Stylistyka praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-MS1-StylPrakt | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stylistyka praktyczna | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student ma ogólną wiedzę z gramatyki współczesnego języka polskiego. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego: 15 godzin; 2) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego w ramach indywidualnych konsultacji: 2 godziny; 3) Indywidualna praca uczestnika zajęć, wykonywanie zadań domowych, czytanie literatury: 30 godzin. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student umie wyjaśnić pojęcie "stylu"i scharakteryzować przedmiot badań "stylistyki"; W2: Student zna kryteria wykorzystywane do wyróżniania odmian i stylów współczesnej polszczyzny; W3: Student umie wymienić cechy charakterystyczne poszczególnych odmian i stylów współczesnej polszczyzny; W4: Student zna wyznaczniki tekstów poprawnych stylistycznie. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student umie analizować teksty należące do różnych odmian współczesnego języka polskiego oraz ocenić przydatność zastosowanych w nich środków stylistycznych; U2: Student umie tworzyć wypowiedzi różnorodne stylistycznie, z zastosowaniem środków językowych adekwatnych do typu wypowiedzi. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student zyskuje wiedzę o powiązaniach między istnieniem poszczególnych odmian języka a zróżnicowaniem społecznym jego użytkowników; K2: Poprzez zwiększenie sprawności tworzenia wypowiedzi poprawnych stylistycznie, dostosowanych do typu sytuacji komunikacyjnej, student nabywa kompetencje przydatne w codziennym funkcjonowaniu w społeczeństwie - w życiu naukowym oraz zawodowym. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze stylistycznym zróżnicowaniem współczesnej polszczyzny oraz doskonalenie umiejętności analizowania i samodzielnego tworzenia wypowiedzi zróżnicowanych stylistycznie. |
||
Pełny opis: |
1. Przedmiot i zakres stylistyki. Pojęcie stylu. Kryteria wyróżniania odmian i stylów współczesnej polszczyzny. 2. Funkcje wypowiedzi a językowe ukształtowanie tekstu. 3. Środki stylistyczne: a) Leksykalne środki stylistyczne; b) Składniowe środki stylistyczne; c) Inne typy środków stylistycznych. 4. Odmiany polszczyzny: a) mówiona i pisana; b) oficjalna i nieoficjalna; c) style funkcjonalne (potoczny, urzędowy, naukowy, retoryczny, publicystyczny); d) zróżnicowanie terytorialne: dialekty i odmiany regionalne; e) zróżnicowanie środowiskowe: socjolekty. 5. Cechy dobrego stylu. Kompozycja i spójność wypowiedzi. 6. Stylizacja językowa i jej rodzaje. |
||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2007 (wybrane rozdziały: Rozdz. 1. Siedem kanonów stylu komunikatywnego...; Rozdz. 2. ABC stylistyki; Rozdz. 4. ABC dobrego mówcy). 2. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003. 3. Dialekty i gwary polskie. Kompendium internetowe, pod red. H. Karaś (http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php). 4. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008 (lub wyd. późniejsze); książka dostępna w wersji elektronicznej: http://han3.uci.umk.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/book/964 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001 (wybrane artykuły: Język ustny a język pisany; Styl potoczny; Styl urzędowy; Styl artystyczny; Styl naukowy; Terytorialne odmiany polszczyzny; Środowiskowe i zawodowe odmiany języka). 2. K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, wyd. 2 zmien., Warszawa 2014. 3. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2010. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia: - Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%); - Aktywność i wykonywanie ćwiczeń indywidualnych oraz zespołowych; - Korekta i redakcja tekstu (zadanie indywidualne wykonane na platformie Moodle). UWAGA! W wypadku konieczności prowadzenia zajęć w sposób zdalny w roku akademickim 2020/2021 metody i kryteria oceniania będą do tego dostosowane, zob. informacje w części poświęconej cyklowi 2020/2021L. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1915 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Uwagi: |
Podstawy zaliczenia: - Aktywne uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w formie wideokonferencji; - Zapoznanie się z materiałami zamieszczonymi w kursie przedmiotu na platformie Moodle oraz wykonanie tamże zadań obowiązkowych. Terminy zajęć: 1) Wideokonferencje realizowane poprzez BigBlueButtonBN: 4 marca, 11 marca, 18 marca, 25 marca, 8 kwietnia, 15 kwietnia 2021 r.; 2) Zajęcia zdalne asynchroniczne: 1 kwietnia 2021 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.