Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1EmGłos |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Naturalna umiejętność posługiwania się głosem bez znaczących form zaburzeń mowy. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 - udział w ćwiczeniach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 5 przygotowanie się do zajęć - 5 Łącznie: 30 godz. kontaktowych (1 ECTS ) |
Efekty uczenia się - wiedza: | C.W7. Student zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: C.U7. posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu; C.U8. poprawnie posługiwać się językiem polskim. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi: C.K2. skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu. |
Metody dydaktyczne: | - pokaz, - inscenizacja, - opis, - pogadanka, - ćwiczeniowa, - doświadczeń. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot odbywa się w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela. Jego ogólne efekty reguluje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 1450 z 2019 r.). Ćwiczenia przygotowują studenta do świadomego i efektywnego posługiwania się głosem w przyszłej pracy zawodowej nauczyciela. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest: - przygotowanie studentów do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego, - poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi, oraz świadomego posługiwania się głosem, - dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. Przedmiot obejmuję następującą tematykę: 1. Emisja głosu - podstawowe zagadnienia, wprowadzenie w problematykę. 2. Anatomia i fizjologia narządu głosu- podstawowe wiadomości. 3. Zaburzenia głosu i komunikacji językowej. 4. Podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu. 5.Głos w aspekcie komunikacji, zawodowym i towarzyskim. 6. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej emisji głosu - ćwiczenia słuchowe. 7. Ćwiczenia relaksacyjne przygotowujące do prawidłowej pracy z głosem. 8. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. 9. Artykulacja i dykcja - rady dla mówcy, wystąpienia publiczne. 10. Ćwiczenia prawidłowej emisji w tekstach 11. Ćwiczenia wyrazistego wypowiadania się. 12. Gry i zabawy słowne, ekspresji werbalnej. 13. Autoprezentacja – ćwiczenia praktyczne przed występami publicznymi. 14. Dialog – forma warsztatowa prawidłowego nadawania komunikatu i odbioru. 15. Forma artystyczna w aktywnościach w pracy głosem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000. 2. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. 3. Walencik – Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. 4. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006. 2. Dunaj, B. , Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 2006, s. 161-172. 3. Skorek, E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2006. 4. Toczyska, B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu wpływa suma zebranych przez studentów punktów w następujących obszarach aktywności: C.W7; C.U8; C.K2.: 1. Prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń prezentowanych na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) (1-2 pkt) C.U7;C.U8; C.K2: 2. Ocena praktycznych umiejętności na podstawie prezentacji materiału z ćwiczeń: - czytanie prozy, (1pkt) - prezentacja własna, (1 pkt) - dowolna forma artystyczna (np. utwór śpiewany, scenka teatralna, dialog) możliwa praca w grupie. (1 pkt) Ocena: 5 pkt- bdb 4 pkt- db 3 pkt- dst 2-0 pkt - ndst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Murawska | |
Prowadzący grup: | Iwona Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Śmieszek-Formela, Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Prowadzący grup: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.