Systemy komunikacji w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-K11-SysKoWOr |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy komunikacji w organizacji |
Jednostka: | Katedra Doskonałości Biznesowej |
Grupy: |
Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 1 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie, 1 rok, PRK, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest aby student: - znał podstawy technologii informacyjnych; - znał ogólne funkcje zarządzania - identyfikował podstawowe relacje wewnątrzorganizacyjne: układ władzy, relacje podporządkowania, relacje w zespołach itp. - identyfikował podstawowe relacje z elementami otoczenia organizacji; - znał podstawy komunikacji społecznej Przedmioty: Podstawy zarządzania, Podstawy komunikacji społecznej, Technologie informacyjne |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela Aktywny udział w wykładzie: 15 godz. Aktywny udział w ćwiczeniach: 15 godz. Aktywny udział studenta podczas konsultacji 5 godz. Praca własna studenta Czas poświęcony na opracowanie projektu : 15 godz. Czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć: 10 godz. Czas potrzebny na przygotowania się do egzaminu: 20 godz. Razem nakład pracy studenta: 80 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Stosuje podejście systemowe do procesu komunikacji w organizacji K_W05 W2: Zna determinanty kształtujące proces komunikacji w organizacji K_W05 W3: Definiuje elementy systemu komunikacji K_W05 W4: Zna narzędzia komunikacji w organizacji K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Identyfikuje problemy w procesie komunikacji K_U02 U2: Projektuje schematy przepływu informacji w organizacji K_U05 U3: Wykorzystuje narzędzia komunikacji w organizacji K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada kompetencje do tworzenia i identyfikowania ról zespołowych w organizacji K_K02 K2: Posiada kompetencje w zakresie kreatywnego działania przynoszącego wartość dodaną organizacji oraz podejmowania się twórczych rozwiązań dotyczących procesu komunikacji w zespole K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: Wykład informacyjny (konwencjonalny),wykład konwersatoryjny; Metody poszukujące: projekt, studium przypadku, dyskusje. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot charakteryzuje główne sposoby komunikacji między członkami organizacji. Celem przedmiotu jest: - prezentacja głównych założeń, zasad oraz elementów systemów komunikacji wewnątrzorganizacyjnej, - prezentacja narzędzi, którymi posługują się członkowie organizacji w procesie komunikacji (zarówno przełożeni jak i podwładni oraz współpracownicy); |
Pełny opis: |
Problematyka przedmiotu wykład: 1. Istota komunikacji w organizacji: informowanie i komunikowanie w organizacji (definicja komunikacji wewnętrzne)j; rodzaje komunikacji, struktura procesu komunikowania, sieci komunikacyjne, kanały komunikacyjne;W1 2. Podejście systemowe do komunikacji: Znaczenie systemu komunikacji; Cele systemu komunikacji, Podmiot i przedmiot systemu komunikacji, Typy systemów komunikowania się; cechy systemu komunikacji;W1 3.Determinanty zewnętrzne wpływające na komunikację w organizacji: kultura, warunki ekonomiczne;W2 4.Determinanty wewnętrzne kształtujące systemy komunikacji w organizacji: kultura organizacyjna, Cele organizacyjne, Style kierowania; Style przywództwa, Struktura organizacyjna, Technologia, System wynagradzania i motywowania, Pracownicy;W2 5.Model organizacyjnego systemu komunikacji: proces komunikacji, Kategorie komunikacji, Poziomy systemu komunikacji organizacyjnej, Bariery;W3 6.Czynniki usprawniające system komunikacji w organizacji;W3, U1 7.Narzędzia (środki) komunikacji w organizacji: W4, U3 8. Komunikacja a struktura firmy;W2 9. Komunikacja w procesie zmian w organizacji;W3 10. Technologie informatyczne w systemach komunikacji w organizacji.W3 Treści wykładowe przekazywane studentom w formie prezentacji Power Point, prezentacji przykładów, case study, dyskusji. Problematyka przedmiotu ćwiczenia: Budowanie systemu komunikacji w organizacji: 1. projektowanie schematu przepływu informacji w organizacji;U2 2.definiowanie komponentów systemu komunikacji: podmiotów systemu, treści przekazu, kanałów komunikacji, informacji zwrotnej, środowiska, barier komunikacjiW3 3.Określanie: form komunikacji, poziomów komunikowania, kierunków komunikowania,W1 4.Tworzenie sieci komunikacyjnych;U2 5. Wybór narzędzi (środków) komunikacji;U3 5.Określanie cech oraz umiejętności pracowników w systemie komunikacji oraz określanie kierunków ich rozwoju;W2,K1 5.Usprawnianie systemów komunikacji;U1, K1 6.Prezentacja przygotowanych projektów systemów komunikacji w organizacji.K1,K2 Treści ćwiczeniowe realizowane w oparciu o case study, dyskusje. |
Literatura: |
J. Cornelissen, Komunikacja Korporacyjna, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012 A. Potocki, Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2008. A. Potocki, R. Winkler, A. Żbikowska, Komunikowanie w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2011. J. Penc, Komunikacja i negocjacje w organizacji, Difin, Warszawa 2010. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, K. Groń, Komunikacja wizualna, Poltex, Warszawa 2013. A. Murdoch, Komunikowanie w kryzysie, Poltex, Warszawa 2003 S.P. Robbins, D.A. DeCenzo, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002 R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody sprawdzenia efektów kształcenia: Pisemny egzamin z zakresu prezentowanych zagadnień i literatury obowiązkowej (test jednokrotnego wyboru z dwoma pytaniami otwartymi) – W1, W2, W3,W4 Opracowanie zagadnień projektowych i przedstawienie ich w formie prezentacji multimedialnej – U1, U2, U3, K1,K2 Kryteria oceniania Student otrzymuje oceną pozytywną z ćwiczeń gdy: - aktywnie uczestniczył w zajęciach, - przygotował projekt i prezentację na pozytywną ocenę. - prawidłowo rozwiązał zadania szczegółowe Zadania szczegółowe oceniane w skali 0-10punktów, projekt 0-50 punktów, prezentacja 10 punktów Student otrzymuje oceną pozytywną z wykładu gdy: - napisał egzamin na pozytywną ocenę, co oznacza, że zna treści wykładowe w stopniu dostatecznym. ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach, ocena dobra (4): student w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach, ocena dostateczna (3): student w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na ajęciach, ocena niedostateczna (2): student nie opanował materiału obowiązującego na ajęciach. Ocena szczegółowa: dostateczny -60%, dostateczny plus- 75% dobry- 80% dobry plus- 90% bardzo dobry- 95%. W1 – egzamin pisemny ++, projekt+++ W2 – egzamin pisemny ++ projekt+++ W3 – egzamin pisemny ++ projekt+++ W4 – egzamin pisemny ++ projekt+++ U1 – zadanie problemowe++, projekt++ U2 – projekt+++ U3 – zadania problemowe+++, projekt++ K1 – prezentacja+++ K2 - prezentacja+++, obserwacja ++ |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Mariusz Lewandowski, Mateusz Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Mariusz Lewandowski, Mateusz Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.