Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ekonomia międzynarodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E12-0-EkMie
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia międzynarodowa
Jednostka: Katedra Ekonomii
Grupy: Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia
Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=869
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przyswojenie wiedzy z zakresu podstaw mikroekonomii, podstaw makroekonomii oraz makroekonomii gospodarki otwartej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach realizowanych z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 godzin wykładu + 30 godzin ćwiczeń - razem 60 godzin;

Konsultacje merytoryczne: 21,5 godzin;

Udział w kolokwiach (4 godz.) i egzaminie końcowym (2 godz.) – razem 6 godzin;

Łącznie: 87,5 godzin kontaktowych.


2. Praca własna studenta (czytanie literatury, zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej, wykonanie zadań): 57,5 godzin.


3. Liczba godzin wymaganych do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (w egzaminach): 30 godzin.


Praca własna studenta: 87,5 godzin.

Całkowity nakład pracy studenta: 175 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - Student wyjaśnia warunki osiągania korzyści z międzynarodowego handlu. (K_W01)

W2 - Student zna koszty i korzyści stosowania instrumentów polityki handlowej. (K_W02)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Student wykorzystuje różne koncepcje teoretyczne do analizy konsekwencji zewnętrznego otwarcia gospodarki w zakresie handlu oraz prowadzenia aktywnej polityki handlowej. (K_U01)

Metody dydaktyczne:

Problemowy wykład z prezentacją podstawowych ciągów analitycznych. Ćwiczenia poświęcone prawie w całości rozwiązywaniu zadań, które wyrabiają umiejętności w wykorzystywaniu dorobku teoretycznego z obszaru międzynarodowych stosunków gospodarczych do wyjaśniania występowania konkretnych związków przyczynowo-skutkowych w gospodarkach. Ekonomia międzynarodowa wykorzystuje modele ekonomiczne jako podstawowy instrument analizy.

Komunikacja wykładowca/ćwiczeniowiec - student odbywa się: 1) w trakcie synchronicznych zajęć; 2) poprzez ogłoszenia, pytania i

konsultacje (forum na stronie przedmiotu w MS Teams, e-mail, czat); 3) dyżury (stacjonarne, MS Teams).

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Student analizuje i wyjaśnia problemy międzynarodowej wymiany i polityki handlowej.

Pełny opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia:

I. Przedmiot międzynarodowych stosunków gospodarczych, organizacja zajęć

II. Handel na świecie: przegląd

1. Kto z kim handluje?

2. Zmieniająca się struktura handlu światowego

3. Czy stare zasady mają wciąż zastosowanie?

III. Wydajność pracy i przewaga komparatywna

1. Koncepcja przewagi komparatywnej

2. Gospodarka z jednym czynnikiem produkcji

3. Handel w świecie z jednym czynnikiem produkcji

4. Błędne przekonania na temat przewagi komparatywnej

5. Model z wieloma dobrami i jednym czynnikiem produkcji

6. Przewaga komparatywna w modelu z wieloma dobrami

IV. Model czynników specyficznych i podział dochodu

1. Model czynników specyficznych

2. Handel międzynarodowy w modelu czynników specyficznych

3. Podział dochodów a korzyści z handlu

4. Polityczna ekonomia handlu: wstępne ujęcie

5. Międzynarodowa mobilność pracy

V. Wyposażenie w zasoby a handel: model Heckschera–Ohlina

1. Model gospodarki dwuczynnikowej

2. Skutki handlu międzynarodowego między krajami posiadającymi dwa czynniki produkcji

3. Empiryczna weryfikacja modelu Heckschera–Ohlina

VI. Standardowy model handlu

1. Standardowy model gospodarki zaangażowanej w wymianę handlową

2. Cła i subsydia eksportowe: równoczesne przesunięcia krzywych RS i RD

3. Międzynarodowe pożyczanie i udzielanie pożyczek

VII. Zewnętrzne korzyści skali a międzynarodowa lokalizacja produkcji

1. Korzyści skali a handel międzynarodowy: wprowadzenie

2. Korzyści skali a struktura rynku

3. Teoria efektów zewnętrznych

4. Wyspecjalizowani dostawcy

5. Wyspecjalizowani pracownicy

6. Dyfuzja wiedzy

7. Efekty zewnętrzne a handel międzynarodowy

8. Handel międzyregionalny a geografia ekonomiczna

VIII. Firmy w globalnej gospodarce: działalność eksportowa, outsourcing i przedsiębiorstwa wielonarodowe

1. Teoria niedoskonałej konkurencji

2. Konkurencja monopolistyczna a handel międzynarodowy

3. Odpowiedź firm na handel międzynarodowy: zwycięzcy, przegrani i wyniki ekonomiczne całej gałęzi

4. Koszty handlu a działalność eksportowa

5. Dumping

6. Firmy wielonarodowe i outsourcing

7. Decyzje firmy dotyczące zagranicznych inwestycji

IX. Narzędzia polityki handlowej

1. Podstawowa analiza cła

2. Koszty cła i korzyści z jego stosowania

3. Inne narzędzia polityki handlowej

4. Skutki polityki handlowej: podsumowanie

X. Ekonomia polityczna a polityka handlowa

1. Argumenty na rzecz wolnego handlu

2. Argumenty przeciwko wolnemu handlowi powołujące się na dobrobyt kraju

3. Podział dochodu a polityka handlowa

4. Międzynarodowe negocjacje a polityka handlowa

5. Koniec układów o wolnym handlu?

XI. Polityka handlowa w krajach rozwijających się

1. Uprzemysłowienie antyimportowe

2.Efekty faworyzowania przemysłu: problemy z uprzemysłowieniem antyimportowym

3. Liberalizacja handlu po 1985 r.

4. Handel i wzrost: „cud wschodnioazjatycki”

XII. Dylematy polityki handlowej

1. Wyrafinowane argumenty na rzecz aktywnej polityki handlowej

2. Globalizacja a nisko opłacana praca

3. Globalizacja a środowisko naturalne

4. Szoki handlowe i ich wpływ na lokalne społeczności

Literatura:

Literatura podstawowa:

P.R. Krugman, M. Obstfeld, "Ekonomia międzynarodowa", t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018;

Literatura uzupełniająca:

- inne pozycje wskazywane na bieżąco przez prowadzącego jako odniesienia (też linki) w prezentacjach do wykładów

Uwaga: poprzednie wydanie (PWN 2007) różni się w podziale tematów i jest oczywiście mniej aktualne.

Studenci otrzymują komplet prezentacji z wykładami, zawierającymi odnośniki do dalszych źródeł, w tym do aktualnych raportów:

- World Trade Report; www.wto.org

- World Economic Outlook, www.imf.org

- World Investment Report, https://unctad.org/topic/investment/world-investment-report

- World Migration Report, https://publications.iom.int/

- Bilans płatniczy, www.nbp.pl

- Międzynarodowa pozycja inwestycyjna USA: https://www.bea.gov/data/intl-trade-investment/international-investment-position

Metody i kryteria oceniania:

W1, W2, U1 - Egzamin pisemny składający się z części teoretycznej oraz z części sprawdzającej umiejętność zastosowania teorii do rozwiązywania zadań. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie minimum 50% z ogólnej liczby możliwych do uzyskania punktów.

Podstawowa punktacja na egzaminie:

18-20 pkt - Bardzo dobry

17 pkt. - Dobry plus

15-16 pkt. - Dobry

14 pkt - Dostateczny plus

11-13 pkt - Dostateczny

Inne aktywności studentów.

W1, W2, U1 - Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, którego podstawą są oceny uzyskane z zapowiedzianych kolokwiów zaliczeniowych oraz ocena aktywności przejawianej w trakcie kolejnych zajęć ćwiczeniowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Moszyński
Prowadzący grup: Dawid Megger, Michał Moszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Moszyński
Prowadzący grup: Dawid Megger, Michał Moszyński, Piotr Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Moszyński
Prowadzący grup: Dawid Megger, Michał Moszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)