Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-L12-ZarzJak |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Katedra Logistyki |
Grupy: |
Logistyka- plan studiów 2 rok 1 stopnia Logistyka, PRK, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu Podstaw Zarządzania, Podstaw rachunkowości, Zarządzania Finansami, Podstaw Marketingu |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz. wykładu, 45 godz. ćwiczeń, 5 godz. na konsultacje i egzamin 2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do zajęć, czytanie studiów przypadków: 10 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do egzaminu, projekt zaliczeniowy: 65 godz. Razem nakład pracy studenta: 150 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy: Student zna i rozumie: W1: pojęcie i istotę jakości oraz genezę i zasady kompleksowego zarządzania jakością – K_W01, K_W03, K_W07 W2: problematykę normalizacji i standaryzacji w zarządzaniu jakością – K_W07, K_W10 W3: podstawowe metody i narzędzia zarządzania jakością – K_W07, K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności: Student potrafi: U1: zastosować wybrane metody i narzędzia zarządzania jakością – K_U01, K_U03 U2: identyfikować niezgodności w procesach i dysfunkcje w SZJ oraz ich przyczyny oraz formułować propozycje usprawnień organizacyjnych – K_U02, K_U06 U3: zaprezentować publicznie wyniki i wnioski z analizy – K_U08 U4: pracować w zespole – K_U10, K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W ramach kompetencji społecznych: Student jest gotów do: K1: krytycznej oceny i selekcji informacji gromadzonych w procesie rozwiązywania problemów organizacyjnych – K_K01, K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone: - w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint - w formie ćwiczeń, prowadzonych w oparciu o metodę badania przypadku (case study): praca odbywa się w zespołach, wymagane przygotowywanie się do zajęć (czytanie literatury), czytanie studiów przypadku, aktywność, realizacja zadań |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń, podczas których omawiane są następujące zagadnienia dotyczące koncepcji, metod i technik kompleksowego zarządzania jakością w przedsiębiorstwie: 1. Definicje jakości 2. Ewolucja w podejściu do problematyki jakości 3. Prekursorzy i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management) 4. Problematyka normalizacji i certyfikacji systemów zarządzania 5. Metody i narzędzia zarządzania jakości |
Pełny opis: |
Treści wykładowe: 1. Definicje jakości – W1, W3 pojęcie i istota jakości; definicje deskryptywne i wartościujące, pojęcie wartości dla klienta, pojęcie jakości totalnej, teoria satysfakcji klienta, jakość w punktu widzenia dostawcy i odbiorcy, relacje między jakością oczekiwaną, wymaganą, dostarczoną i postrzeganą, kosztów jakości, konsekwencje wysokiej i złej jakości, odpowiedzialność za jakość 2. Ewolucja podejścia do problematyki jakości – W1 Geneza zarządzania jakością – od inspekcji, przez kontrolę jakości i zapewnianie jakości, do kompleksowego zarządzania jakością 3. Prekursorzy i założenia koncepcji TQM (Total Quality Management) – W1 14 punktów W.E. Deminga, trylogia M.J. Jurana, 14 kroków jakości P.B. Crosby’ego, elementy i zasady TQM (powszechne uczestnictwo, przywództwo, kultura jakości, praca zespołowa, koncepcja klienta wewnętrznego, podejście procesowe, ciągłe doskonalenie (cykl PDCA), zarządzanie prewencyjne, koncentracja na faktach – prowadzenie pomiarów) 4. Problematyka normalizacji i certyfikacji – W2 Norma jakości i normalizacja, geneza standardów jakości, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) – geneza i cele działalności, struktura norm ISO serii 9000 i jej ewolucja (wersje standardu: 1987, 1994, 2000, 2008, 2015) – różnice i korzyści stosowania poszczególnych wersji standardu; charakterystyka głównych elementów standardu ISO 9001:2015 oraz standardu ISO 9004:2018, siedem zasad zarządzania jakością; dokumentacja systemu zarządzania jakością; ocena i certyfikacja systemu zarządzania jakością, sektorowe standardy jakości 5. Metody i narzędzia zarządzania jakości – W3 arkusz kontrolny; histogram; karta kontrolna; schemat blokowy; diagram przyczynowo-skutkowy (diagram rybiej ości) Ishikawy, diagram Pareto, six sigma (DMAIC, DFSS), modele doskonałości biznesowej (model EFQM) Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o wybrane studia przypadków: 1. Studium przypadku „Klient w Urzędzie” – case dotyczy złej obsługi klienta w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta – osiem wymiarów jakości usług, teoria satysfakcji klienta, definicje jakości (deskryptywne i wartościujące), relacje pomiędzy jakością oczekiwaną, wymaganą, dostarczoną oraz postrzeganą – U1, U2, U3, U4, K1 2. Studium przypadku firma budowlano-montażowa – analiza kosztów reklamacji w przedsiębiorstwie – struktura kosztów jakości, analiza Pareto-Lorenza, diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy – U1, U2, U3, U4, K1 3. Studium przypadku „Nowy Dyrektor działu zakupów” mapowanie procesu - schemat blokowy – U1, U2, U3, U4, K1 4. Studium przypadku „Nowy Dyrektor działu zakupów” - projektowanie procedury jakości 5. Studium przypadku „SIKA” – analiza przyczyn niedoskonałości systemu zarządzania jakością (SZJ) w przedsiębiorstwie oraz wskazanie sposobów usprawnień - SZJ według normy ISO 9001, diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy, analiza przyczyn dysfunkcji SZJ: ludzkich (miękkich) i systemowych (twardych) – U1, U2, U3, U4, K1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J.J. Dahlgaard, K. Kristensen, G.K. Kanji, Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2000. 2. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2008. 3. A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania, Lean, Six Sigma i inne, PWN, Warszawa 2016. 4. M. Urbaniak, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2004. 5. M. Urbaniak, Zarządzanie jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2007. 6. R. Karaszewski, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, TNOiK, Toruń 2005. 7. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002. 8. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: Wykład: - uczestnictwo w zajęciach (nieobowiązkowe), prowadzonych w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint – egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 3 ECTS Ćwiczenia: - uczestnictwo w zajęciach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków – przedłużona obserwacja przez prowadzącego - praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) lub kolokwium – 3 ECTS Kryteria oceny: niedostateczny - (<60%) dostateczny - (60%) dostateczny plus – (>60%, <80%) dobry - (80%) dobry plus - (>80%, <100%) bardzo dobry - (100%) Weryfikacja efektów kształcenia: Wykład: W1 – Egzamin pisemny testowy W2 – Egzamin pisemny testowy W3 – Egzamin pisemny testowy Ćwiczenia: U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium U2 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium U3 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt U4 – Aktywność, Przedłużona obserwacja K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Haffer | |
Prowadzący grup: | Rafał Haffer, Piotr Matlejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Haffer | |
Prowadzący grup: | Rafał Haffer, Piotr Matlejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Haffer | |
Prowadzący grup: | Rafał Haffer, Piotr Matlejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.