Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia decyzji kadrowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z13p-PsDecKa
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia decyzji kadrowych
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł personalny-Menedżer HR
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy: 75 h, w tym:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

– 30 godzin wykładu

- 10 godzin w ramach konsultacji indywidualnych

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 20 godzin

3. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu – 15 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma podstawową wiedzę o zachowaniach ludzi w organizacji na poziomie indywidualnym grupowym i instytucjonalnym - K_W05

W2: zna, rozumie i rozpatruje z punktu widzenia właściwego dla nauk o zarządzaniu zasady etyki w ZZL - K_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi diagnozować i interpretować problemy społeczne i psychologiczne jakie pojawiają się w praktyce funkcjonowania instytucji - K_U01

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: profesjonalizm i etyka: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga merytoryczne i etyczne dylematy związane z wykonywaniem zawodu menedżera HR - K_K04

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest poznanie i przyswojenie wiedzy z zakresu psychologicznych uwarunkowań procesu kadrowego na wszystkich jego etapach. Student poznaje prawa rządzące ludzką psychiką i zachowaniami, aby lepiej rozumieć ich wpływ na decyzje podejmowane w procesie kadrowym.

Pełny opis:

1. Istota procesu kadrowego - etapy procesu kadrowego, rola psychologii i innych nauk w procesie kadrowym - (U1, K1).

2. Psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji:

- paradygmat racjonalnych decyzji vs. racjonalność ograniczona,

- metody rozumowania w podejmowaniu decyzji,

- teoria perspektywy a proces selekcji kadr,

- psychologiczne pułapki podejmowania decyzji ryzykownych (W1, W2, U1).

3. Psychologiczne aspekty procesu kadrowego:

- uwaga a spostrzeganie, rola nastawień w spostrzeganiu, rola kontekstu w spostrzeganiu,

- wpływ procesów poznawczych na oceny: kategoryzacja, stereotypizacja, postawy interpersonalne, przekonania,

- psychologiczne pułapki podejmowania decyzji kadrowych: efekt pierwszego wrażenia, samospełniająca przepowiednia, złudzenie korelacji, efekt homogeniczności, dysonans poznawczy i podecyzyjny,

- wpływ procesów atrybucji na oceny pracownicze: podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne,

- znaczenie cech osobowości w opisach stanowisk pracy: pojęcie osobowości, komponenty, model "Wielkiej Piątki", adekwatność cech osobowości do wymagań stanowiska i sytuacji pracy,

- specyfika uczenia dorosłych: style uczenia się, projektowanie szkoleń,

- budowanie zaangażowania pracowników: reguły wywierania wpływu, poczucie sprawstwa, postawy i ich zmiana

(W1, W2, U1, K1)

4. Psychologiczne uwarunkowania zarządzania kadrami:

- skuteczne przywództwo: style zarządzania a postawy interpersonalne, asertywność szefa, kompetencje interpersonalne w zarządzaniu,

- stres w miejscu pracy: przyczyny, skutki, zapobieganie, sposoby redukcji stresu związanego ze zwolnieniami,

- konflikt w miejscu pracy: istota, dynamika konfliktu, sposoby radzenia sobie

(W1, W2, U1, K1)

Literatura:

Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020.

E. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura, Sz. Wichary, Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2020.

Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999

Ratyński, W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2005.

Goleman, D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 2012.

Tabor-Błażewicz, J., Dobrostan pracowników. Koncepcje, zadania, wyniki badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru (W1, W2, U1, K1 w pełnym zakresie +++)

Kryteria oceniania:

100 - 91% pkt - bdb

81 - 90% pkt - db+

71 - 80% pkt - db

61 - 70% pkt - dst+

51 - 60% pkt - dst

50% i mniej pkt - ndst

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Dolna
Prowadzący grup: Hanna Dolna
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany w całości zdalnie. 24 godzin to praca synchroniczna (on-line) na Platformie Ms Teams zaś 6 godzin to praca asynchroniczna (off-line) na Moodle.

Spotkania bezpośrednie, on-line z nauczycielem są realizowane w formie wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących uczestników: dyskusje, analizy przypadków, eksperymenty.

Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: pliki tekstowe, prezentacje z komentarzami, zadania indywidualne do wykonania, dyskusje na forum aktualności.

Informacja o terminach i formie spotkań znajdują się w Uwagach poniżej.

Przedmiot podlega ewaluacji w systemie USOS i w oparciu o ankietę oceniająca pracę zdalną w kursie na Moodle.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu :

I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii

II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji

III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki

IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje

V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji

VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji

VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych

VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu.

IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego

X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego

XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk

XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych

XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu

XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy

XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji

Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022)

W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom.

Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle).

Literatura:

1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999

3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010

4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.

6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Uwagi:

Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle

Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Zawadzki
Prowadzący grup: Kamil Zawadzki
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany w całości zdalnie. 24 godzin to praca synchroniczna (on-line) na Platformie Ms Teams zaś 6 godzin to praca asynchroniczna (off-line) na Moodle.

Spotkania bezpośrednie, on-line z nauczycielem są realizowane w formie wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących uczestników: dyskusje, analizy przypadków, eksperymenty.

Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: pliki tekstowe, prezentacje z komentarzami, zadania indywidualne do wykonania, dyskusje na forum aktualności.

Informacja o terminach i formie spotkań znajdują się w Uwagach poniżej.

Przedmiot podlega ewaluacji w systemie USOS i w oparciu o ankietę oceniająca pracę zdalną w kursie na Moodle.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu :

I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii

II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji

III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki

IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje

V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji

VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji

VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych

VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu.

IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego

X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego

XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk

XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych

XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu

XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy

XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji

Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022)

W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom.

Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle).

Literatura:

1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999

3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010

4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.

6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Uwagi:

Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle

Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)