Psychologia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1Psych2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia II |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Udział w wykładzie z przedmiotu: Podstawy psychologii |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: – ćwiczenia: 30 godzin Praca własna studenta: – czytanie wskazanej literatury do zajęć, zrealizowanie 5 zadań: 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; B.1.W2. zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, obniżenia nastroju, depresji; B.1.W3. zachowania społeczne i ich uwarunkowania, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami; B.1.W5. indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów; B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej; B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami. B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotów do: B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą i umiejętnościami z zakresu psychologii określonymi w Standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Literatura: |
Butcher James N., Hooley Jill M., Mineka Susan. Psychologia zaburzeń, Wydawca: GWP PROFESJONALNE, 2020. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. Psychologia rozwoju człowieka, GWP, 2016. Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992. Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995. Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008. Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006. Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004. Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Terminowe zrealizowanie i zamieszczenie na Platformie Moodle 5 zadań odnoszących się do zagadnień omawianych w ramach zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.