Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ocenianie i motywowanie pracowników

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z13p-OcMoPra
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ocenianie i motywowanie pracowników
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł personalny-Menedżer HR
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawy zarządzania, zarządzanie zasobami ludzkimi

Całkowity nakład pracy studenta:

6,0 pkt. ECTS - 150 godz.

45 godz. - wykłady i ćwiczenia

25 godz. - konsultacje przedmiotowe grupowe i/lub indywidualne

30 godz. - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury

25 godz. - wykonanie projektów grupowych, prac zaliczeniowych

25 godz. - przygotowanie do kolokwium i egzaminu




Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - wymienia i opisuje elementy systemu oceny okresowej pracownika, rozumie znaczenie oceny okresowej w ogóle procesów personalnych w organizacji - K_W07

W2 - definiuje pojęcie motywacji i motywowania, wyjaśnia mechanizm kształtowania motywacji, odwołując się do odpowiednich teorii, zna i opisuje środki motywowania materialnego i niematerialnego - K_W07, KW_01

W3 - zna odpowiednie metody i techniki oceniania, wartościowania pracy, diagnozowania wypalenia zawodowego - K_W08

W4 - zna i wyjaśnia zasady oceniania, tworzenia arkusza oceny, budowy tabel płac, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej - K_W_06


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - buduje arkusz oceny i projektuje przebieg rozmowy oceniającej - K_U02

U2 - dokonuje wyceny pracy dla wybranego stanowiska, wykorzystując Uniwersalną Metodę Wartościowania Pracy - UMEWAP - K_U04, K_U13

U3 - dobiera adekwatne do sytuacji środki motywowania materialnego i niematerialnego, projektuje tabelę płacy, pakiet wynagrodzenia - K_U07

U4 - stosuje adekwatne metody i techniki oceniania, wartościowania pracy, diagnozowania wypalenia zawodowego - K_U04



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 – aktywnie uczestniczy w zajęciach, wykonując zadania, ćwiczenia i projekty grupowe dotyczące oceniania i motywowania pracowników, zgłasza swoje pomysły i proponuje różne rozwiązania – K_K03

K2 – inicjuje działania związane z realizacją projektów grupowych, zdobywa informacje i dane potrzebne do wykonania projektu – K_K01


Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny z prezentacją multimedialną

zadania indywidualne

case study

dyskusja grupowa

projekty grupowe

prezentacje


Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu dotyczy mechanizmów oceniania i motywowania w tym w szczególności wynagradzania w nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach i ich uwarunkowań

Pełny opis:

Wykład

1. Znaczenie oceniania w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Elementy systemu oceny okresowej - W1

2. Proces i narzędzia oceny: arkusze oceny i rozmowa oceniająca - W3, W4

3. Motywacyjny aspekt oceniana. Zasady udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej - W4

4. Istota motywacji i motywowania. Proces motywacji. Przegląd głównych teorii motywowania. Prawa motywacji według Denny'ego -W2

5. Metody wartościowania pracy - W3

6. System motywowania i jego komponenty. Rodzaje, składniki i formy wynagrodzenia. Środki motywowania materialnego: płace zasadnicze, premie i nagrody, świadczenia pozapłacowe - W2

7. Tabele płac - W4

8. Motywowanie niematerialne - W2

9. Komunikacja w procesie motywowania. Nagradzanie i karanie pracowników - W4

10. Dysfunkcje procesu motywowania. Wypalenie zawodowe, konflikty - fluktuacja kadr - W3

Ćwiczenia

1. Zaprojektowania narzędzi oceny: arkusza oceny i przebiegu rozmowy oceniającej - U1, U4, K1, K2

2. Samoocena źródeł motywacji do pracy - U3

3. Przeprowadzenie wartościowania pracy dla wybranych stanowisk metodą UMEWAP. Zaprojektowanie tabeli płacy - U2, U3, U4, K1, K2

4. Dobór formy wynagrodzenia, zaprojektowanie pakietu wynagrodzenia - U3, K1, K2

5. System premiowania - U3 , K1, K2

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Sidor- Rządkowska, Kompetencyjne systemy ocen pracowników, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.

2. E. Beck – Krala, Wynagrodzenia pracowników w organizacji. Teoria i praktyka, Wydawnictwo AGH, Kraków 2013.

3. M. Juchnowicz, H. Kinowska, T. Rostkowski, Skuteczne systemy wynagradzania w biznesie i sektorze publicznym, PWE, Warszawa 2021.

4. J. Liksza (red,), Budowa systemu wynagrodzeń. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.

5. S. Borkowska (red.), Wynagradzanie praktyczne rozwiązywanie problemów, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

1. K. Padzik, Nowa generacja narzędzi oceny pracowników w nowym ujęciu klasycznego modelu kompetencji, Wolter Kluwer. Warszawa 2013.

2. W. M. Kopertyńska, Motywowanie pracowników- Teoria i praktyka, Placet, Warszawa 2015.

3. S. Borkowska, Skuteczne strategie wynagrodzeń, tworzenie i zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 51% poprawnych odpowiedzi) – W1, W2, W3, W4 (w pełnym stopniu +++)

Projekty zespołowe z prezentacją multimedialną (wartość merytoryczna projektu/prezentacji, oryginalność i adekwatność proponowanych rozwiązań, struktura prezentacji/pisemnego opracowania, wykorzystanie fachowej terminologii, poprawność językowa, spójność logiczna wypowiedzi, przyciągnięcie i utrzymanie uwagi słuchaczy, kontakt z publicznością, przestrzeganie limitu czasowego, staranność pisemnego opracowania) – U1, U2, U3, U4, K1, K2 (w pełnym stopniu +++),

Obserwacja udziału w zadaniach zespołowych na zajęciach – K1, K2 (częściowo +)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Maksim
Prowadzący grup: Michał Jagielski, Monika Maksim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Maksim
Prowadzący grup: Michał Jagielski, Monika Maksim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)