Marketing w handlu i usługach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z13m-MarHU |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing w handlu i usługach |
Jednostka: | Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagane jest posiadanie podstawowej wiedzy z przedmiotu „Marketing”. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 15 godz. (wykład), 15 godz. (ćwiczenia), 5 godz. (konsultacje indywidualne): łącznie 35 godz. 2. Czas pracy poświęcony na pracę indywidualną potrzebny na zaliczenie przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury): łącznie 40 godz. 3. Czas potrzebny na przygotowanie się do egzaminu: łącznie 25 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna, rozumie i rozpatruje z punktu widzenia właściwego dla nauki o marketingu uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorstw usługowych i handlowych. K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi diagnozować i interpretować problemy gospodarcze, społeczne, prawne i techniczne (szanse i/lub zagrożenia), jakie pojawiają się w działalności przedsiębiorstw usługowych i/lub handlowych. K_U01 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student bierze aktywny udział w zadaniach zespołowych związanych z analizą funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych i/lub usługowych na rynku - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład informacyjny (konwencjonalny) z elementami prezentacji multimedialnych nawiązujących do omawianych zagadnień. Ćwiczenia: pogadanka, studium przypadku, giełda pomysłów, dyskusja. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć z przedmiotu „Marketing w handlu i usługach ” jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat marketingu w działalności usługowej i handlowej. Przedmiot ma za zadanie przybliżyć problemy i zasady marketingowego zarządzania tymi przedsiębiorstwami oraz wykształcić u studentów myślenie zgodnie z regułami marketingowej koncepcji zarządzania. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i uzupełniających go ćwiczeń. W ramach wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Handel i usługi w gospodarkach krajów rozwiniętych, główne trendy rozwojowe w działalności usługowej i handlowej (W1). 2. Charakterystyczne cechy usług i ich implikacje marketingowe. Klasyfikacja i funkcje usług (W1, U1, K1). 3. Struktura i funkcje handlu, handel hurtowy i detaliczny, kierunki zmian w handlu detalicznym (W1). 4. Koncepcja marketingowa w handlu i usługach (W1). 5. Marketing mix w usługach (W1, U1, K1). 6. Marketing mix w handlu (W1, U1, K1). 7. Klient w koncepcji marketingowej. Pojęcie satysfakcji, lojalności i wartości klienta (W1, U1, K1). 8. Marketing relacji w przedsiębiorstwach usługowych. Jakość usług. Marketing wewnętrzny. Komunikacja interaktywna. Programy lojalnościowe. 9. Marketing w działalności handlowej. Strategie marketingowe w handlu detalicznym i hurtowym (W1, U1, K1). 10. Zarządzanie marketingiem w handlu detalicznym. Merchandising. Lokalizacja punktu sprzedaży. Asortyment. Marka handlowa. Polityka cenowa (W1, U1, K1). Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach zajęć ćwiczeniowych. W ich trakcie studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych zadań związanych m.in. z analizą problemów pojawiających się we współczesnych przedsiębiorstwach usługowych i handlowych, analizą zmian zachodzących w otoczeniu tego typu organizacji, proponowaniem adekwatnych do tych zagadnień rozwiązań marketingowych. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów: |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Otto, Marketing w handlu i usługach, Politechnika Łódzka, Łódź, 2007. A. Styś (red.), Marketing usług, PWE, Warszawa 2003. I. Rudawska, Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa 2009. B.Pilarczyk, M.Sławińska, H.Mruk, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: A. Czubała, Marketing usług, Oficyna Wydawnicza w Krakowie, Kraków 2006. A. Payne, Marketing usług, PWE, Warszawa 1997; J. Mazur, Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa 2001. H. Szulce, Strategie i struktury w handlu, PWE, Warszawa 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny – W1+++, . Zdanie egzaminu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za odpowiedzi sprawdzające wiedzę określoną efektem W1. Ćwiczenia: 2. Zadania wykonywane w trakcie zajęć, indywidualne i grupowe (W++, U1++). 3. Aktywność na zajęciach (K1++). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.