Algebra liniowa z geometrią analityczną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-I1ALAz |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Algebra liniowa z geometrią analityczną |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. - wykład 30 godz. - ćwiczenia 30 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury 35 godz. - praca własna - przygotowanie do zaliczenia 5 godz. - zaliczenie ćwiczeń RAZEM: 130 godz. 5 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu łącznie kursów I1ALAz i I1ALAl student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia licencjackie i inżynierskie): W1 - posiada podstawową wiedzę w zakresie pojęć: definiuje podstawowe pojęcia algebry liniowej, takie jak m.in. przestrzeń liniowa nad ciałem, baza przestrzeni liniowej, przekształcenie liniowe, wartości i wektory własne macierzy i endomorfizmów, przestrzeń ortogonalna, przestrzeń euklidesowa (K_W01), W2 - posiada wiedzę w zakresie własności i faktów dotyczących podstawowych pojęć: formułuje najważniejsze twierdzenia algebry liniowej, ilustruje je przykładami (K_W01). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu łącznie kursów I1ALAz i I1ALAl student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia licencjackie i inżynierskie): U1 - stosuje podstawowe algorytmy sprowadzania macierzy do różnych wyróżnionych postać (K_U01), U2 - rozwiązuje układy równań liniowych, wykonuje działania na macierzach, znajduje macierz odwrotną, oblicza wyznacznik i rząd macierzy [różnymi metodami] (K_U01), U3 - wykonuje działania w ciele reszt i w ciele liczb zespolonych oraz rozwiązuje podstawowe problemy algebry liniowej nad tymi ciałami (K_U01), U4 - znajduje macierz przekształcenia liniowego względem baz, oblicza wartości przekształcenia liniowego zadanego macierzą, dla danego przekształcenia znajduje algorytmicznie bazę jego jądra i obrazu (K_U01), U5 - oblicza wielomian charakterystyczny, wartości własne oraz wektory własne macierzy kwadratowych i endomorfizmów (K_U01), U6 - znajduje dopełnienia ortogonalne wektorów i podprzestrzeni w przestrzeni ortogonalnej, stwierdza dodatnią określoność funkcjonałów dwuliniowych i znajduje algorytmicznie bazy ortogonalne (K_U01), U7 - stosuje pojęcia i metody algebry liniowej do podstawowych zagadnień geometrii płaszczyzny euklidesowej i przestrzeni trójwymiarowej (K_U01). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu łącznie kursów I1ALAz i I1ALAl student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia licencjackie i inżynierskie): K1 - komunikatywność: skutecznie przekazuje innym swoje myśli w zrozumiały sposób; właściwie posługuje się terminologią fachową; potrafi nawiązać kontakt w obrębie swojej dziedziny (K_K02). K2 - sumienność i dokładność: jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegóły; jest systematyczny, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się (K_K03). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie jego uczestników z podstawowymi pojęciami, technikami i problemami algebry liniowej, oraz zastosowaniami wypracowanego aparatu do opisu i rozwiązywania wybranych zagadnień geometrii analitycznej, a także przygotowanie do ich wykorzystania w innych obszarach matematyki i informatyki. Przedmiot rozszerza wiedzę szkolną przy użyciu abstrakcyjnego języka współczesnej matematyki. |
Pełny opis: |
(Opis łączny dla I1ALAz i I1ALAl) 1. Układy równań liniowych w "niskich wymiarach" nad R: geometryczna interpretacja (wierszowa i kolumnowa) układu równań liniowych, postać wektorowa układu, metody rozwiązywania - przypomnienie, idea metody eliminacji Gaussa. 2. Macierze nad R: układ równań liniowych - postać ogólna, macierz układu, definicja macierzy, macierze górnoschodkowe i trójkątne, operacje macierzowe, algorytm sprowadzania macierzy do postaci górnoschodkowej (odp. całkowicie zredukowanej) i jego zastosowanie do rozwiązywania układów równań (metodą eliminacji Gaussa), rząd macierzy; działania na macierzach, zapis macierzowy układu równań, macierze elementarne i interpretacja macierzowa algorytmu; macierz odwrotna i metoda Gaussa-Jordana jej obliczania (algorytm), macierze permutacji i algorytm sprowadzania macierzy do postaci A=LPU, przypadek macierzy symetrycznych. 3. Wyznaczniki: definicja i podstawowe własności, przykłady obliczania wyznaczników, wyznacznik Vandermonde'a, twierdzenie Cauchy'ego o wyznaczniku iloczynu macierzy, wzory Cramera, rząd jako stopień maksymalnego niezerowego minora, rozwiązywanie układów równań liniowych przy pomocy wyznaczników. 4. Ciała - definicje i podstawowe przykłady, macierze nad ciałem: grupy macierzowe (macierze: permutacji, odwracalne, odwracalne trójkątne, odwracalne diagonalne), grupy abstrakcyjne, pierścienie i ciała - definicje i przykłady; konstrukcja liczb zespolonych przy pomocy macierzy rzeczywistych, zasadnicze twierdzenie algebry, znajdowanie pierwiastków równań wielomianowych, interpretacja geometryczna i postać trygonometryczna; arytmetyka modulo n i ciała skończone Z_p (w szczególności algorytm obliczania elementu odwrotnego), zastosowania; rachunek macierzowy, obliczanie wyznaczników i rozwiązywanie układów równań liniowych nad dowolnymi ciałami, w szczególności nad Z_p i nad ciałem liczb zespolonych C. 5. Przestrzenie liniowe: definicja przestrzeni liniowej nad ciałem, przykłady, podprzestrzenie liniowe, operacje na podprzestrzeniach, kombinacja liniowa wektorów, podprzestrzeń liniowa rozpięta przez zbiór wektorów, liniowa niezależność, baza i wymiar przestrzeni liniowej (lemat Steinitza), rząd macierzy jako wymiar, algorytmy znajdowania baz wybranych podprzestrzeni. 6. Wybrane zagadnienia z geometrii afinicznej: przestrzeń afiniczna nad przestrzenią liniową, przestrzenie En, hiperpłaszczyzny w En i różne sposoby ich zadawania za pomocą równań dla n=2,3, interpretacja zbioru rozwiązań układu równań liniowych, zbiory wypukłe. 7. Przekształcenia liniowe: definicja i przykłady, jądro, obraz i rząd przekształcenia liniowego, macierz przekształcenia liniowego względem ustalonych baz i jej zachowanie przy zmianie baz, przestrzenie homomorfizmów, algorytmy obliczania rzędu oraz znajdowania baz jądra i obrazu danego przekształcenia liniowego, związek pomiędzy rzędem, wymiarami jądra i obrazu przekształcenia liniowego, zastosowania rzędu do analizy układów równań liniowych, twierdzenie Kroneckera-Capellego. 8. Wektory i własności własne endomorfizmu przestrzeni liniowej: definicje i przykłady, podprzestrzenie niezmiennicze, wielomian charakterystyczny, konsekwencje zasadniczego twierdzenia algebry, macierze i odwzorowania diagonalizowalne oraz ich zastosowania (rekursja liniowa i potęgowanie macierzy), twierdzenie Cayleya-Hamiltona i jego zastosowania, informacja o twierdzeniu Jordana. 9. Odwzorowania dwuliniowe: funkcjonały i odwzorowania dwuliniowe, funkcjonały symetryczne, macierz formy dwuliniowej, bazy ortogonalne (ortonormalne) i ich istnienie (algorytm ich znajdowania w przypadku ogólnym nad R), twierdzenie o bezwładności, formy niezdegenerowane i dodatnio określone, iloczyny skalarne, nierówność Schwarza i kąt pomiędzy wektorami, wektory i bazy ortogonalne w przestrzeniach euklidesowych, algorytm ortogonalizacji Gramma-Schmidta, kryterium Sylvestera, twierdzenie strukturalne dla macierzy dodatnio określonych, iloczyn wektorowy i jego podstawowe własności. 10. Przykładowe zastosowanie iloczynu skalarnego i wektorowego w geometrii: twierdzenie Pitagorasa i twierdzenie o przekątnych w równoległoboku, obliczanie odległości punktu od prostej, wyznaczenie równania płaszczyzny przechodzącej przez trzy punkty, testy na współliniowość i współpłaszczyznowość punktów, odległość prostych w przestrzeni, pole równoległoboku i objętość równoległościanu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Banaszak, W. Gajda, Elementy algebry liniowej, cz. 1 i 2, WNT, Warszawa 2002. 2. A. Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN, Warszawa, 1979. 3. G. Strang, Linear algebra and its applications, Academic Press, New York 1980. Literatura uzupełniająca: 4. A. Białynicki-Birula, Zarys algebry, PWN, Warszawa 1987. 5. M. Gelfand, Wykłady z algebry liniowej, PWN, Warszawa (wiele wydań). 6. A. I. Kostrykin, Wstęp do algebry, cz. 2, Algebra liniowa, PWN Warszawa 2004. Zbiory zadań: 1. L. Jeśmanowicz i J. Łoś, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa, 1976. 2. T. Jurlewicz i Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1 (2) - przykłady i zadania, GiS, Wrocław 2003 (2005). 3. I. Nabiałek, Zadania z algebry liniowej, WNT, Warszawa 2006. 4. S. Przybyło i A. Szlachtowski, Algebra i wielowymiarowa geometria analityczna w zadaniach, WNT, Warszawa 1998. 5. J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach, PWN, Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń w obu semestrach odbywa się na podstawie pisemnych śródsemestralnych sprawdzianów i kolokwiów przeprowadzanych pod koniec semestru - weryfikacje efektów U1 - U7 oraz K1 i K2 Egzamin odbywa się po semestrze letnim i ma formę pisemną. Składa się z pytań teoretycznych i zadań praktycznych - weryfikacje efektów W1, W2 oraz K1 i K2. Kryteria oceny: - bardzo dobra – student bardzo dobrze przedstawia i opisuje pojęcia, ich własności oraz fakty ich dotyczące, ilustruje je przykładami lub kontrprzykładami, przeprowadza też złożone rozumowania skutecznie stosujące je w konkretnych praktycznych sytuacjach - dobra – student prawidłowo przedstawia i opisuje pojęcia, ich własności oraz fakty ich dotyczące, ilustruje je przykładami lub kontrprzykładami, a także przeprowadza średnio złożone rozumowania stosujące je w konkretnych praktycznych sytuacjach - dostateczna – student prawidłowo przedstawia najważniejsze podstawowe pojęcia i ilustruje je poznanymi przykładami, najważniejsze ich własności oraz fakty ich dotyczące, umie przeprowadzić elementarne rozumowania stosujące je w konkretnych praktycznych sytuacjach (w zakresie przedstawionym na wykładzie) - niedostateczna – student nie potrafi w dostatecznym stopniu przedstawić podstawowych pojęć, nie zna ich własności i faktów ich dotyczących, nie potrafi ich zilustrować przykładami lub kontrprzykładami, nie potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić nawet elementarnych rozumowań mających na celu zastosowanie ich w konkretnych praktycznych sytuacjach (nawet w zakresie przedstawionym na wykładzie) . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dowbor | |
Prowadzący grup: | Piotr Dowbor, Piotr Malicki, Adam Skowyrski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dowbor | |
Prowadzący grup: | Piotr Dowbor, Adam Skowyrski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Dowbor, Kamil Palusiński, Adam Skowyrski, Grzegorz Zwara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.