Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Strategie marketingowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-K13-ZS-StMar
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie marketingowe
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy: Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 3 rok 1 stopnia
Komunikacja i psychologia w biznesie, 3 rok, PRK, sp. Menedżer zarządzania sprzedażą
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z przedmiotu „podstawy marketingu”

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia), 10 godz.( konsultacje indywidualne): łącznie 55 godz.

2. Czas pracy poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowywanie do zajęć, tworzenie projektu planu marketingowego): łącznie 25 godz.

3.Czas przygotowania do kolokwium i egzaminu: łącznie 20 godz.

Razem nakład pracy studenta 100 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student zna i rozumie procesy społeczne i gospodarcze zachodzące w instytucjach biznesowych oraz w ich otoczeniu w kontekście tworzenia strategii marketingowych właściwego dla nauk o zarządzaniu i psychologii K_W04

W2: Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody wykorzystywane do oceny sytuacji bieżącej przedsiębiorstw K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi projektować, adekwatne dla zdiagnozowanych problemów przedsięwzięcia związane z realizacją wybranych strategii marketingowych - K_U02


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji wybranych strategii marketingowych - K_K04

Metody dydaktyczne:

Wykład: Wykład konwersatoryjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point; wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki.


Ćwiczenia: SWOT, pogadanka, studium przypadku (case study), giełda pomysłów, metoda projektu, dyskusja; wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki.



Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- projektu
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1).

2. Formułowanie strategii marketingowych (W1) - misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2).

4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2).

5. Typologia strategii marketingowych (W1).

6. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W1).Strategie typu produkt – rynek (W1).

7. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1).

Wiedza zdobyta w trakcie wykładów jest wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu planu marketingowego. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz jak zaplanować działania marketingowe z zakresu polityki produktu, ceny, dystrybucji, obsługi klienta i komunikacji marketingowej. U1, K1

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

E.Michalski, Strategie marketingowe rozwoju produktu, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, Nr 10 (59), 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi metodami oceniania będą:

- w przypadku wykładu: egzamin

Egzamin ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy z prośbą o dopisanie właściwych terminów). Pytania dotyczą wszystkich zagadnień omówionych podczas wykładów. Uzyskany w nim wynik wyrażany jest w procentach. Egzamin uznaje się za zdany, gdy student uzyska minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej uzyskanej z odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W1, W2, W3.

Przy ustalaniu oceny z egzaminu stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

Poniżej 60% - ndst

Od 60% do 69% - dst

Od 70% do 79% - dst plus

Od 80% do 84% - db

Od 85% do 94% - db plus

Od 95% - bdb

- w przypadku ćwiczeń: kolokwium, grupowy i indywidualny projekt wybranych funkcjonalnych strategii marketingowych, zadania realizowane grupowo i indywidualnie w trakcie zajęć, aktywność studenta na zajęciach.

1. Kolokwium

Zdanie kolokwium na podstawie uzyskania co najmniej 60% przewidywanej punktacji maksymalnej uzyskanej z odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W2, W3.

2. Grupowy projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za przygotowany grupowo projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej, sprawdzający zdobycie umiejętności określonych efektami U1 i U2 oraz kompetencji określonych efektem K1.

3. Indywidualny projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za przygotowany grupowo projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej, sprawdzający zdobycie umiejętności określonych efektami U2 oraz kompetencji określonych efektem K1.

4. Zadania praktyczne realizowane (indywidualnie lub grupowo) podczas zajęć

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie zadania realizowane w trakcie zajęć sprawdzające wiedzę określoną efektami W2 i W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 i U2.

5. Aktywność na zajęciach

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 5 punktów za aktywne uczestnictwo w dyskusjach i zadaniach grupowych przewidzianych programem zajęć sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem K1.

Przy ustalaniu oceny końcowej z ćwiczeń i zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

Poniżej 60% - ndst

Od 60% do 69% - dst

Od 70% do 79% - dst plus

Od 80% do 84% - db

Od 85% do 94% - db plus

Od 95% - bdb

W1- egzamin +++,

W2- egzamin+++, kolokwium++,

W3 – egzamin +++, kolokwium ++,

U1 grupowy projekt +++, zadania realizowane na ćwiczeniach ++,

U2 indywidualny projekt +++, grupowy projekt ++, zadania realizowane na ćwiczeniach +,

K1 –indywidualny projekt +++, projekt grupowy ++, aktywność na zajęciach +

Praktyki zawodowe:

1.Wykład:

Egzamin pisemny – W1+++, W2++

Zdanie egzaminu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W1. Zastosowane podczas egzaminu pytania i zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Wszystkie dotyczą treści omówionych na zajęciach oraz dodatkowych materiałów udostępnionych studentom.

Ćwiczenia:

1. Projekt wybranych strategii marketingowych W1+, W2+, U1+++, K1++

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za przygotowany grupowo projekt wybranych strategii marketingowych, sprawdzający zdobycie umiejętności określonych efektami U1 oraz kompetencji określonych efektem K1.

3. Aktywność na zajęciach – K1++

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 3 punktów za aktywne uczestnictwo w dyskusjach i zadaniach grupowych przewidzianych programem zajęć sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Petrykowska
Prowadzący grup: Joanna Petrykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu strategii marketingowych. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1).

2. Formułowanie strategii marketingowych (W2).

3. Misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2).

4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2).

5. Typologia strategii marketingowych (W3).

6. Strategie typu produkt – rynek (W3).

7. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W3).

8. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W3).

Wiedza zdobyta w trakcie wykładów zostanie wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu wybranej strategii marketingowej. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz strategie marketingowe z zakresu polityki produktu, marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1, W2, W3, U1,U2, K1).

Wykład i ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. W trakcie ćwiczeń stosowane będą analiza studium przypadku, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Petrykowska
Prowadzący grup: Joanna Petrykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu strategii marketingowych. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1).

2. Formułowanie strategii marketingowych (W2).

3. Misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2).

4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2).

5. Typologia strategii marketingowych (W3).

6. Strategie typu produkt – rynek (W3).

7. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W3).

8. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W3).

Wiedza zdobyta w trakcie wykładów zostanie wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu wybranej strategii marketingowej. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz strategie marketingowe z zakresu polityki produktu, marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1, W2, W3, U1,U2, K1).

Wykład i ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. W trakcie ćwiczeń stosowane będą analiza studium przypadku, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Petrykowska
Prowadzący grup: Joanna Petrykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu strategii marketingowych. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1).

2. Formułowanie strategii marketingowych (W2).

3. Misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2).

4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2).

5. Typologia strategii marketingowych (W3).

6. Strategie typu produkt – rynek (W3).

7. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W3).

8. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W3).

Wiedza zdobyta w trakcie wykładów zostanie wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu wybranej strategii marketingowej. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz strategie marketingowe z zakresu polityki produktu, marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1, W2, W3, U1,U2, K1).

Wykład i ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. W trakcie ćwiczeń stosowane będą analiza studium przypadku, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)