Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy marketingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-K11-PodMar
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy marketingu
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy: Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Komunikacja i psychologia w biznesie, 1 rok, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 30 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń, 5 godz. konsultacji indywidualnych: łącznie 50 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury) 30 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa procesie oceniania: łącznie 20 godz.


Razem nakład pracy studenta 100 godziny.

Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty uczenia się obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:


W1: Zna istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania K_W04

W2: Zna warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo K_W04

W3: Zna różnice pomiędzy nabywcą na rynku B2C i B2B oraz główne charakterystyki ich zachowań rynkowych K_W04

W4: Zna główne elementy otoczenia organizacji i jej potencjału strategicznego oraz wyjaśnia w jaki sposób ich zmiany wpływają na pozycję rynkową organizacji K_W04

W5: Zna czynniki analizy SWOT i objaśnia jej procedurę K_W04

W6: Zna podstawowe założenia segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów K_W04

W7: Zna podstawowe elementy marketingu-mix (tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) oraz zna zasady ich właściwego wykorzystania w działaniach organizacji K_W09


--------------------------------

Efekty kształcenia obowiązujące przed rokiem akademickim 2019/2020:


W1: Wyjaśnia istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania K_W04

W2: Odróżnia organizacje zorientowane produkcyjnie i sprzedażowo od organizacji zorientowanych marketingowo oraz warunki, w których się wykształcają K_W04

W3: Wyjaśnia znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo oraz różnice pomiędzy nabywcą na rynku B2C i B2B K_W06

W4: Charakteryzuje główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C K_W06

W5: Wymienia główne czynniki kształtujące zachowania rynkowe nabywców dóbr konsumpcyjnych K_W06

W6: Wymienia i charakteryzuje główne etapy procesu podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C K_W06

W7: Rozpoznaje główne elementy otoczenia przedsiębiorstwa i jego potencjału strategicznego, charakteryzuje relacje jakie zachodzą pomiędzy tymi elementami oraz wyjaśnia w jaki sposób zmiany czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływają na kondycję organizacji i jej pozycję rynkową K_W05

W8: Wyjaśnia istotę segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów, a także główne zasady podejmowania decyzji z uwzględnieniem wyników przeprowadzonej segmentacji K_W05

W9: Charakteryzuje podstawowe elementy marketingu- mix (w tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) oraz zna zasady ich właściwego planowania i wykorzystania w działaniach organizacji K_W05, K_W09


Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty uczenia się obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:


U1: Potrafi identyfikować problemy natury marketingowej, jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania organizacji K_U01

U2: Potrafi analizować otoczenie organizacji oraz potencjał strategiczny organizacji z wykorzystaniem analizy SWOT K_U01

U3: Potrafi zaproponować działania bądź instrumenty marketingowe adekwatne do zdiagnozowanych problemów/zmian zachodzących w organizacjach i/lub w ich otoczeniu, prowadzące do ich rozwiązania /wykorzystania K_U02


--------------------------------

Efekty kształcenia obowiązujące przed rokiem akademickim 2019/2020:


U1: Potrafi identyfikować problemy natury marketingowej, jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania organizacji, a także zachowania jej nabywców podejmowane na rynku (zwłaszcza na rynku dóbr konsumpcyjnych) K_U01

U2: Potrafi analizować otoczenie organizacji oraz potencjał strategiczny organizacji z wykorzystaniem analizy SWOT K_U01

U3: Proponuje działania bądź instrumenty marketingowe adekwatne do zdiagnozowanych problemów/zmian zachodzących w organizacjach i/lub w ich otoczeniu, prowadzące do ich rozwiązania /wykorzystania K_U02

U4: Komunikatywnie formułuje i przekazuje myśli, opinie i wszelkie informacje na temat marketingu oraz wykorzystania jego reguł w działaniach organizacji K_U14 (KRK K_K03)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty uczenia się obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:


K1: Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania marketingowych problemów pojawiających się w organizacjach i proponowania dla nich rozwiązań K_K02

--------------------------------

Efekty kształcenia obowiązujące przed rokiem akademickim 2019/2020:


K1: Jest gotów do zdobywania wiedzy i danych potrzebnych w procesach rozwiązywania problemów występujących w danej organizacji lub w jej otoczeniu oraz proponowania działań i instrumentów marketingowych sprzyjających ich rozwiązaniu K_K01

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia: pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku, dyskusja, analiza SWOT


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)

7. Podstawowe elementy marketingu- mix (produkt i jego marka; cena i metody jej wyznaczania; dystrybucja i jej rodzaje; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)

Wykład konwersatoryjny prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Wypowiedzi wykładowcy przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii.

Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach zajęć ćwiczeniowych. W ich trakcie studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych zadań związanych m.in. z analizą rynkowych zachowań nabywców, analizą problemów pojawiających się we współczesnych organizacjach, analizą zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowaniem adekwatnych do tych problemów / zmian rozwiązań marketingowych. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W7, U3)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3, U1,U2, U3, K1).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W5, U1, U2,U3, K1)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6, U1, U3, K1)

7. Podstawowe elementy marketingu-mix – ich planowanie i wykorzystanie w działalności rynkowej organizacji (W7, U1, U3, K1)

Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Literatura uzupełniająca:

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012

Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi metodami oceniania są:

a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe

Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć z zakresu marketingu lub problemów marketingowych, do których będzie musiał dopasować poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Zaliczenie końcowe uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.

b) w przypadku ćwiczeń: kolokwium, zadania realizowane podczas zajęć, zadania domowe, referaty, aktywność na zajęciach (metody i kryteria oceniania szczegółowo definiuje osoba prowadząca ćwiczenia w danym cyklu dydaktycznym).

Podstawą zaliczenia winny być wyniki uzyskane przez studenta z: kolokwium oraz zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (zaleca się także uwzględnianie w końcowym wyniku ocen z zadań domowych, referatów, prezentacji oraz przygotowania i aktywności studenta na zajęciach).

W1- kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach +,

W2- zaliczenie końcowe +, kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

W3 - zaliczenie końcowe +, kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

W4 - zaliczenie końcowe +, kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

W5 - zaliczenie końcowe +, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

W6- zaliczenie końcowe +, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

W7 - zaliczenie końcowe +, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

U1 - kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach+++

U2- zaliczenie końcowe ++, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach +++,

U3- kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach +++

K1 – kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach +++

Przy ustalaniu oceny z zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

Poniżej 60% - ndst

Od 60% do 69,9% - dst

Od 70% do 79,9% - dst plus

Od 80% do 84,9% - db

Od 85% do 94,9% - db plus

Od 95% - bdb

Reguły przeliczenia punktów zdobytych przez studentów na zajęciach ćwiczeniowych szczegółowo ustala osoba prowadząca ćwiczenia.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Iwona Escher, Justyna Łapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)

7. Podstawowe elementy marketingu- mix (produkt i jego marka; cena i metody jej wyznaczania; dystrybucja i jej rodzaje; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)

Wykład konwersatoryjny prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Wypowiedzi wykładowcy przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii.

Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach zajęć ćwiczeniowych. W ich trakcie studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych zadań związanych m.in. z analizą rynkowych zachowań nabywców, analizą problemów pojawiających się we współczesnych organizacjach, analizą zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowaniem adekwatnych do tych problemów / zmian rozwiązań marketingowych. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W7, U3)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3, U1,U2, U3, K1).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W5, U1, U2,U3, K1)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6, U1, U3, K1)

7. Podstawowe elementy marketingu-mix – ich planowanie i wykorzystanie w działalności rynkowej organizacji (W7, U1, U3, K1)

Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Literatura uzupełniająca:

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012

Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Iwona Escher, Justyna Łapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)

7. Podstawowe elementy marketingu- mix (produkt i jego marka; cena i metody jej wyznaczania; dystrybucja i jej rodzaje; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)

Wykład konwersatoryjny prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Wypowiedzi wykładowcy przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii.

Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach zajęć ćwiczeniowych. W ich trakcie studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych zadań związanych m.in. z analizą rynkowych zachowań nabywców, analizą problemów pojawiających się we współczesnych organizacjach, analizą zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowaniem adekwatnych do tych problemów / zmian rozwiązań marketingowych. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W7, U3)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3, U1,U2, U3, K1).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W5, U1, U2,U3, K1)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6, U1, U3, K1)

7. Podstawowe elementy marketingu-mix – ich planowanie i wykorzystanie w działalności rynkowej organizacji (W7, U1, U3, K1)

Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Literatura uzupełniająca:

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012

Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Iwona Escher, Justyna Łapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)

7. Podstawowe elementy marketingu- mix (produkt i jego marka; cena i metody jej wyznaczania; dystrybucja i jej rodzaje; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)

Wykład konwersatoryjny prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Wypowiedzi wykładowcy przeplatane są wypowiedziami słuchaczy na temat ich doświadczeń i opinii w zakresie omawianych kwestii.

Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach zajęć ćwiczeniowych. W ich trakcie studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych zadań związanych m.in. z analizą rynkowych zachowań nabywców, analizą problemów pojawiających się we współczesnych organizacjach, analizą zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowaniem adekwatnych do tych problemów / zmian rozwiązań marketingowych. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów:

1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)

2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W7, U3)

3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)

4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3, U1,U2, U3, K1).

5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W5, U1, U2,U3, K1)

6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6, U1, U3, K1)

7. Podstawowe elementy marketingu-mix – ich planowanie i wykorzystanie w działalności rynkowej organizacji (W7, U1, U3, K1)

Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Literatura uzupełniająca:

L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.

E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.).

B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012

Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)