Etyka w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-L12-EtBiz |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka w biznesie |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania |
Grupy: |
Logistyka- plan studiów 2 rok 1 stopnia Logistyka, PRK, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie określa się wymagań wstępnych dla tego przedmiotu. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach – 16 - konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do egzaminu – 20 - czytanie literatury, porządkowanie i utrwalanie materiału – 20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Słuchacz odtwarza zapamiętane informacje z zakresu ogólnej wiedzy o etyce, definiuje podstawowe pojęcia dyscypliny, wymienia główne działy, przywołuje genezę podstawowej terminologii w etyce, jako odrębnej dyscyplinie humanistycznej z jej swoistością metodologiczną i problemową. Prezentuje podstawowych pojęć z zakresu etyki ogólnej i stosowanej. Odniesienie do K_W03. W2: Słuchacz ma rozpoznaje etykę jako integralną część dziedzictwa filozoficznego, czy szerzej kulturowego. Orientuje się i potrafi zreferować główne typy teorii etycznych, jako narzędzi wyznaczania i uzasadniania postaw moralnych oraz etycznych oraz kamienie milowe dziedzictwa etycznego w myśli europejskiej. Odniesienie do K_W03. W3: Słuchacz rozpoznaje kluczowe elementy relacji ekonomii do etyki, a zwłaszcza sfery styku racjonalności ekonomicznej oraz racjonalności etycznej. Prezentuje główne systemy etyczne znanych z tradycji, teraz jako racje dla ograniczania perspektywy skuteczności w dążeniu do maksymalizacji wyników ekonomicznych. Zna zasady społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozpoznaje główne patologie życia gospodarczego. Odniesienie do K_W03. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Słuchacz odróżnia trzy poziomy konstruowania racji działania: efektywność, ekonomiczność, etyczność; śledzi etyczny wymiar działalności zorganizowanej (kooperacja, konkurencja), rozpoznaje i reaguje na wyzwania późnego kapitalizmu – w szczególności globalizacji i korporacjonizmu; pozostaje w gotowości do reartykulacji i translacji tradycyjnych kodów etycznych na potrzeby rzeczywistości poddanej presji postępu technicznego, w tym informatycznego. Potrafi zaadoptować teoretyczną refleksję na temat społecznej odpowiedzialność biznesu (CSR) do własnych projektów biznesowych oraz reagować na patologie życia gospodarczego. Odniesienie do K_U01, K_U02, K_U07. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Dzięki zgromadzonej wiedzy z zakresu etyki i i jej aplikacji do praktyki biznesowej prawidłowo rozpoznaje główne zagrożenia naruszeń norm etycznych; posiada kompetencje do trafnych rozstrzygnięć dylematów moralnych, związanych z działalnością gospodarczą, stanowiącą element szerszego zbioru relacji międzypodmiotowych. Świadomość złożoności zagadnień etycznych, wielorakość prób rozwiązywania moralnych konfliktów przez tradycyjne koncepcje filozoficzne oraz umiejętność ich aplikacji do wyzwań współczesnej praktyki biznesowej kształtuje kompetencje w budowaniu relacji z innymi osobami oraz doskonali podstawy kształtowania praca zespołowej, w celu podnoszenia jej efektywności z zachowaniem poszanowania autonomii członków zespołu jako moralnych podmiotów. Odniesienie do K_K02 oraz K_U15. |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Praca własna studenta: sprofilowana tematycznie lektura naukowa. |
Skrócony opis: |
Kurs Etyki w biznesie stanowi próbę odnalezienia wspólnej płaszczyzny dla grup zagadnień z zakresu etyki i biznesu. Wspiera się na trzech filarach zagadnień, stanowiących jednocześnie wzajemnie uzupełniające się części kursu: 1. Wprowadzenie do etyki, jej specyfiki i swoistości metodologicznej i problemowej; 2. Tradycja filozoficzno-etyczna i jej rola dla tożsamości człowieka XXI wieku i rozumienia współczesnego świata; 3. Szczegółowe aplikacje problematyki etycznej do biznesu. |
Pełny opis: |
Realizacji założonych celów dydaktycznych służy zaplanowany i skoordynowany blok zagadnień, na które składają się kolejno: 1. Okoliczności powstania, pojęcie, przedmiot i podstawowe funkcje etyki w biznesie i technologii. Etyka w biznesie i technologii jako etyka stosowana. Światowe, szczególnie amerykańskie, i europejskie standardy promocji etyki biznesu oraz sposoby jej uzasadniania – W1, U2 2. Bariery, przeszkody, ryzyka i zagrożenia oraz możliwości i szanse stosowania instrumentów etycznych w procesach i organizacjach biznesowych i technologicznych – W1, W2, U1, K1 3. Typy argumentacji etycznej adresowanej do ludzi biznesu związanych z gospodarką cyfrową (uczciwość popłaca, szanuj reguły gry, bądź człowiekiem, bądź odpowiedzialny, działaj transparentnie) – 4. Kodeksy etyczne firm i zawodów biznesowych jako formy akumulacji doświadczenia moralno-zawodowego i modele elementarnych kryteriów przyzwoitego wykonywania zawodu oraz funkcjonowania organizacji biznesowej – W1, U2, K3 5. Biznes i zarządzanie organizacjami oraz procesami technologicznymi jako zarazem cel i wyzwanie moralne. Etyczne dylematy bogacenia się i wzrostu kapitału w perspektywie indywidualnej i społecznej – analizy przykładowych sytuacji konfliktu wartości – W2, U3, K3 6. Imperatywy nowoczesności, konkurencyjności (konkurencja a rywalizacja), efektywności (skuteczności), innowacyjności, profesjonalizmu, neutralności światopoglądowej, wielokulturowości a stosowanie miar, kryteriów i bezpieczników etycznych w biznesie, innowacyjności technologicznej i zarządzaniu relacjami (human relations) – W1, U3, K2 7. Cnoty menedżerskie. Etyczne aspekty sprawowania ról kierowniczych i nadzorczych w organizacjach biznesowych – W1, U2, K1 8. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Odpowiedzialność osoby prawnej a odpowiedzialność personalna; odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność moralna – W1, U3, K2 9. Rola etyki w kształtowaniu społeczno-biznesowego wzorca odpowiedzialności technologicznej – W2, U1, K2 10. Ekologiczne konteksty i konsekwencje biznesu ukierunkowanego na wykorzystywanie nowoczesnych technologii – W2, U1, K3 11. Polityka i administracja a życie gospodarcze. Korupcja jako kupowanie decyzji polityczno-administracyjnych oraz objaw postępującej demoralizacji organizacji biznesowych; zjawisko moralności krańcowej – W1, U1, K1 12. Zarządzanie procesami i organizacjami biznesowymi, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów ludzkich, w obliczu nieuczciwej konkurencji i w kontekście zasady transparentności – W1, U3, K3 13. „Czyja sprawiedliwość, jaka racjonalność?” (Alasdair MacIntyre). Norma sprawiedliwości w gospodarce cyfrowej – W1, U1, U3, K1 14. „Waluta” zaufania w biznesie. Czynniki i dobrodziejstwa wzrostu zaufania moralnego w działalności organizacyjnej i gospodarczej opartej na cyfryzacji – W1, U3, K2, K3 15. Teoria ZR (zrównoważonego rozwoju) jako szansa na uetycznienie praktyk organizacyjnych i biznesowych. W stronę zrównoważonego zarządzania gospodarką cyfrową – W2, U1, K1, K3 16. Krytyka ekonomyślenia (Alvin Toffler) i utowarowienia człowieka i pracy w gospodarce cyfrowej (Erich Fromm, Andrzej Szahaj) – W1, U1, U2, K1 17. Krytyka zasady caveat emptor zastępowanej koncepcją TQM (kompleksowego zarządzania jakością); zagadnienie redukcji aksjologicznej, konfliktu wartości ekonomiczno-gospodarczych z moralnymi; relatywizm etyczny w praktyce organizacyjnej, marketingowej i menedżerskiej na gruncie gospodarki cyfrowej – W1, U1, K1 18. Etyka w biznesie w służbie kreowania etosu biznesowego, menedżerskiego (intelektualnego menedżeryzmu), technologicznego i etycznego przywództwa; budowanie świadomości i wrażliwości moralnej przeciwdziałającej patologiom występującym w środowisku biznesowym o charakterze dyskryminacyjnym, takim jak: mobbing i molestowanie seksualne – W1, U1, U2, K1, K3 |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Dietl J. , W. Gasparski (red.), Etyka biznesu, Warszawa 2002. 2. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2001. 3. Kietliński K. , T. Oleksyn, V. M. Reyes, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005. Literatura uzupełniająca 4. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995. 5. Singer Peter (red.), "Przewodnik po etyce", Warszawa 2002. 6. Bojarski Janusz, "Korupcja gospodarcza : studium z dziedziny polityki kryminalnej", Toruń 2015. 7. Tarchalski Kazimierz, "Korupcja i przywilej: zarys teorii i praktyki", Warszawa 2000. 8. "Różne barwy korupcji w Polsce", "Komunikat z badań" nr 151, 2021, Centrum Badania Opinii Społecznej. 9. Lewicka-Strzełecka Anna, "Moralność finansowa Polaków. Raport z badań - V edycja", Gdańsk 2020. 10. Klimczak Marcin, Szymankiewicz Piotr, Ciastek-Zyska Angelika, Simkowska Magdalena, Burnat Łukasz, "Sygnalista po polsku - dobre praktyki i rekomendacje wdrożeniowe. Budowa systemu zgłaszania nieprawidłowości w oparciu o etykę i wartości", PwC Polska 2017. 11. Makowski Grzegorz, Waszak Marcin, Sygnaliści w Polsce okiem pracodawców i związków zawodowych", Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2016. 12. Chybiński Olgierd, "Płatna protekcja", Warszawa 1967. 13. Ewing Jack, "Szybciej, wyżej, dalej : skandale Volkswagena", przeł. Maciej Szymański, Poznań 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
W1 – Egzamin pisemny w formie testu +++ W2 – Egzamin pisemny w formie testu +++ W3 – Egzamin pisemny w formie testu +++ U1 – Egzamin pisemny w formie testu +++ U2 – Egzamin pisemny w formie testu +++ K1 – Egzamin pisemny w formie testu +++ Przyjmuje się następujące progi ocenowe skalowane procentowo (wyrażane potem w punktach, których łączna liczba zależna jest od sumarycznej liczby zadań, poleceń i pytań testowych): - ocena dostateczna (3.0): od 56%, - dostateczna plus (3.5): od 66%, - dobra (4.0): od 71%, - dobra plus (4.5): od 81%, - bardzo dobra: od 91%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.