Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-MS1-EmGłos |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego: zajęcia (15 godzin) oraz indywidualne konsultacje (5 godzin) = 0,8 ECTS, 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego: przygotowanie się do zajęć i do sprawdzianu - 30 godzin (1,2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu zajęć studentka/student: - zna podstawową terminologię związaną z emisją głosu i kulturą żywego słowa, jak również potrafi się nią posługiwać: K_W01; - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk z poszczególnych działów przedmiotu: K_W03. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentka/student wykonuje poprawnie ćwiczenia z zakresu emisji głosu, wyjaśnia, jaki jest cel poszczególnych ćwiczeń: K_U01, K_U13. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Studentka/student potrafi dbać o aparat emisyjny, umie pracować nim bez obciążenia: K_K02. |
Metody dydaktyczne: | Prowadzący łączy metody dydaktyczne podające i eksponujące z metodami poszukującymi, a szczególnie problemowymi i ćwiczeniowymi. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwalają studentom zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu emisji i higieny głosu. W wymiarze praktycznym studenci poznają i wykonują ćwiczenia związane z kształtowaniem prawidłowej emisji. Celem zajęć jest uświadomienie studentom wagi prawidłowej emisji głosu w życiu osób posługujących się głosem oraz przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom teoretycznym i ćwiczeniom praktycznym z zakresu emisji głosu. Uczestnicy poznają poszczególne etapy wytwarzania głosu przez człowieka (oddech, fonacja, artykulacja) oraz uczą się analizowania, autoanalizowania i poprawiania poszczególnych elementów tego procesu. Jednocześnie zapoznają się z zasadami poprawnej interpretacji głosowej tekstu (frazowanie, intonacja) i wykonują ćwiczenia z tego zakresu. Szczegółowe i całościowe ćwiczenia relaksacyjne, fonacyjne, wdechowe, wydechowe, rezonansowe, artykulacyjne i dykcyjne mają na celu z jednej strony wykształcenie prawidłowej czynności fonacyjnej, prawidłowego toru oddechowego, właściwego używania rezonatorów, poprawnej interpretacji głosowej tekstu; z drugiej - służą eliminowaniu złych nawyków emisyjnych. Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami właściwej higieny aparatu mowy, jego podstawowymi chorobami i dolegliwościami, a także z zasadami poprawnej wymowy. |
Literatura: |
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008. M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004. M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca obejmująca aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność). Końcowe zaliczenie w formie sprawdzianu praktycznego. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kaproń-Charzyńska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1980 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwalają studentom zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu emisji i higieny głosu. W wymiarze praktycznym studenci poznają i wykonują ćwiczenia związane z kształtowaniem prawidłowej emisji. Celem zajęć jest uświadomienie studentom wagi prawidłowej emisji głosu w życiu osób posługujących się głosem oraz przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom teoretycznym i ćwiczeniom praktycznym z zakresu emisji głosu. Uczestnicy poznają poszczególne etapy wytwarzania głosu przez człowieka (oddech, fonacja, artykulacja) oraz uczą się analizowania, autoanalizowania i poprawiania poszczególnych elementów tego procesu. Jednocześnie zapoznają się z zasadami poprawnej interpretacji głosowej tekstu (frazowanie, intonacja) i wykonują ćwiczenia z tego zakresu. Szczegółowe i całościowe ćwiczenia relaksacyjne, fonacyjne, wdechowe, wydechowe, rezonansowe, artykulacyjne i dykcyjne mają na celu z jednej strony wykształcenie prawidłowej czynności fonacyjnej, prawidłowego toru oddechowego, właściwego używania rezonatorów, poprawnej interpretacji głosowej tekstu; z drugiej - służą eliminowaniu złych nawyków emisyjnych. Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami właściwej higieny aparatu mowy, jego podstawowymi chorobami i dolegliwościami, a także z zasadami poprawnej wymowy. |
|
Literatura: |
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008. M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004. M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym, wspierane kursem na platformie Moodle. Zajęcia rozpoczynają się 4 października 2021 r., odbywają się co tydzień: 6 spotkań w wymiarze dwóch godzin, jedno spotkanie w wymiarze trzech godzin. Na wypadek konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą realizowane online w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Microsoft Teams oraz kursu na platformie Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kaproń-Charzyńska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3849 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwalają studentom zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu emisji i higieny głosu. W wymiarze praktycznym studenci poznają i wykonują ćwiczenia związane z kształtowaniem prawidłowej emisji. Celem zajęć jest uświadomienie studentom wagi prawidłowej emisji głosu w życiu osób posługujących się głosem oraz przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom teoretycznym i ćwiczeniom praktycznym z zakresu emisji głosu. Uczestnicy poznają poszczególne etapy wytwarzania głosu przez człowieka (oddech, fonacja, artykulacja) oraz uczą się analizowania, autoanalizowania i poprawiania poszczególnych elementów tego procesu. Jednocześnie zapoznają się z zasadami poprawnej interpretacji głosowej tekstu (frazowanie, intonacja) i wykonują ćwiczenia z tego zakresu. Szczegółowe i całościowe ćwiczenia relaksacyjne, fonacyjne, wdechowe, wydechowe, rezonansowe, artykulacyjne i dykcyjne mają na celu z jednej strony wykształcenie prawidłowej czynności fonacyjnej, prawidłowego toru oddechowego, właściwego używania rezonatorów, poprawnej interpretacji głosowej tekstu; z drugiej - służą eliminowaniu złych nawyków emisyjnych. Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami właściwej higieny aparatu mowy, jego podstawowymi chorobami i dolegliwościami, a także z zasadami poprawnej wymowy. |
|
Literatura: |
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008. M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004. M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym, wspierane kursem na platformie Moodle. Zajęcia rozpoczynają się 10 października 2022 r., odbywają się co tydzień: 6 spotkań w wymiarze dwóch godzin, jedno spotkanie w wymiarze trzech godzin. Na wypadek konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą realizowane online w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Microsoft Teams oraz kursu na platformie Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kaproń-Charzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwalają studentom zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu emisji i higieny głosu. W wymiarze praktycznym studenci poznają i wykonują ćwiczenia związane z kształtowaniem prawidłowej emisji. Celem zajęć jest uświadomienie studentom wagi prawidłowej emisji głosu w życiu osób posługujących się głosem oraz przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom teoretycznym i ćwiczeniom praktycznym z zakresu emisji głosu. Uczestnicy poznają poszczególne etapy wytwarzania głosu przez człowieka (oddech, fonacja, artykulacja) oraz uczą się analizowania, autoanalizowania i poprawiania poszczególnych elementów tego procesu. Jednocześnie zapoznają się z zasadami poprawnej interpretacji głosowej tekstu (frazowanie, intonacja) i wykonują ćwiczenia z tego zakresu. Szczegółowe i całościowe ćwiczenia relaksacyjne, fonacyjne, wdechowe, wydechowe, rezonansowe, artykulacyjne i dykcyjne mają na celu z jednej strony wykształcenie prawidłowej czynności fonacyjnej, prawidłowego toru oddechowego, właściwego używania rezonatorów, poprawnej interpretacji głosowej tekstu; z drugiej - służą eliminowaniu złych nawyków emisyjnych. Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami właściwej higieny aparatu mowy, jego podstawowymi chorobami i dolegliwościami, a także z zasadami poprawnej wymowy. |
|
Literatura: |
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008. M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004. M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym (spotkania co tydzień od początku do połowy semestru) wspierane kursem na platformie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.