Strategie marketingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-K13-ZS-StMar |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie marketingowe |
Jednostka: | Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu |
Grupy: |
Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 3 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie, 3 rok, PRK, sp. Menedżer zarządzania sprzedażą |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z przedmiotu „podstawy marketingu” |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. (wykład), 30 godz. (ćwiczenia), 10 godz.( konsultacje indywidualne): łącznie 55 godz. 2. Czas pracy poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowywanie do zajęć, tworzenie projektu planu marketingowego): łącznie 25 godz. 3.Czas przygotowania do kolokwium i egzaminu: łącznie 20 godz. Razem nakład pracy studenta 100 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student zna i rozumie procesy społeczne i gospodarcze zachodzące w instytucjach biznesowych oraz w ich otoczeniu w kontekście tworzenia strategii marketingowych właściwego dla nauk o zarządzaniu i psychologii K_W04 W2: Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody wykorzystywane do oceny sytuacji bieżącej przedsiębiorstw K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi projektować, adekwatne dla zdiagnozowanych problemów przedsięwzięcia związane z realizacją wybranych strategii marketingowych - K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji wybranych strategii marketingowych - K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład konwersatoryjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point; wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. Ćwiczenia: SWOT, pogadanka, studium przypadku (case study), giełda pomysłów, metoda projektu, dyskusja; wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1). 2. Formułowanie strategii marketingowych (W1) - misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2). 4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2). 5. Typologia strategii marketingowych (W1). 6. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W1).Strategie typu produkt – rynek (W1). 7. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1). Wiedza zdobyta w trakcie wykładów jest wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu planu marketingowego. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz jak zaplanować działania marketingowe z zakresu polityki produktu, ceny, dystrybucji, obsługi klienta i komunikacji marketingowej. U1, K1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. E.Michalski, Strategie marketingowe rozwoju produktu, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, Nr 10 (59), 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami oceniania będą: - w przypadku wykładu: egzamin Egzamin ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy z prośbą o dopisanie właściwych terminów). Pytania dotyczą wszystkich zagadnień omówionych podczas wykładów. Uzyskany w nim wynik wyrażany jest w procentach. Egzamin uznaje się za zdany, gdy student uzyska minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej uzyskanej z odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W1, W2, W3. Przy ustalaniu oceny z egzaminu stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych: Poniżej 60% - ndst Od 60% do 69% - dst Od 70% do 79% - dst plus Od 80% do 84% - db Od 85% do 94% - db plus Od 95% - bdb - w przypadku ćwiczeń: kolokwium, grupowy i indywidualny projekt wybranych funkcjonalnych strategii marketingowych, zadania realizowane grupowo i indywidualnie w trakcie zajęć, aktywność studenta na zajęciach. 1. Kolokwium Zdanie kolokwium na podstawie uzyskania co najmniej 60% przewidywanej punktacji maksymalnej uzyskanej z odpowiedzi na pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W2, W3. 2. Grupowy projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za przygotowany grupowo projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej, sprawdzający zdobycie umiejętności określonych efektami U1 i U2 oraz kompetencji określonych efektem K1. 3. Indywidualny projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za przygotowany grupowo projekt wybranej funkcjonalnej strategii marketingowej, sprawdzający zdobycie umiejętności określonych efektami U2 oraz kompetencji określonych efektem K1. 4. Zadania praktyczne realizowane (indywidualnie lub grupowo) podczas zajęć Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie zadania realizowane w trakcie zajęć sprawdzające wiedzę określoną efektami W2 i W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 i U2. 5. Aktywność na zajęciach Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 5 punktów za aktywne uczestnictwo w dyskusjach i zadaniach grupowych przewidzianych programem zajęć sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem K1. Przy ustalaniu oceny końcowej z ćwiczeń i zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych: Poniżej 60% - ndst Od 60% do 69% - dst Od 70% do 79% - dst plus Od 80% do 84% - db Od 85% do 94% - db plus Od 95% - bdb W1- egzamin +++, W2- egzamin+++, kolokwium++, W3 – egzamin +++, kolokwium ++, U1 grupowy projekt +++, zadania realizowane na ćwiczeniach ++, U2 indywidualny projekt +++, grupowy projekt ++, zadania realizowane na ćwiczeniach +, K1 –indywidualny projekt +++, projekt grupowy ++, aktywność na zajęciach + |
Praktyki zawodowe: |
1.Wykład: Egzamin pisemny – W1+++, W2++ Zdanie egzaminu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za pytania sprawdzające wiedzę określoną efektami W1. Zastosowane podczas egzaminu pytania i zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Wszystkie dotyczą treści omówionych na zajęciach oraz dodatkowych materiałów udostępnionych studentom. Ćwiczenia: 1. Projekt wybranych strategii marketingowych W1+, W2+, U1+++, K1++ Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za przygotowany grupowo projekt wybranych strategii marketingowych, sprawdzający zdobycie umiejętności określonych efektami U1 oraz kompetencji określonych efektem K1. 3. Aktywność na zajęciach – K1++ Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 3 punktów za aktywne uczestnictwo w dyskusjach i zadaniach grupowych przewidzianych programem zajęć sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu strategii marketingowych. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1). 2. Formułowanie strategii marketingowych (W2). 3. Misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2). 4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2). 5. Typologia strategii marketingowych (W3). 6. Strategie typu produkt – rynek (W3). 7. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W3). 8. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W3). Wiedza zdobyta w trakcie wykładów zostanie wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu wybranej strategii marketingowej. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz strategie marketingowe z zakresu polityki produktu, marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1, W2, W3, U1,U2, K1). Wykład i ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. W trakcie ćwiczeń stosowane będą analiza studium przypadku, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu strategii marketingowych. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1). 2. Formułowanie strategii marketingowych (W2). 3. Misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2). 4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2). 5. Typologia strategii marketingowych (W3). 6. Strategie typu produkt – rynek (W3). 7. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W3). 8. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W3). Wiedza zdobyta w trakcie wykładów zostanie wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu wybranej strategii marketingowej. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz strategie marketingowe z zakresu polityki produktu, marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1, W2, W3, U1,U2, K1). Wykład i ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. W trakcie ćwiczeń stosowane będą analiza studium przypadku, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem prowadzenia zajęć z przedmiotu „Strategie marketingowe” jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych strategii marketingowych w powiązaniu ze współczesnymi problemami gospodarczymi. Efektem realizowanego programu jest wykształcenie u studentów myślenia zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania oraz umiejętności opracowania podstawowych założeń strategii marketingowych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu strategii marketingowych. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Koncepcja strategii marketingowej - definicja strategii i podstawowych pojęć jej towarzyszących (W1). 2. Formułowanie strategii marketingowych (W2). 3. Misja, wizja i cele przedsiębiorstwa w strategii marketingowej(W2). 4. Analiza sytuacji bieżącej organizacji w procesie tworzenia koncepcji strategicznej(analizy: PEST, SWOT, 5 sił Portera, BCG) (W2). 5. Typologia strategii marketingowych (W3). 6. Strategie typu produkt – rynek (W3). 7. Strategie konkurencji ze względu na sposoby zachowania organizacji w stosunku do konkurentów oraz ze względu na pozycję zajmowaną na rynku (W3). 8. Funkcjonalne strategie marketingowe w zakresie produktu., marki, ceny, dystrybucji i promocji (W3). Wiedza zdobyta w trakcie wykładów zostanie wykorzystana do realizacji 30 godzin ćwiczeń, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu wybranej strategii marketingowej. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak określić misję, dokonać analizy sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, wytyczać główne cele marketingowe oraz strategie marketingowe z zakresu polityki produktu, marki, ceny, dystrybucji i promocji (W1, W2, W3, U1,U2, K1). Wykład i ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. W trakcie ćwiczeń stosowane będą analiza studium przypadku, pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wrzosek W., Strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2012. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.