Nowe media i demokracja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-HUM-NMiD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Nowe media i demokracja |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 1 rok 1 stopnia Ekonomia - plan studiów 3 rok 1 stopnia Finanse i rachunkowość - plan studiów 1 rok 1 stopnia Finanse i rachunkowość - plan studiów 3 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 1 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 3 rok 1 stopnia Logistyka- plan studiów 1 rok 1 stopnia Logistyka- plan studiów 3 rok 1 stopnia Zajęcia z obszaru nauk humanistycznych - stacjonarne i niestacjonarne Zarządzanie - plan studiów 1 rok 1 stopnia Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 50 godzin pracy, z tego: 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godz. pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą; 0,5 pkt ECTS za pracę własną: wykonanie prac domowych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się do sprawdzianu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka po ukończeniu zajęć: 1. Zna podstawową terminologię medioznawczą oraz wybrane pojęcia z zakresu politologii, rozumie ich źródła, jak również potrafi się nimi posługiwać. 2. Ma elementarną wiedzę o nowych mediach oraz "nowych nowych mediach", ich rodzajach i historii. 3. Ma uporządkowaną wiedzę o historycznych, filozoficznych, społecznych, ideologicznych, kulturowych kontekstach mediów społecznościowych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka po ukończeniu zajęć: 1. posiada elementarne umiejętności rozpoznawania dezinformacji w mediach społecznościowych. 2. Potrafi rozpoznać związki między przemianami we współczesnych systemach demokratycznych a przemianami w świecie mediów. 3. Potrafi zabierać głos w dyskusji, w umiarkowanym stopniu używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie medioznawstwa, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka po ukończeniu zajęć: 1. Ma świadomość społeczno-kulturowych uwarunkowań oraz oddziaływań głównych mediów społecznościowych. 2. Wykazuje troskę o aktywność własną oraz innych użytkowników mediów społecznościowych tak, aby była to działalność zgodna ze standardami etycznymi. |
Metody dydaktyczne: | - pokaz - opis - opowiadanie - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w zagadnienie związków między aktualnym stanem demokracji w społeczeństwach zachodnich a tzw. „nowymi nowymi mediami”, czyli mediami społecznościowymi. Poruszone zostaną takie kwestie, jak: antropologiczne pojęcie medium; media społecznościowe; kryzys liberalizmu na przykładzie kultury politycznej Polski, Węgier i Stanów Zjednoczonych; stronniczość; kapitalizm inwigilacji i wiele innych. |
Pełny opis: |
Wszyscy intuicyjnie wiemy, czym są media społecznościowe oraz w jaki sposób wpływają na naszą codzienną egzystencję – wiemy, że choć miały być społecznościowymi, to ostatecznie doprowadzają do rozpadu społeczeństwa na niepowiązanie ze sobą atomy. Jakkolwiek w dużej mierze intuicja ta odpowiada prawdzie, to jednak jest zbytnią generalizacją, dlatego też wykład skupi się na dwóch wymiarach związków „nowych nowych mediów” i demokracji: na tym, jak ta ostatnia jest przez nie niszczona i na tym jak jest wspierana. Punktem wyjścia będzie wstępna analiza pojęcia nowych mediów oraz mediów społecznościowych i próba generalnej diagnozy stanu demokracji w społeczeństwach zachodnich. Następnie zostaną omówione kwestie związków Facebooka, Twittera i You Tube’a z polityką (ze szczególnym naciskiem na fenomen „nowych protestów”, takich jak Arabska Wiosna, Occupy Wall Street, czy protesty wokół aborcji w Polsce oraz fenomen prawicowego internetu). Punktem dojścia będzie wyszczególnienie 10 rodzajów dezinformacji wytwarzanych przez media społecznościowe, koncepcja kapitalizmu inwigilacji Shoshanny Zuboff oraz omówienie instytucji walczących z dezinformacją i stronniczością. |
Literatura: |
1. P. Bohuszewicz, „System operacyjny naszego życia” – rec. książki Sivy Vaidhyanathana "Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji", "Dyskurs i Dialog" 2019, nr 2. 2. B. Kaiser, „Dyktatura danych: kulisy działania Cambridge Analytica: jak big data, Trump i Facebook zniszczyły demokrację i dlaczego może się to powtórzyć”, przeł. P. Cieślak. Warszawa 2020 (fragmenty). 3. I. Krastev, S. Holmes, „Światło, które zgasło : jak Zachód zawiódł swoich wyznawców”, przeł. A. Paszkowska, Warszawa 2020 (fragmenty). 4. M. P. Markowski, „Wojny nowoczesnych plemion: spór o rzeczywistość w epoce populizmu”, Kraków 2019 (fragmenty). 5. A. Mencwel, „Wyobraźnia antropologiczna : próby i studia” / Andrzej Mencwel. Warszawa 2006 (fragmenty). 6. P. Pomerantsev, „To nie jest propaganda: przygody na wojnie z rzeczywistością”, przeł. A. Paszkowska, Warszawa 2020 (fragmenty). 7. M. Szpunar, „Czym są nowe media – próba konceptualizacji”, „Studia Medioznawcze” 4 (35) 2008 [online: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/129720/szpunar_czym_sa_nowe_media_2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y 8. S. Vaidhyanathan, „Antisocial media: jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji”, przeł. W. Mincer i K. Sosnowska, Warszawa 2018 (fragmenty). 9. S. Zuboff, „Wiek kapitalizmu inwigilacji: walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy”, Poznań 2020 (fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zakończy się testem. Zagadnienia będą obejmowały materiał omówiony na wykładzie; podany w dziale "Literatura" zestaw lektur obejmuje tylko teksty pomocnicze do każdego z wykładów. W razie konieczności przejścia nauczania w tryb wirtualny, wykład będzie odbywał się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.