Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza danych rynkowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E12-1-AnDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza danych rynkowych
Jednostka: Katedra Ekonometrii i Statystyki
Grupy: Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia
Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł pierwszy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw statystyki i ekonometrii.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach realizowanych z udziałem nauczyciela akademickiego - 30 godzin,

Konsultacje merytoryczne - 20 godzin,

Egzamin końcowy - 5 godzin,

Łącznie 55 godzin kontaktowych

2. Praca własna studenta (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury, zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej, wykonanie zadań): - 25 godzin;

3. Liczba godzin wymaganych do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach) – 20 godzin;

Praca własna studenta 45 godzin.

Całkowity nakład pracy studenta 100 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student opisuje za pomocą narzędzi ilościowych (matematycznych, statystycznych) procesy rynkowe - K_W06

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student stosuje metody matematyczne i statystyczne w analizach rynkowych i marketingowych - K_U06

Metody dydaktyczne:

Prezentacje komputerowe w Power Point, część ćwiczeń odbywa się w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programów do analizy danych SPSS oraz Gretl.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przegląd metod analizy danych stosowanych we współczesnych badaniach rynkowych. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawami najczęściej stosowanych metod we współczesnych badaniach rynkowych i marketingowych oraz z zasadami i sposobami ich wykorzystania na konkretnych przykładach. Cel szczegółowy: Student stosuje metody matematyczne, statystyczne i ekonometryczne do analizy zjawisk ekonomicznych.

Pełny opis:

Zakres przedmiotu obejmują następujące problemy - W1, U1:

Wykład:

skale pomiarowe w badaniach rynkowych, analiza współzależności, testy statystyczne w analizie zjawisk rynkowych, analiza czynnikowa, badanie potrzeb konsumenta - metoda conjoint, modele ustalania cen, analiza popytu konsumpcyjnego, statystyczne metody badania budżetów gospodarstw domowych, funkcje popytu konsumpcyjnego, elastyczność popytu, modele popytu dla wybranych grup dóbr konsumpcyjnych, dynamiczne modele rozwoju zjawisk rynkowych, modele logitowe i probitowe.

Ćwiczenia:

miary współzależności, testy statystyczne w analizie zjawisk rynkowych, metoda conjoint, estymacja funkcji popytu, analiza elastyczności, funkcja logistyczna, modele przyczynowo skutkowe na rynku, funkcje logitowe.

Literatura:

Obowiązkowa:

M. Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, 2002

A. Stanimir (red.), Analiza danych marketingowych. Problemy, metody, przykłady, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, 2006

M. Makowski, Gromadzenie i analiza danych rynkowych w praktyce, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2022.

Uzupełniająca:

M. Walesiak, A. Bąk, Conjoint anallysis w badaniach marketingowych, Wydawnictwo AE, Wrocław, 2000

M. Walesiak, Metody analizy danych marketingowych, PWN 1996

S. Mynarski, Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Kantor Wydawniczy Zakamycze, 2000.

M. J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk, Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta., PWN, Warszawa, 2021.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - zaliczenie pisemne

ćwiczenia - aktywność na ćwiczeniach, projekt

W1 zaliczenie pisemne ++ projekt +++

U1 obserwacja ++, projekt +++

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Fiszeder
Prowadzący grup: Piotr Fiszeder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Fiszeder
Prowadzący grup: Piotr Fiszeder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Fiszeder
Prowadzący grup: Piotr Fiszeder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)