Psychologia decyzji kadrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z13p-PsDecKa |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0410) Biznes i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia decyzji kadrowych |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: |
Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia Zarządzanie, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł personalny-Menedżer HR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy: 75 h, w tym: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: – 30 godzin wykładu - 10 godzin w ramach konsultacji indywidualnych 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 20 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu – 15 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma podstawową wiedzę o zachowaniach ludzi w organizacji na poziomie indywidualnym grupowym i instytucjonalnym - K_W05 W2: zna, rozumie i rozpatruje z punktu widzenia właściwego dla nauk o zarządzaniu zasady etyki w ZZL - K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi diagnozować i interpretować problemy społeczne i psychologiczne jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania instytucji - K_U01 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: profesjonalizm i etyka: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga merytoryczne i etyczne dylematy związane z wykonywaniem zawodu menedżera HR - K_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest poznanie i przyswojenie wiedzy z zakresu psychologicznych uwarunkowań procesu kadrowego na wszystkich jego etapach. Student poznaje prawa rządzące ludzką psychiką i zachowaniami, aby lepiej rozumieć ich wpływ na decyzje podejmowane w procesie kadrowym. |
Pełny opis: |
1. Istota procesu kadrowego - etapy procesu kadrowego, rola psychologii i innych nauk w procesie kadrowym - (U1, K1). 2. Psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji: - paradygmat racjonalnych decyzji vs. racjonalność ograniczona, - metody rozumowania w podejmowaniu decyzji, - teoria perspektywy a proces selekcji kadr, - psychologiczne pułapki podejmowania decyzji ryzykownych (W1, W2, U1). 3. Psychologiczne aspekty procesu kadrowego: - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień w spostrzeganiu, rola kontekstu w spostrzeganiu, - wpływ procesów poznawczych na oceny: kategoryzacja, stereotypizacja, postawy interpersonalne, przekonania, - psychologiczne pułapki podejmowania decyzji kadrowych: efekt pierwszego wrażenia, samospełniająca przepowiednia, złudzenie korelacji, efekt homogeniczności, dysonans poznawczy i podecyzyjny, - wpływ procesów atrybucji na oceny pracownicze: podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne, - znaczenie cech osobowości w opisach stanowisk pracy: pojęcie osobowości, komponenty, model "Wielkiej Piątki", adekwatność cech osobowości do wymagań stanowiska i sytuacji pracy, - specyfika uczenia dorosłych: style uczenia się, projektowanie szkoleń, - budowanie zaangażowania pracowników: reguły wywierania wpływu, poczucie sprawstwa, postawy i ich zmiana (W1, W2, U1, K1) 4. Psychologiczne uwarunkowania zarządzania kadrami: - skuteczne przywództwo: style zarządzania a postawy interpersonalne, asertywność szefa, kompetencje interpersonalne w zarządzaniu, - stres w miejscu pracy: przyczyny, skutki, zapobieganie, sposoby redukcji stresu związanego ze zwolnieniami, - konflikt w miejscu pracy: istota, dynamika konfliktu, sposoby radzenia sobie (W1, W2, U1, K1) |
Literatura: |
Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020. E. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura, Sz. Wichary, Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2020. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 Ratyński, W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2005. Goleman, D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 2012. Tabor-Błażewicz, J., Dobrostan pracowników. Koncepcje, zadania, wyniki badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru (W1, W2, U1, K1 w pełnym zakresie +++) Kryteria oceniania: 100 - 91% pkt - bdb 81 - 90% pkt - db+ 71 - 80% pkt - db 61 - 70% pkt - dst+ 51 - 60% pkt - dst 50% i mniej pkt - ndst |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Dolna | |
Prowadzący grup: | Hanna Dolna | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w całości zdalnie. 24 godzin to praca synchroniczna (on-line) na Platformie Ms Teams zaś 6 godzin to praca asynchroniczna (off-line) na Moodle. Spotkania bezpośrednie, on-line z nauczycielem są realizowane w formie wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących uczestników: dyskusje, analizy przypadków, eksperymenty. Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: pliki tekstowe, prezentacje z komentarzami, zadania indywidualne do wykonania, dyskusje na forum aktualności. Informacja o terminach i formie spotkań znajdują się w Uwagach poniżej. Przedmiot podlega ewaluacji w systemie USOS i w oparciu o ankietę oceniająca pracę zdalną w kursie na Moodle. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu : I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu. IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
|
Literatura: |
1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012. 6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Zawadzki | |
Prowadzący grup: | Kamil Zawadzki | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w całości zdalnie. 24 godzin to praca synchroniczna (on-line) na Platformie Ms Teams zaś 6 godzin to praca asynchroniczna (off-line) na Moodle. Spotkania bezpośrednie, on-line z nauczycielem są realizowane w formie wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących uczestników: dyskusje, analizy przypadków, eksperymenty. Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: pliki tekstowe, prezentacje z komentarzami, zadania indywidualne do wykonania, dyskusje na forum aktualności. Informacja o terminach i formie spotkań znajdują się w Uwagach poniżej. Przedmiot podlega ewaluacji w systemie USOS i w oparciu o ankietę oceniająca pracę zdalną w kursie na Moodle. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu : I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu. IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
|
Literatura: |
1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012. 6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.