na samodzielnym wykonaniu przez studentów zadań związanych z prezentowanymi na wykładzie zagadnieniami. Ćwiczenia będą prowadzone w formie zachęcającej uczestników do intensywnej pracy w trakcie zajęć, jak i samodzielnej pracy domowej. W ramach laboratorium przewidujemy implementację i eksperymentowanie z otwartymi implementacjami przedstawionych modeli. Treści zadań (wraz z opisem ich realizacji) będą udostępnione w formie materiałów z laboratorium publikowanych w systemie Moodle. |
Literatura: |
1. Francois Chollet: "Deep Learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras", 2019. 2. Ian Goodfellow, "Deep Learning", 2016 (wersja angielska, darmowy i legalny dostęp na stronie autorów, polskie tłumaczenie zawiera sporo błędów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Zaliczenie wykładu na podstawie oceny z ćwiczeń i rozbudowanego projektu (prezentacja + pytania do projektu) lub egzaminu ustnego i pisemnego. Realizuje W01-W05, K01-K05, U01-U04. Laboratoria Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie 4/5 projektów zaliczeniowych wykonywanych częściowo w trakcie laboratoriów i częściowo samodzielnie. Przygotowane projekty student prezentuje i omawia. Realizuje W01, W03-W05, K02-K05, U01-U04. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rykaczewski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rykaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głębokie uczenie (deep learning) to prężnie rozwijająca się dziedzina z wieloma praktycznymi zastosowaniami i aktywnymi tematami badawczymi. Coraz więcej firm jest zainteresowanych rozwojem inteligentnego oprogramowania wspierającego automatyzację rutynowych zadań opartych o Deep Learning. Rozumienia mowy, segmentacja i opisywanie obrazów językiem naturalnym, diagnozowania w medycynie czy generowanie fotorealistycznych obrazów to tylko niektóre z praktycznych przykładów. Przedmiot będzie stanowił praktyczne wprowadzenie do zagadnień Deep learningu z wykorzystaniem języka programowania Python. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematyki głębokiego uczenia, obejmujące podstawy matematyczne i koncepcyjne oraz praktyczne techniki głębokiego uczenia w perspektywie budowy modeli i zastosowań. W ramach przedmiotu wprowadzona zostanie niezbędna teoria podparta praktycznymi przykładami zbudowanymi w języku Python i popularnych frameworkach uczenia maszynowego. Przedmiot będzie zrealizowany w dwóch częściach: wykład oraz laboratorium. Wykład będzie obejmował teoretyczne i praktyczne aspekty uczenia głębokich sieci neuronowych. W ramach wykładu i ćwiczeń szczególny nacisk będzie kładziony na praktyczne aspekty budowania modeli opartych o głębokie sieci neuronowe jaki i ich praktyczne zastosowania. Laboratoria będą prowadzone w oparciu o język programowania Python i szeroki wachlarz dostępnych dla niego bibliotek do przetwarzania danych, uczenia maszynowego i głębokich sieci neuronowych. Podjęty zostanie też wątek akceleracji obliczeń z wykorzystaniem obliczeń na kartach graficznych (General-purpose computing on graphics processing units, GPGPU) oraz wykorzystania zasobów chmur obliczeniowych. Materiały wykładu zostaną udostępnione w formie slajdów. Praca w laboratorium będzie polegać przede wszystkim na samodzielnym wykonaniu przez studentów zadań związanych z prezentowanymi na wykładzie zagadnieniami. Ćwiczenia będą prowadzone w formie zachęcającej uczestników do intensywnej pracy w trakcie zajęć, jak i samodzielnej pracy domowej. W ramach laboratorium przewidujemy implementację i eksperymentowanie z otwartymi implementacjami przedstawionych modeli. Treści zadań (wraz z opisem ich realizacji) będą udostępnione w formie materiałów z laboratorium publikowanych w systemie Moodle. |
|
Literatura: |
1. Francois Chollet: "Deep Learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras", 2019. 2. Ian Goodfellow, "Deep Learning", 2016 (wersja angielska, darmowy i legalny dostęp na stronie autorów, polskie tłumaczenie zawiera sporo błędów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rykaczewski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rykaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głębokie uczenie (deep learning) to prężnie rozwijająca się dziedzina z wieloma praktycznymi zastosowaniami i aktywnymi tematami badawczymi. Coraz więcej firm jest zainteresowanych rozwojem inteligentnego oprogramowania wspierającego automatyzację rutynowych zadań opartych o Deep Learning. Rozumienia mowy, segmentacja i opisywanie obrazów językiem naturalnym, diagnozowania w medycynie czy generowanie fotorealistycznych obrazów to tylko niektóre z praktycznych przykładów. Przedmiot będzie stanowił praktyczne wprowadzenie do zagadnień Deep learningu z wykorzystaniem języka programowania Python. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematyki głębokiego uczenia, obejmujące podstawy matematyczne i koncepcyjne oraz praktyczne techniki głębokiego uczenia w perspektywie budowy modeli i zastosowań. W ramach przedmiotu wprowadzona zostanie niezbędna teoria podparta praktycznymi przykładami zbudowanymi w języku Python i popularnych frameworkach uczenia maszynowego. Przedmiot będzie zrealizowany w dwóch częściach: wykład oraz laboratorium. Wykład będzie obejmował teoretyczne i praktyczne aspekty uczenia głębokich sieci neuronowych. W ramach wykładu i ćwiczeń szczególny nacisk będzie kładziony na praktyczne aspekty budowania modeli opartych o głębokie sieci neuronowe jaki i ich praktyczne zastosowania. Laboratoria będą prowadzone w oparciu o język programowania Python i szeroki wachlarz dostępnych dla niego bibliotek do przetwarzania danych, uczenia maszynowego i głębokich sieci neuronowych. Podjęty zostanie też wątek akceleracji obliczeń z wykorzystaniem obliczeń na kartach graficznych (General-purpose computing on graphics processing units, GPGPU) oraz wykorzystania zasobów chmur obliczeniowych. Materiały wykładu zostaną udostępnione w formie slajdów. Praca w laboratorium będzie polegać przede wszystkim na samodzielnym wykonaniu przez studentów zadań związanych z prezentowanymi na wykładzie zagadnieniami. Ćwiczenia będą prowadzone w formie zachęcającej uczestników do intensywnej pracy w trakcie zajęć, jak i samodzielnej pracy domowej. W ramach laboratorium przewidujemy implementację i eksperymentowanie z otwartymi implementacjami przedstawionych modeli. Treści zadań (wraz z opisem ich realizacji) będą udostępnione w formie materiałów z laboratorium publikowanych w systemie Moodle. |
|
Literatura: |
1. Francois Chollet: "Deep Learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras", 2019. 2. Ian Goodfellow, "Deep Learning", 2016 (wersja angielska, darmowy i legalny dostęp na stronie autorów, polskie tłumaczenie zawiera sporo błędów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rykaczewski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rykaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głębokie uczenie (deep learning) to prężnie rozwijająca się dziedzina z wieloma praktycznymi zastosowaniami i aktywnymi tematami badawczymi. Coraz więcej firm jest zainteresowanych rozwojem inteligentnego oprogramowania wspierającego automatyzację rutynowych zadań opartych o Deep Learning. Rozumienia mowy, segmentacja i opisywanie obrazów językiem naturalnym, diagnozowania w medycynie czy generowanie fotorealistycznych obrazów to tylko niektóre z praktycznych przykładów. Przedmiot będzie stanowił praktyczne wprowadzenie do zagadnień Deep learningu z wykorzystaniem języka programowania Python. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematyki głębokiego uczenia, obejmujące podstawy matematyczne i koncepcyjne oraz praktyczne techniki głębokiego uczenia w perspektywie budowy modeli i zastosowań. W ramach przedmiotu wprowadzona zostanie niezbędna teoria podparta praktycznymi przykładami zbudowanymi w języku Python i popularnych frameworkach uczenia maszynowego. Przedmiot będzie zrealizowany w dwóch częściach: wykład oraz laboratorium. Wykład będzie obejmował teoretyczne i praktyczne aspekty uczenia głębokich sieci neuronowych. W ramach wykładu i ćwiczeń szczególny nacisk będzie kładziony na praktyczne aspekty budowania modeli opartych o głębokie sieci neuronowe jaki i ich praktyczne zastosowania. Laboratoria będą prowadzone w oparciu o język programowania Python i szeroki wachlarz dostępnych dla niego bibliotek do przetwarzania danych, uczenia maszynowego i głębokich sieci neuronowych. Podjęty zostanie też wątek akceleracji obliczeń z wykorzystaniem obliczeń na kartach graficznych (General-purpose computing on graphics processing units, GPGPU) oraz wykorzystania zasobów chmur obliczeniowych. Materiały wykładu zostaną udostępnione w formie slajdów. Praca w laboratorium będzie polegać przede wszystkim na samodzielnym wykonaniu przez studentów zadań związanych z prezentowanymi na wykładzie zagadnieniami. Ćwiczenia będą prowadzone w formie zachęcającej uczestników do intensywnej pracy w trakcie zajęć, jak i samodzielnej pracy domowej. W ramach laboratorium przewidujemy implementację i eksperymentowanie z otwartymi implementacjami przedstawionych modeli. Treści zadań (wraz z opisem ich realizacji) będą udostępnione w formie materiałów z laboratorium publikowanych w systemie Moodle. |
|
Literatura: |
1. Francois Chollet: "Deep Learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras", 2019. 2. Ian Goodfellow, "Deep Learning", 2016 (wersja angielska, darmowy i legalny dostęp na stronie autorów, polskie tłumaczenie zawiera sporo błędów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.