Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Marketing w handlu i usługach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z13m-MarHU
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing w handlu i usługach
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagane jest posiadanie podstawowej wiedzy z przedmiotu „Marketing”.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia), 5 godz. (konsultacje indywidualne): łącznie 35 godz.

2. Czas pracy poświęcony na pracę indywidualną potrzebny na zaliczenie przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury): łącznie 40 godz.

3. Czas potrzebny na przygotowanie się do egzaminu: łącznie 25 godz.


Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna, rozumie i rozpatruje z punktu widzenia właściwego dla nauki o marketingu uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorstw usługowych i handlowych. K_W03

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi diagnozować i interpretować problemy gospodarcze, społeczne, prawne i techniczne (szanse i/lub zagrożenia), jakie pojawiają się w działalności przedsiębiorstw usługowych i/lub handlowych. K_U01


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student bierze aktywny udział w zadaniach zespołowych związanych z analizą funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych i/lub usługowych na rynku - K_K02

Metody dydaktyczne:

Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny) z elementami prezentacji multimedialnych nawiązujących do omawianych zagadnień.


Ćwiczenia: pogadanka, studium przypadku, giełda pomysłów, dyskusja.


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć z przedmiotu „Marketing w handlu i usługach ” jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat marketingu w działalności usługowej i handlowej. Przedmiot ma za zadanie przybliżyć problemy i zasady marketingowego zarządzania tymi przedsiębiorstwami oraz wykształcić u studentów myślenie zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i uzupełniających go ćwiczeń. W ramach wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. Handel i usługi w gospodarkach krajów rozwiniętych, główne trendy rozwojowe w działalności usługowej i handlowej (W1).

2. Charakterystyczne cechy usług i ich implikacje marketingowe. Klasyfikacja i funkcje usług (W1, U1, K1).

3. Struktura i funkcje handlu, handel hurtowy i detaliczny, kierunki zmian w handlu detalicznym (W1).

4. Koncepcja marketingowa w handlu i usługach (W1).

5. Marketing mix w usługach (W1, U1, K1).

6. Marketing mix w handlu (W1, U1, K1).

7. Klient w koncepcji marketingowej. Pojęcie satysfakcji, lojalności i wartości klienta (W1, U1, K1).

8. Marketing relacji w przedsiębiorstwach usługowych. Jakość usług. Marketing wewnętrzny. Komunikacja interaktywna. Programy lojalnościowe.

9. Marketing w działalności handlowej. Strategie marketingowe w handlu detalicznym i hurtowym (W1, U1, K1).

10. Zarządzanie marketingiem w handlu detalicznym. Merchandising. Lokalizacja punktu sprzedaży. Asortyment. Marka handlowa. Polityka cenowa (W1, U1, K1).

Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach zajęć ćwiczeniowych. W ich trakcie studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych zadań związanych m.in. z analizą problemów pojawiających się we współczesnych przedsiębiorstwach usługowych i handlowych, analizą zmian zachodzących w otoczeniu tego typu organizacji, proponowaniem adekwatnych do tych zagadnień rozwiązań marketingowych. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów:

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Otto, Marketing w handlu i usługach, Politechnika Łódzka, Łódź, 2007.

A. Styś (red.), Marketing usług, PWE, Warszawa 2003.

I. Rudawska, Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa 2009.

B.Pilarczyk, M.Sławińska, H.Mruk, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

A. Czubała, Marketing usług, Oficyna Wydawnicza w Krakowie, Kraków 2006.

A. Payne, Marketing usług, PWE, Warszawa 1997;

J. Mazur, Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa 2001.

H. Szulce, Strategie i struktury w handlu, PWE, Warszawa 1998.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny – W1+++, .

Zdanie egzaminu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za odpowiedzi sprawdzające wiedzę określoną efektem W1.

Ćwiczenia:

2. Zadania wykonywane w trakcie zajęć, indywidualne i grupowe (W++, U1++).

3. Aktywność na zajęciach (K1++).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)