Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Technologie informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z11-TechInf
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne
Jednostka: Katedra Zastosowań Informatyki i Matematyki w Ekonomii
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 1 rork, I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

30 godzin pracy w laboratorium

2 godziny konsultacji


Praca własna studenta

18 godzin przygotowania do zajęć


Razem nakład pracy studenta: 50 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student posiada wiedzę z zakresu obsługi arkusza kalkulacyjnego, edytora tekstu, narzędzi graficznych do budowania prezentacji oraz wiedzę z zakresu projektowania i obsługi baz danych K_W08

W2: Student opisuje metody rozwiązywania problemów matematycznych, ekonomicznych i finansowych - K_W06

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Oblicza z użyciem funkcji i mechanizmów filtrowania, sum częściowych i tabel przestawnych syntetyczne charakterystyki zbiorów danych - K_U04

U2: Planuje i przygotowuje arkusze kalkulacyjne do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin - K_U05

U3: Definiuje poprawnie strukturę dokumentu tekstowego w procesorze tekstu. - K_U08

U4: Tworzy prezentacje o poprawnej strukturze i zawartości. Korzysta aktywnie z zasobów Internetu wykorzystując różne technologie. - K_U10

U5: Wykazuje otwartość na pracę w zespole w zakresie pełnienia różnych funkcji - K_U13

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Analizuje i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności - K_K01

Metody dydaktyczne:

Praca indywidualna studentów z użyciem sprzętu i oprogramowania systemowego i użytkowego w laboratorium komputerowym. Realizacja scenariuszy obejmujących rozwiązywanie problemów w arkuszach kalkulacyjnych, bazach danych i edytorach tekstu.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zajęcia w pracowniach komputerowych. Zakres obejmuje pracę w programach pakietu biurowego Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), w tym przygotowywanie prac naukowych w edytorze tekstów, stosowanie funkcji i wbudowanych mechanizmów arkusza kalkulacyjnego umożliwiających obliczenia, graficzną prezentację i analizę danych oraz przygotowywanie profesjonalnych prezentacji menedżerskich. Korzystanie z usług i zasobów sieci Internet, publikowanie w niej swoich prac a także rozpoznawanie zagrożeń w sieci i ochrona przed nimi.

Pełny opis:

Ćwiczenia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Przetwarzanie tekstów

- Podstawowe funkcje edytora - pisanie i formatowanie tekstu,

definiowanie formatu akapitów, tworzenie list

wielopoziomowych, numerowanie stron, zmiana marginesów

i układu strony, wstawianie nagłówków i stopek, sprawdzanie

pisowni w dokumencie

- Zaawansowane funkcje edytora - tworzenie tabel, łączenie

tekstu z grafiką, umieszczanie przypisów i odsyłaczy, układ

wielokolumnowy strony, edycja równań i wzorów

matematycznych, korzystanie z szablonów oraz edycja pism dla

korespondencji seryjnej

- Praca z długimi dokumentami – stosowanie podziałów na sekcje

w dokumencie, tworzenie i modyfikacja stylów tekstu, tworzenie

spisów treści, tabel i ilustracji, tworzenie indeksów

2. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego

- Wprowadzanie danych i edycja formuł obliczeniowych,

stosowanie adresów względnych, bezwzględnych oraz mieszanych

dla komórek z danymi, kopiowanie i przenoszenie zakresów

- Korzystanie z funkcji biblioteki programu, w tym matematycznych,

statystycznych, logicznych i wyszukiwania oraz stosowanie

formuł tablicowych

- Tworzenie wykresów i ich formatowanie, dobieranie modelu

matematycznego do serii danych (linia trendu)

- Automatyzacja zadań

3. Grafika menedżerska i prezentacyjna

- Tworzenie prezentacji zawierających typowe układy slajdów

- Definiowanie własnych wzorców slajdów, wykorzystywanie

szablonów

- Przygotowywanie profesjonalnych prezentacji, w tym

przenośnych i w sieci komputerowej

Literatura:

1. Lambert Joan, Microsoft Word 2019. Krok po kroku, APN Promise 2019

2. Lambert Joan, Excel 2021 i Microsoft 365. Krok po kroku, APN Promise 2021

3. Lambert Joan, Microsoft PowerPoint 2016 Krok Po Kroku, APN Promise 2016

4. Adam Jaronicki, ABC MS Office 2016 PL, Helion, 2016

Metody i kryteria oceniania:

W1-W2, U1-U4, K1 Śródsemestralne kolokwia kontrolne - zadania wykonywane

z użyciem komputerów i oprogramowania, obejmujące

zakres przerobionego na zajęciach materiału.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Wata
Prowadzący grup: Adrian Nowak, Marcin Wata
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Ćwiczenia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Przetwarzanie tekstów

- Podstawowe funkcje edytora - pisanie i formatowanie tekstu,

definiowanie formatu akapitów, tworzenie list

wielopoziomowych, numerowanie stron, zmiana marginesów

i układu strony, wstawianie nagłówków i stopek, sprawdzanie

pisowni w dokumencie

- Zaawansowane funkcje edytora - tworzenie tabel, łączenie

tekstu z grafiką, umieszczanie przypisów i odsyłaczy, układ

wielokolumnowy strony, edycja równań i wzorów

matematycznych, korzystanie z szablonów oraz edycja pism dla

korespondencji seryjnej

- Praca z długimi dokumentami – stosowanie podziałów na sekcje

w dokumencie, tworzenie i modyfikacja stylów tekstu, tworzenie

spisów treści, tabel i ilustracji, tworzenie indeksów

2. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego

- Wprowadzanie danych i edycja formuł obliczeniowych,

stosowanie adresów względnych, bezwzględnych oraz mieszanych

dla komórek z danymi, kopiowanie i przenoszenie zakresów

- Korzystanie z funkcji biblioteki programu, w tym matematycznych,

statystycznych, logicznych i wyszukiwania oraz stosowanie

formuł tablicowych

- Tworzenie wykresów i ich formatowanie, dobieranie modelu

matematycznego do serii danych (linia trendu)

- Automatyzacja zadań

3. Grafika menedżerska i prezentacyjna

- Tworzenie prezentacji zawierających typowe układy slajdów

- Definiowanie własnych wzorców slajdów, wykorzystywanie

szablonów

- Przygotowywanie profesjonalnych prezentacji, w tym

przenośnych i w sieci komputerowej

4. Korzystanie z usług i zasobów Internetu

- Poczta elektroniczna, w tym obsługa książki adresowej

i list dystrybucyjnych

- Uczestnictwo w grupach dyskusyjnych

- Wyszukiwanie informacji w sieci Internet, korzystanie z serwerów

FTP

- Stosowanie programów chroniących komputer przed zagrożeniami

podczas pracy w sieci

- Tworzenie prostych witryn WWW

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Wata
Prowadzący grup: Grzegorz Markowski, Adrian Nowak, Marcin Wata
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Ćwiczenia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Przetwarzanie tekstów

- Podstawowe funkcje edytora - pisanie i formatowanie tekstu,

definiowanie formatu akapitów, tworzenie list

wielopoziomowych, numerowanie stron, zmiana marginesów

i układu strony, wstawianie nagłówków i stopek, sprawdzanie

pisowni w dokumencie

- Zaawansowane funkcje edytora - tworzenie tabel, łączenie

tekstu z grafiką, umieszczanie przypisów i odsyłaczy, układ

wielokolumnowy strony, edycja równań i wzorów

matematycznych, korzystanie z szablonów oraz edycja pism dla

korespondencji seryjnej

- Praca z długimi dokumentami – stosowanie podziałów na sekcje

w dokumencie, tworzenie i modyfikacja stylów tekstu, tworzenie

spisów treści, tabel i ilustracji, tworzenie indeksów

2. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego

- Wprowadzanie danych i edycja formuł obliczeniowych,

stosowanie adresów względnych, bezwzględnych oraz mieszanych

dla komórek z danymi, kopiowanie i przenoszenie zakresów

- Korzystanie z funkcji biblioteki programu, w tym matematycznych,

statystycznych, logicznych i wyszukiwania oraz stosowanie

formuł tablicowych

- Tworzenie wykresów i ich formatowanie, dobieranie modelu

matematycznego do serii danych (linia trendu)

- Automatyzacja zadań

3. Grafika menedżerska i prezentacyjna

- Tworzenie prezentacji zawierających typowe układy slajdów

- Definiowanie własnych wzorców slajdów, wykorzystywanie

szablonów

- Przygotowywanie profesjonalnych prezentacji, w tym

przenośnych i w sieci komputerowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Wata
Prowadzący grup: Grzegorz Markowski, Marcin Wata
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Ćwiczenia poświęcone są następującym zagadnieniom:

1. Przetwarzanie tekstów

- Podstawowe funkcje edytora - pisanie i formatowanie tekstu,

definiowanie formatu akapitów, tworzenie list

wielopoziomowych, numerowanie stron, zmiana marginesów

i układu strony, wstawianie nagłówków i stopek, sprawdzanie

pisowni w dokumencie

- Zaawansowane funkcje edytora - tworzenie tabel, łączenie

tekstu z grafiką, umieszczanie przypisów i odsyłaczy, układ

wielokolumnowy strony, edycja równań i wzorów

matematycznych, korzystanie z szablonów oraz edycja pism dla

korespondencji seryjnej

- Praca z długimi dokumentami – stosowanie podziałów na sekcje

w dokumencie, tworzenie i modyfikacja stylów tekstu, tworzenie

spisów treści, tabel i ilustracji, tworzenie indeksów

2. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego

- Wprowadzanie danych i edycja formuł obliczeniowych,

stosowanie adresów względnych, bezwzględnych oraz mieszanych

dla komórek z danymi, kopiowanie i przenoszenie zakresów

- Korzystanie z funkcji biblioteki programu, w tym matematycznych,

statystycznych, logicznych i wyszukiwania oraz stosowanie

formuł tablicowych

- Tworzenie wykresów i ich formatowanie, dobieranie modelu

matematycznego do serii danych (linia trendu)

- Automatyzacja zadań

3. Grafika menedżerska i prezentacyjna

- Tworzenie prezentacji zawierających typowe układy slajdów

- Definiowanie własnych wzorców slajdów, wykorzystywanie

szablonów

- Przygotowywanie profesjonalnych prezentacji, w tym

przenośnych i w sieci komputerowej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)