Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M2Pedag2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika II
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy - 35 h: godziny kontaktowe z wykładowcą: 15h

Indywidualny czas pracy: 20h

Efekty uczenia się - wiedza:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Student posiada wiedzę na temat:


- procesów komunikowania się interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) oraz ich prawidłowości i zakłóceń (B.2.W4),

- projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju (B.2.W6),

-podstawy prawne dotyczące oświaty (B.2.W1),

-znajomość i wykorzystywanie programów profilaktyczno- wychowawczych (B.2.W1),

- kompetencje i kwalifikacje zawodu nauczyciela oraz etyka pracy (B.2.W2),

- wychowanie- filozofia, istota i funkcje (B.2.W3),

- współpraca na linii szkoła-rodzic-uczeń oraz ze środowiskami pozaszkolnymi (B.2.W3),

- obowiązki nauczyciela i wychowawcy (B.2.W4),

- metodyka pracy wychowawczej (B.2.W4),

- diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- metody i narzędzia (B.2.W5),

- doradztwo zawodowe (B.2.W7).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student posiada umiejętności:


- znajomość i dostosowanie podstawy programowej do potrzeb edukacyjnych uczniów (B.2.U1),

-współpraca z pedagogami oraz innymi specjalistami (B.2.U4),

-diagnozowanie ucznia oraz projektowanie oddziaływań pomocowych (B.2.U5, B.2.U6),

-ukierunkowanie ścieżki rozwoju ucznia (B.2.U7),

-profil własnej ścieżki rozwoju zawodowego (B.2.U2).


Student posiada umiejętności społeczne takie jak:


- holistyczna pomoc uczniom (B.2.K1),


-rozwiązywanie konfliktów i problemów w klasie i szkole (B.2.K2),


-ustawiczne kształcenie nauczyciela- wychowawcy (B.2.K3),


- współpraca z gronem pedagogicznym i innymi specjalistami z poza szkoły (B.2.K4).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student posiada umiejętności społeczne takie jak:


- holistyczna pomoc uczniom (B.2.K1),

-rozwiązywanie konfliktów i problemów w klasie i szkole (B.2.K2),

-ustawiczne kształcenie nauczyciela- wychowawcy (B.2.K3),

- współpraca z gronem pedagogicznym i innymi specjalistami z poza szkoły (B.2.K4).

Metody dydaktyczne:

-podające,

-poszukujące,

-praktyczne.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- tekst programowany
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

- Formy aktywności młodzieży. Współczesne problemy młodzieży.

- Poradnictwo edukacyjno- zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno- zawodowej. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy.

-Praca opiekuńczo wychowawcza nauczyciela. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami w wieku dorastania. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno- kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.

-Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia. Edukacja dla bezpieczeństwa- dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.

-Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami.

Pełny opis:

I WPROWADZENIE:

- zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela.

- wymiar instytucjonalny edukacji. Szkoła jako instytucja wychowawcza. Praca w szkole i jej specyfika. Społeczność szkolna i jej funkcjonowanie, relacje w szkole i klasie. Strategie uczniów i nauczycieli. Charakterystyka podstawowych stylów nauczania. Edukacja a stratyfikacja społeczna.

II KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA:

- rozwój w okresie adolescencji i dorosłości,

-formy aktywności,

-nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca,

-poszerzanie autonomii i samodzielności,

-tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi,

-stymulowanie rozwoju społeczno- moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania,

- kultura popularna jako czynnik socjalizacji młodzieży. Przesunięcie socjalizacyjne. Współczesna globalna młodzież, specyfika e-pokolenia.

III KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH:

-praca opiekuńczo- wychowawcza nauczyciela, program wychowawczy, edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne,

-poradnictwo edukacyjno- zawodowe, nauczyciel jako doradca, wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno- zawodowej, przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa na rynku pracy, rynek edukacyjny i rynek pracy, droga rozwoju zawodowego, uczenie się przez całe życie,

-współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów,

-bezpieczeństwo uczniów w szkole i po za jej terenem ( zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia, edukacja dla bezpieczeństwa- dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.

IV KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH:

- poznawanie uczniów, metody i techniki określania potencjału ucznia.

Literatura:

1. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, Warszawa 2009.

2. Benner D., Pedagogika ogólna, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańsk 2006.

3. Janowski A. Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.

4. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki , Warszawa 2019.

5. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.

6. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002,

7.. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (dopuszcza się 1 nieusprawiedliwioną nieobecność)

- aktywność w trakcie zajęć (max 5 punktów)

- 3 zadania domowe na podstawie przeczytanych tekstów pedagogicznych (punktacja 0-5 punktów)

- prezentacje grupowe (punktacja 0-5 pkt.)

Ocena końcowa stanowi sumę za aktywność, zadania domowe oraz prezentację.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cukras-Stelągowska
Prowadzący grup: Joanna Cukras-Stelągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)