Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania marketingowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z11-BadMark
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania marketingowe
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 1 rork, I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot prowadzony jest w II semestrze I roku studiów i ma charakter wprowadzający (na zajęciach omawiane są podstawowe zagadnienia z obszaru badań marketingowych). Dla zrozumienia prezentowanych na wykładach i dyskutowanych na ćwiczeniach treści wymagane jest przede wszystkim posiadanie podstawowej wiedzy marketingowej nabytej na zajęciach z przedmiotu „Marketing” (przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń w I semestrze I roku). Dodatkowym atutem będzie posiadanie podstawowej wiedzy statystycznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. (wykład), 30 godz.(ćwiczenia), 18 godz. (konsultacje przedmiotowe): łącznie 63 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury, realizacja zadań domowych): łącznie 44 godz.

3. Czas przygotowania do kolokwiów i egzaminu: łącznie 18 godz.


Razem nakład pracy studenta: 125 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:


W1: Zna miejsce badań marketingowych w nauce o marketingu oraz ich rolę i obszary wykorzystania we współczesnych firmach K_W08

W2: Zna główne rodzaje badań marketingowych K_W08

W3: Zna i rozumie różnice pomiędzy pierwotnymi i wtórnymi źródłami informacji K_W08

W4: Zna główne etapy procesu badania marketingowego K_W08

W5: Zna losowe i nielosowe techniki doboru próby oraz wie, w jaki sposób ustala się liczebność próby losowej i nielosowej K_W08

W6: Zna podstawowe metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe K_W08

W7: Zna podstawowe różnice pomiędzy kwestionariuszem ankietowym, kwestionariuszem wywiadu a scenariuszem wywiadu K_W08

W8: Zna podstawowe rodzaje pytań kwestionariuszowych oraz podstawowe zasady budowy kwestionariusza wywiadu i kwestionariusza ankietowego K_W08

W9: Zna podstawowe czynności podejmowane na etapie redukcji danych, ich analizy oraz prezentacji i oceny wyników badania marketingowego K_W08

W10: Zna i rozumie problemy natury etycznej związane z badaniami marketingowymi K_W10





---------------------------------------------------------------------


Efekty obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:


W1: Zna miejsce badań marketingowych w nauce o marketingu oraz ich rolę i obszary wykorzystania w firmach reprezentujących różny rodzaj zorientowania K_W08 (KRK K_W01, K_W06)

W2: Zna główne rodzaje badań marketingowych K_W08

W3: Zna różnice pomiędzy pierwotnymi i wtórnymi źródłami informacji K_W08

W4: Wymienia główne etapy procesu badania marketingowego K_W08

W5: Wymienia i opisuje podstawowe metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych oraz przypisuje im odpowiednie instrumenty pomiarowe K_W08

W6: Zna losowe i nielosowe metody doboru próby oraz wie, w jaki sposób ustala się liczebność próby losowej i nielosowej K_W08

W7: Zna podstawowe rodzaje pytań kwestionariuszowych oraz zasady budowy kwestionariusza wywiadu i kwestionariusza ankietowego K_W08

W8: Wymienia i opisuje czynności podejmowane na etapie redukcji danych, ich analizy oraz prezentacji i oceny wyników badania marketingowego K_W08

W9: Zna i rozumie problemy natury etycznej związane z badaniami marketingowymi K_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:

U1: Potrafi zidentyfikować główne rodzaje badań oraz rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach marketingowych K_U04

U2: Potrafi określić liczebność próby losowej i nielosowej do badania marketingowego K_U04

U3: Potrafi zbudować pytania kwestionariuszowe i dokonać właściwego skalowania odpowiedzi K_U04


---------------------------------------------------------------------


Efekty obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:

U1: Identyfikuje rodzaje źródeł informacji wykorzystywane w badaniach marketingowych K_U04

U2: Ustala liczebność próby losowej i nielosowej do badania marketingowego K_U04

U3: Buduje pytania kwestionariuszowe i dokonuje właściwego skalowania odpowiedzi K_U04

U4: Komunikatywnie formułuje i przekazuje myśli, opinie oraz wszelkie informacje na temat poznanych w trakcie zajęć aspektów realizacji badań marketingowych K_U12 (KRK K_K03)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:

K1: Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania merytorycznych i etycznych dylematów związanych z realizacją badań marketingowych K_K02


---------------------------------------------------------------------

Efekty obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:

K1: Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania merytorycznych i etycznych dylematów związanych z realizacją badań marketingowych K_K02 (KRK K_K04)

Metody dydaktyczne:

Wykład:

Wykład konwersatoryjny, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki.


Ćwiczenia:

Pogadanka, studium przypadku, giełda pomysłów, dyskusja


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu projektowania i realizacji badań marketingowych z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych. W trakcie zajęć student poznaje główne obszary zastosowań badań marketingowych we współczesnych organizacjach, przekonując się co do ich znaczenia w procesach podejmowania w nich wielu istotnych decyzji rynkowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1)

2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2):

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych - ankieta, wywiad, ich klasyfikacje i poszczególne rodzaje),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych).

------------------------------------------------------------

Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:

1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1)

2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1):

- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),

- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),

- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),

- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).

5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.

G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Artykuły w czasopismach naukowych oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin pisemny – W1+, W2+, W3+, W4+, W5+, W6+, W7+, U1++, U2++

Warunkiem zadania egzaminu jest uzyskanie z niego przynajmniej 60% przewidywanej punktacji maksymalnej (punkty za pytania sprawdzające posiadanie wiedzy określonej efektem punkty za pytania sprawdzające posiadanie wiedzy określonej efektem W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2).

Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.

Ćwiczenia: W1+, W2++, W3+++, W4+++,W5+++,W6+++,W7+++,W8+++,W9+,

W10+, U1+++, U2+++, U3+++, K1+++

sumaryczna ocena z pisemnych kolokwiów, aktywności na zajęciach, zadań wykonywanych (indywidualnie lub zespołowo) w trakcie zajęć oraz zadań domowych

Szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz, Iwona Escher, Katarzyna Łucjan, Dawid Szostek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu projektowania i realizacji badań marketingowych z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych. W trakcie zajęć student poznaje główne obszary zastosowań badań marketingowych we współczesnych organizacjach, przekonując się co do ich znaczenia w procesach podejmowania w nich wielu istotnych decyzji rynkowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1)

2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2):

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych - ankieta, wywiad, ich klasyfikacje i poszczególne rodzaje),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych).

------------------------------------------------------------

Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:

1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1)

2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1):

- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),

- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),

- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),

- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).

5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.

G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Artykuły w czasopismach naukowych oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz, Iwona Escher, Dawid Szostek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu projektowania i realizacji badań marketingowych z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych. W trakcie zajęć student poznaje główne obszary zastosowań badań marketingowych we współczesnych organizacjach, przekonując się co do ich znaczenia w procesach podejmowania w nich wielu istotnych decyzji rynkowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1)

2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2):

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych - ankieta, wywiad, ich klasyfikacje i poszczególne rodzaje),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych).

------------------------------------------------------------

Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:

1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1)

2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1):

- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),

- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),

- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),

- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).

5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.

G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Artykuły w czasopismach naukowych oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz, Iwona Escher, Dawid Szostek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu projektowania i realizacji badań marketingowych z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych. W trakcie zajęć student poznaje główne obszary zastosowań badań marketingowych we współczesnych organizacjach, przekonując się co do ich znaczenia w procesach podejmowania w nich wielu istotnych decyzji rynkowych.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1)

2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2):

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych - ankieta, wywiad, ich klasyfikacje i poszczególne rodzaje),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych).

------------------------------------------------------------

Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:

1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1)

2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)

3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1):

- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),

- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),

- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),

- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).

5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.

G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Artykuły w czasopismach naukowych oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)