Metody pracy kreatywnej w projektowaniu rozwiązań IT
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-Z1MPK-IT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy kreatywnej w projektowaniu rozwiązań IT |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin – wykład 20 godzin - samodzielne zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi 30 godzin – praca grupowa nad projektem RAZEM: 65 godzin 3 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma podstawową, praktyczną wiedzę na temat kreatywności i innowacyjność, metody „Design Thinking”, rozumie podstawowe zagadnienia z tego zakresu W2: ma podstawową wiedzę dotyczącą zadań i procedur związanych z procesami kreatywnymi w odniesieniu do obszary projektowania rozwiązań informatycznych dla użytkownika W3: ma podstawową wiedzę na temat modeli biznesowych i budowy zespołów ludzkich |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi samodzielnie planować działania związane z procesem kreatywnego rozwiązywania problemów w odniesieniu do sytuacji zawodowych U2: potrafi projektować i realizować zespołowe działania związane z różnymi formami działalności zawodowej U3: potrafi prezentować wyniki prac zespołowych na forum |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi pracować w zespołach odpowiadających za opracowywanie różnorodnych projektów K2: docenia znaczenie procesu twórczego w działaniach zawodowych K3: docenia znaczenie empatii w działaniach zawodowych |
Metody dydaktyczne: | Metoda warsztatowa. Pokaz. Prezentacja. Heurystyczne metody generowania pomysłów. Dyskusje grupowe i zespołowe. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest rozwijanie umiejętności miękkich, m.in. takich jak komunikacja, proces twórczy i kreatywność oraz zrozumienie problemów klientów biznesowych. Zajęcia realizowane we współpracy Z IDEA SPIN Sp. z o.o. |
Pełny opis: |
Wykład skierowany do studentów, którzy chcą nabywać i rozwijać kompetencje i umiejętności miękkie, zwłaszcza te mające zastosowanie w branży IT. W trakcie wykładu, na przykładzie konkretnych problemów pojawiających się w pracy nad projektami informatycznymi, zaprezentowane zostaną kolejne etapy procesu Design Thinking. W szczególności studenci nauczą się rozpoznawania i rozumienia potrzeb klientów biznesowych, poznają najważniejsze techniki generowania pomysłów, budowania prototypów i wykorzystywania ich do optymalizowania doświadczeń użytkowników oraz oceny różnych opcji projektowych. W końcu studenci dowiedzą się jak można przełożyć projekty na konkretne rozwiązania oraz poznają zasady tworzenia podstawowych modeli biznesowych |
Literatura: |
1. Rudkin Ingle Beverly, Design thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy, Gliwice: Helion, 2015. 2. Tom Kelly, Jonathan Littman, Sztuka Innowacji. Lekcja Kreatywności Ideo, Warszawa: MT Biznes, 2009. 3. T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław-Kraków 2013. 4. Tony Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk: GWP, 2003. 5. Tony Proctor, Zarządzanie twórcze, Warszawa: Gebethner i S-ka , 1998 6. Roger von Oech, Kreatywność. Możesz być bardziej twórczy!, Łódź: Galaktyka, 2009. 7. Jim Wheeler, Moc innowacyjnego myślenia, Warszawa: Amber, 2001. 8. Michael A. West, Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa: PWN, 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w czasie wykładu: W3, K1 Ćwiczenia oraz zadania wykonywane indywidualnie: W1, U1, K1 Opracowanie i prezentacja projektu końcowego: W1, W2, U2, U3, K2, K3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.