Inżynieria oprogramowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-I1IOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria oprogramowania |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Podstawy programowania i Programowanie I. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 45 godzin, w tym * wykład - 15 godzin; * laboratorium - 30 godzin. 2. Czas potrzebny na pracę indywidualną studenta - 20 godzin, w tym * 10 godzin na przygotowanie się do laboratorium (wykonywanie zadań); * 10 godzin na powtórzenie materiału z wykładu. 3. Czas potrzebny na przygotowanie się do zaliczenia oraz przygotowanie projektu - 50 godzin, w tym * 30 godzin na przygotowanie projektu zaliczeniowego laboratorium; * 15 godzin na powtórzenie materiału do zaliczenia wykładu; * 5 godzin na przygotowanie się do zaliczenia laboratorium. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie języków i paradygmatów programowania oraz inżynierii oprogramowania (K_W02). 2. Ma ogólną wiedzę na temat różnych paradygmatów programowania i języków programowania (imperatywny, obiektowy), szczegółowo zna metody projektowania i programowania obiektowego (kapsułkowania i ukrywania informacji, klasy i podklasy, dziedziczenie, polimorfizm, hierarchie klas) (K_W10). 3. Ma wiedzę na temat inżynierii oprogramowania, w tym projektowania (wzorce projektowe, architektura oprogramowania, analiza i projektowanie obiektowe), wykorzystania API, narzędzi i środowisk wytwarzania oprogramowania (narzędzia do analizy wymagań i modelowania, narzędzia do testowania, narzędzia do podglądu kodu, narzędzia do zarządzania konfiguracjami i wersjami oprogramowania), cyklu życia projektu informatycznego, specyfikacji oprogramowania, walidacji i weryfikacji, utrzymywania oprogramowania (refaktoryzacji) (K_W11). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów (K_U03). 2. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, w tym w języku angielskim oraz z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U04). 3. Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu (np. w języku UML) (K_U16). 4. Ocenia przydatność różnych paradygmatów i związanych z nimi środowisk programistycznych do rozwiązywania różnego typu problemów (K_U21). 5. Projektuje oprogramowanie zgodnie z metodyką obiektową (K_U22). 6. Potrafi ocenić, na podstawowym poziomie, przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych (K_U23). 7. Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego i ocenić istniejące rozwiązania informatyczne, przynajmniej w odniesieniu do ich cech funkcjonalnych (K_U25). 8. Tworzy, ocenia i realizuje plan testowania oprogramowania (K_U26). 9. Ma umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania wersjami (K_U27). 10. Posługuje się wzorcami projektowymi (K_U28). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi, dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych, motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów (K_K01). 2. Skutecznie przekazuje innym swoje myśli w zrozumiały sposób, właściwie posługuje się terminologią fachową, potrafi nawiązać kontakt w obrębie swojej dziedziny i z osobą reprezentującą inną dziedzinę (K_K02). 3. Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | * Wykład. * Laboratorium. * Stworzenie projektu systemu informatycznego w grupach. * Pisanie programów zgodnych z wzorcami architektonicznymi. |
Pełny opis: |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa:
Literatura uzupełniająca:
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie zadań rozwiązywanych przez studentów w ciągu całego semestru. Ocena z zaliczenia wykładu ustalana jest przez koordynatora przedmiotu (zwykle osoba prowadząca wykład) na podstawie wyników osiąganych przez studenta podczas laboratorium oraz na podstawie ustnych odpowiedzi na pytania dotyczące treści wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 15 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bocian | |
Prowadzący grup: | Jerzy Białkowski, Rafał Bocian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 15 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bocian | |
Prowadzący grup: | Jerzy Białkowski, Rafał Bocian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 15 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Białkowski, Rafał Bocian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.