Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-L12-ZarzJak
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Katedra Logistyki
Grupy: Logistyka- plan studiów 2 rok 1 stopnia
Logistyka, PRK, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu Podstaw Zarządzania, Podstaw rachunkowości, Zarządzania Finansami, Podstaw Marketingu

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. wykładu, 45 godz. ćwiczeń, 5 godz. na konsultacje i egzamin

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do zajęć, czytanie studiów przypadków: 10 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do egzaminu, projekt zaliczeniowy: 65 godz.


Razem nakład pracy studenta: 150 godz. (6 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy:

Student zna i rozumie:

W1: pojęcie i istotę jakości oraz genezę i zasady kompleksowego zarządzania jakością – K_W01, K_W03, K_W07

W2: problematykę normalizacji i standaryzacji w zarządzaniu jakością – K_W07, K_W10

W3: podstawowe metody i narzędzia zarządzania jakością – K_W07, K_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności:

Student potrafi:

U1: zastosować wybrane metody i narzędzia zarządzania jakością – K_U01, K_U03

U2: identyfikować niezgodności w procesach i dysfunkcje w SZJ oraz ich przyczyny oraz formułować propozycje usprawnień organizacyjnych – K_U02, K_U06

U3: zaprezentować publicznie wyniki i wnioski z analizy – K_U08

U4: pracować w zespole – K_U10, K_U11

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W ramach kompetencji społecznych:

Student jest gotów do:

K1: krytycznej oceny i selekcji informacji gromadzonych w procesie rozwiązywania problemów organizacyjnych – K_K01, K_K04

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone:

- w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

- w formie ćwiczeń, prowadzonych w oparciu o metodę badania przypadku (case study): praca odbywa się w zespołach, wymagane przygotowywanie się do zajęć (czytanie literatury), czytanie studiów przypadku, aktywność, realizacja zadań

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są następujące zagadnienia dotyczące koncepcji, metod i technik kompleksowego zarządzania jakością w przedsiębiorstwie:

1. Definicje jakości

2. Ewolucja w podejściu do problematyki jakości

3. Prekursorzy i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management)

4. Problematyka normalizacji i certyfikacji systemów zarządzania

5. Metody i narzędzia zarządzania jakości

Pełny opis:

Treści wykładowe:

1. Definicje jakości – W1, W3

pojęcie i istota jakości; definicje deskryptywne i wartościujące, pojęcie wartości dla klienta, pojęcie jakości totalnej, teoria satysfakcji klienta, jakość w punktu widzenia dostawcy i odbiorcy, relacje między jakością oczekiwaną, wymaganą, dostarczoną i postrzeganą, kosztów jakości, konsekwencje wysokiej i złej jakości, odpowiedzialność za jakość

2. Ewolucja podejścia do problematyki jakości – W1

Geneza zarządzania jakością – od inspekcji, przez kontrolę jakości i zapewnianie jakości, do kompleksowego zarządzania jakością

3. Prekursorzy i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management) – W1

14 punktów W.E. Deminga, trylogia M.J. Jurana, 14 kroków jakości P.B. Crosby’ego, elementy i zasady TQM (powszechne uczestnictwo, przywództwo, kultura jakości, praca zespołowa, koncepcja klienta wewnętrznego, podejście procesowe, ciągłe doskonalenie (cykl PDCA), zarządzanie prewencyjne, koncentracja na faktach – prowadzenie pomiarów)

4. Problematyka normalizacji i certyfikacji – W2

Norma jakości i normalizacja, geneza standardów jakości, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) – geneza i cele działalności, struktura norm ISO serii 9000 i jej ewolucja (wersje standardu: 1987, 1994, 2000, 2008, 2015) – różnice i korzyści stosowania poszczególnych wersji standardu; charakterystyka głównych elementów standardu ISO 9001:2015 oraz standardu ISO 9004:2018, siedem zasad zarządzania jakością; dokumentacja systemu zarządzania jakością; ocena i certyfikacja systemu zarządzania jakością, sektorowe standardy jakości

5. Metody i narzędzia zarządzania jakości – W3

arkusz kontrolny; histogram; karta kontrolna; schemat blokowy; diagram przyczynowo-skutkowy (diagram rybiej ości) Ishikawy, diagram Pareto, six sigma (DMAIC, DFSS), modele doskonałości biznesowej (model EFQM)

Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o wybrane studia przypadków:

1. Studium przypadku „Klient w Urzędzie” – case dotyczy złej obsługi klienta w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta – osiem wymiarów jakości usług, teoria satysfakcji klienta, definicje jakości (deskryptywne i wartościujące), relacje pomiędzy jakością oczekiwaną, wymaganą, dostarczoną oraz postrzeganą – U1, U2, U3, U4, K1

2. Studium przypadku firma budowlano-montażowa – analiza kosztów reklamacji w przedsiębiorstwie – struktura kosztów jakości, analiza Pareto-Lorenza, diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy – U1, U2, U3, U4, K1

3. Studium przypadku „Nowy Dyrektor działu zakupów” mapowanie procesu - schemat blokowy – U1, U2, U3, U4, K1

4. Studium przypadku „Nowy Dyrektor działu zakupów” - projektowanie procedury jakości

5. Studium przypadku „SIKA” – analiza przyczyn niedoskonałości systemu zarządzania jakością (SZJ) w przedsiębiorstwie oraz wskazanie sposobów usprawnień - SZJ według normy ISO 9001, diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy, analiza przyczyn dysfunkcji SZJ: ludzkich (miękkich) i systemowych (twardych) – U1, U2, U3, U4, K1

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J.J. Dahlgaard, K. Kristensen, G.K. Kanji, Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2000.

2. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2008.

3. A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania, Lean, Six Sigma i inne, PWN, Warszawa 2016.

4. M. Urbaniak, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2004.

5. M. Urbaniak, Zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2007.

6. R. Karaszewski, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, TNOiK, Toruń 2005.

7. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.

8. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

Wykład:

- uczestnictwo w zajęciach (nieobowiązkowe), prowadzonych w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint – egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 3 ECTS

Ćwiczenia:

- uczestnictwo w zajęciach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków – przedłużona obserwacja przez prowadzącego

- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) lub kolokwium – 3 ECTS

Kryteria oceny:

niedostateczny - (<60%)

dostateczny - (60%)

dostateczny plus – (>60%, <80%)

dobry - (80%)

dobry plus - (>80%, <100%)

bardzo dobry - (100%)

Weryfikacja efektów kształcenia:

Wykład:

W1 – Egzamin pisemny testowy

W2 – Egzamin pisemny testowy

W3 – Egzamin pisemny testowy

Ćwiczenia:

U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium

U2 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium

U3 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt

U4 – Aktywność, Przedłużona obserwacja

K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Haffer
Prowadzący grup: Rafał Haffer, Piotr Matlejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Haffer
Prowadzący grup: Rafał Haffer, Piotr Matlejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Haffer
Prowadzący grup: Rafał Haffer, Piotr Matlejewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)